Uniwersytet Bielsko-Bialski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia w języku obcym > Analityka i komunikacja w biznesie > analityka i komunikacja w biznesie studia licencjackie

analityka i komunikacja w biznesie studia licencjackie (AK-NL6P)

pierwszego stopnia
niestacjonarne, 3-letnie (6 semestrów)
Język: angielski, polski

Dla kogo kierunek Analityka i komunikacja w biznesie?

Analityka i komunikacja w biznesie to kierunek o profilu praktycznym, stanowiący unikatową, interdyscyplinarną formę kształcenia. Studenci kształcący się na tym kierunku będą zdobywać wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu nauk społecznych: socjologii oraz ekonomii i finansów – w programie studiów znajdują się takie przedmioty jak: komunikacja społeczna, psychologia społeczna, mikro i makroekonomia, psychologia w biznesie, wprowadzenie do finansów, elementy socjotechniki czy finanse przedsiębiorstw. Dzisiejszy globalny świat to miejsce, w którym ceni się skuteczną i umiejętną analizę oraz wysokie kompetencje komunikacyjne. Żeby rozumieć świat i skutecznie odnaleźć się w tak zmiennej i płynnej rzeczywistości społecznej, czy też na współczesnym globalnym rynku pracy, warto umieć planować, szacować, oceniać i przede wszystkim odpowiednio komunikować się w przestrzeni międzyludzkiej.

Program studiów

Szczegółowy program studiów zamieszczony pod linkiem: https://wzit.ubb.edu.pl/studenci/programy-studiow

Absolwenci

Absolwenci studiów I stopnia uzyskują tytuł zawodowy licencjata. W trakcie studiów zdobywają wiedzę oraz szereg umiejętności praktycznych związanych z szeroko pojmowaną analizą zjawisk społeczno-gospodarczych, w tym umiejętności z zakresu analizy ryzyka, analizy finansowej, analizy opinii publicznej, statystycznej obróbki danych czy też obsługi programów komputerowych w biznesie.

Absolwent umie diagnozować zachodzące w różnych kontekstach procesy komunikacyjne, a także potrafi konstruować efektywną politykę komunikacyjną organizacjach różnego typu. Ponadto absolwenci kierunku są przygotowani i wyposażeni w umiejętności wnikliwej analizy zjawisk społeczno-gospodarczych za pomocą odpowiednich narzędzi socjologicznych i finansowych.

Dodatkowe informacje:

Studenci kierunku mają do dyspozycji dobrze wyposażone laboratoria, dostęp do specjalistycznego oprogramowania oraz bogatego księgozbioru. W dużym stopniu utworzenie bazy dydaktycznej kierunku było możliwe dzięki:

  • projektowi „ATH ŁĄCZY – droga do wspólnego celu – gospodarki opartej na wiedzy”; projekt realizowany był w okresie 01.10.2010 – 31.12.2015, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 3 mln zł,
  • nagrodzie 1 mln złotych w konkursie MNiSW na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji,
  • projektowi „Akademia Przyszłości – Kompleksowy Program Rozwoju Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej”; projekt realizowany był od 01.04.2018 do 31.03.2022, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 420 000 zł.

Współpraca z pozostałymi Wydziałami technicznymi UBB powoduje, że studenci kierunku korzystają także ze specjalistycznych laboratoriów tamtych jednostek.

Więcej informacji: https://wzit.ubb.edu.pl/

Rekrutacja

Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji zamieszczone pod linkiem: https://rekrutacja.ubb.edu.pl/

Przyznawane kwalifikacje:

licencjat

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia oraz studia podyplomowe

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów pierwszego stopnia poprzez unikatowe połączenie przedmiotów tradycyjnie przypisanym różnym dyscyplinom naukowym (ekonomii i socjologii) posiada wiedzę i szereg umiejętności praktycznych związanych z szeroko pojmowaną analizą zjawisk społeczno-gospodarczych. Absolwent posiada wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu: analizy ryzyka, analizy finansowej, analizy opinii publicznej, statystycznej obróbki danych czy też obsługi programów komputerowych w biznesie. Absolwent umie diagnozować zachodzące w różnych kontekstach procesy komunikacyjne, a także potrafi konstruować efektywną politykę komunikacyjną w organizacjach różnego typu. Absolwenci podczas zajęć i przewidzianych dla kierunku praktyk są przygotowani do pracy na stanowiskach: specjalisty analityka w sektorze publicznym i prywatnym, konsultanta wspierającego szczeble kierownicze, a także specjalisty w zakresie komunikacji (specjalista ds. komunikacji internetowej, dział PR, dział marketingu i reklamy, dział rozwoju). Posiadana wiedza i umiejętności umożliwiają również podjęcie pracy w wielu wolnych zawodach, m.in. dziennikarstwie, kampaniach wyborczych itp. Ponadto absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów II-go stopnia oraz kontynuacji kształcenia przez całe życie w celu dostosowania się do zmieniających się wymagań rynku pracy.

Efekty kształcenia

Efekty uczenia się na kierunku Analityka i komunikacja w biznesie, studia pierwszego stopnia, profil kształcenia: praktyczny:
W zakresie wiedzy:
- ma podstawową wiedzę z zakresu socjologii i ekonomii;
- ma wiedzę o miejscu socjologii i ekonomii w systemie nauk i ich relacjach do innych dyscyplin;
- ma podstawową wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych, ekonomicznych, prawnych
i politycznych oraz ich elementów składowych;
- ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami społecznymi;
- ma wiedzę o procesach zachodzących w strukturach i instytucjach społecznych;
- zna rodzaje więzi społecznych z punktu widzenia studiowanego kierunku;
- zna prawidłowości rządzące więziami społecznymi w zakresie socjologii i ekonomii;
- ma wiedzę o człowieku jako podmiocie społecznym tworzącym struktury społeczne, instytucje, procesy z zakresu komunikowania i działalności ekonomicznej;
- ma wiedzę na temat psychologicznych aspektów relacji człowieka z otoczeniem;
- ma podstawową wiedzę na temat narzędzi służących do analizy podstawowych relacji społeczno-ekonomicznych pomiędzy instytucjami we współczesnych społeczeństwach;
- ma wiedzę na temat historycznych i współczesnych kategorii służących do opisu struktur, instytucji, organizacji społecznych i gospodarczych;
- ma wiedzę z zakresu metod ilościowych w socjologii i ekonomii;
- ma wiedzę z zakresu metod jakościowych w socjologii i ekonomii;
- ma wiedzę z zakresu zasad analizy statystycznej;
- ma wiedzę z zakresu podstawowych zasad prowadzenia badań naukowych w tym technik pozyskiwania danych, odpowiednich zarówno dla socjologii jak i ekonomii;
- ma podstawową wiedzę o zasadach prawnych rządzących działalnością biznesową;
- ma podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących wybrane struktury i instytucje społeczne;
- ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach społeczno-kulturowych działalności biznesowych;
- ma wiedzę o procesach zmian zachodzących w strukturach, instytucjach społecznych
i gospodarczych oraz ich ewolucji;
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
- zna ogólne zasady prowadzenia różnych form przedsiębiorczości w tym przedsiębiorczości społecznej, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii i ekonomii
W zakresie umiejętności:
- potrafi prawidłowo interpretować przyczyny zjawisk społecznych i ekonomicznych specyficzne dla studiowanego kierunku studiów;
- potrafi wykorzystywać narzędzia pozyskiwania danych empirycznych właściwych dla studiowanego kierunku;
- potrafi dokonać analizy i interpretacji danych empirycznych wykorzystując dorobek naukowy
z zakresu socjologii i ekonomii;
- umie podejmować efektywne decyzje ekonomiczne w oparciu o wyniki stosowanych metod badawczych;
- potrafi wyciągnąć społeczne i ekonomiczne wnioski, dokonuje interpretacji stosowanych rozwiązań społeczno-gospodarczych;
- potrafi wykorzystywać programy komputerowe do analizy zebranych danych;
- potrafi wykorzystywać programy komputerowe w przygotowaniu i prezentacji zebranej dokumentacji;
- posiada umiejętność prezentacji wyników prowadzanych analiz w postaci zestawień, raportów;
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i praktycznego analizowania procesów i zjawisk społecznych i ekonomicznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) specyficznych dla studiowanego kierunku studiów;
- potrafi wykorzystywać dane statystyki publicznej do analizy przyczyn i przebiegu wybranych procesów i zjawisk społecznych;
- potrafi stworzyć skuteczny model oraz formę komunikacji;
- potrafi prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych
i ekonomicznych (kulturowych, politycznych) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi właściwych dla socjologii i ekonomii;
- prawidłowo posługuje się wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi)
w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu socjologii i ekonomii;
- posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce, z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej;
- posiada umiejętność analizy rozwiązania konkretnych problemów odwołując się do norm i reguł funkcjonujących w różnych instytucjach;
- posiada umiejętność generowania alternatywnych rozwiązań problemów z zakresu komunikacji
i działań biznesowych;
- posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i ekonomicznych;
- posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim jak i w języku obcym z zakresu socjologii i ekonomii, oraz zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
- posiada umiejętność przygotowania prezentacji, w języku polskim jak również w języku obcym
w zakresie dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł;
- ma umiejętności językowe w zakresie dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku, zgodne
z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
W zakresie kompetencji społecznych:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role;
- potrafi pracować w grupie uwzględniając zasady etyczne związane z wykonywaną pracą;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji określonego celu;
- prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z analizą zjawisk charakterystycznych dla obszaru ekonomii i komunikacji związane z wykonywanym zawodem;
- umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i ekonomicznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne;
- potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności;
- potrafi kreatywnie przygotowywać i skutecznie realizować różne projekty społeczno-ekonomiczne;
- wykazuje inicjatywę i przedsiębiorczość.
Program studiów ustalono Uchwałą nr 1469/09/VI/2019 z dnia 6 września 2019 r.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ubb.edu.pl/