transport studia inżynierskie (TR-SI7O) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3,5-letnie (7 semestrów) Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDla kogo kierunek Transport? Transport realizuje jedną z najbardziej podstawowych potrzeb społecznych. Z koniecznością przemieszczania przedmiotów, w tym zdobyczy łowieckich, musiały mierzyć się już ludy pierwotne. Obecnie transport nazywany jest krwiobiegiem gospodarki i należy do jej najszybciej rozwijających się gałęzi. Musi funkcjonować także w trudnych czasach różnych kryzysów. Jednocześnie łączy w sobie wiele zagadnień, przedsięwzięć i wyzwań. Obejmuje różne rodzaje transportu – drogowy, kolejowy, wodny, lotniczy, rurociągowy; transport osób i towarów; transport bliski i daleki. Specjaliści z zakresu transportu rozwiązują zagadnienia związane z jego organizacją, logistyką, infrastrukturą, inżynierią ruchu, sterowaniem, bezpieczeństwem i ochroną środowiska. Według najnowszych szacunków tylko sektor transportu drogowego zatrudnia w Polsce – pośrednio lub bezpośrednio – milion osób, co stanowi około 7,5 proc. wszystkich pracujących w naszym kraju. Jeśli więc chcesz związać swoją przyszłość z nowoczesną, nieodzowną dla gospodarki dziedziną, w której możesz realizować różnorodne wyzwania to TRANSPORT jest tym czego szukasz. Kierunek Transport objęty jest wsparciem przez projekt „Kompetencje dla branż kluczowych – rozwój kompetencji studentów i pracowników UBB” realizowanym w latach 2024-2029, a finansowanym przez NCBiR. W ramach projektu studenci Transportu będą mieli możliwość uczestnictwa w:
Specjalności Na kierunku Transport realizowane są 3 specjalności. Wybór specjalności jest realizowany na semestrze 4. Proekologiczne rozwiązania w transporcie W ramach specjalności studenci pozyskują wiedzę i doświadczenie praktyczne z zakresu najnowszych rozwiązań proekologicznych stosowanych w celu ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko. Szczegółowa wiedza z tego zakresu przekazywana jest na przedmiotach aspekty proekologiczne w transporcie, logistyka przewozów materiałów niebezpiecznych, ekologistyka i ekomobliność. Poznanie wiedzy z zakresu rozwiązań transportowych przyjaznych dla środowiska w znacznym stopniu przyczyni się do zrozumienia zmian w transporcie związanych z wprowadzaniem zrównoważonego transportu i postępującej zielonej transformacji. Zagadnienia poruszane w ramach przedmiotów sztuczna inteligencja i smart city stanowią istotne rozszerzenie wiedzy dotyczące technologii informacyjno-komunikacyjnych znajdujących powszechne zastosowanie w systemach zarządzania transportem. Logistyka W ramach specjalności studenci zapoznają się ze współczesnymi koncepcjami i metodami wspomagającymi procesy decyzyjne w logistyce transportu. Przedmioty zarządzanie łańcuchem dostaw, logistyka zaopatrzenia, logistyka dystrybucji, spedycja i rynek usług transportowych uzupełniają zdobytą wiedzę w ramach podstawowych modułów kształcenia. Zastosowanie w procesie dydaktycznym nowych i dedykowanych narzędzi informatycznych, przeznaczonych do symulacji i modelowania procesów logistyczno-transportowych sprawia, że zarzadzanie przedsiębiorstwem logistycznym jest efektywne i pozostaje bez tajemnic. Poznanie zaawansowanych metod stosowanych w analizie danych i optymalizacji procesów przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych przyczynia się do zwiększenia kompetencji praktycznych osób mających wpły na funkcjonowanie przedsiębiorstw uczestniczących w międzynarodowym obrocie towarowym. Inteligentne systemy transportowe W ramach specjalności studenci poznają teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania współczesnych inteligentnych systemów transportowych. Przedmioty takie jak inteligentne systemy transportowe, systemy sterowania ruchem drogowym, systemy transportu zbiorowego wprowadzają w wybrane metody sterowania, monitoringu i zarządzania transportem. Przedmiot pomiary potoków ruchu przybliża zagadnienia dotyczące wybranych technik rejestracji parametrów potoku ruchu oraz wytycznych prowadzenia pomiarów w ramach GPR. Proces dydaktyczny wspomagany jest przez specjalistyczne narzędzia informatyczne służące do prowadzenia badań symulacyjnych potoków ruchu - PTV Vissim/Visum z dodatkowymi modułami Viswalk, Vistro. Wiedza praktyczna przekazywana jest w dedykowanych do tego celu laboratoriach wyposażonych w urządzenia stosowane w rzeczywistych systemach ITS. Absolwenci Absolwenci studiów I stopnia uzyskują tytuł zawodowy inżyniera. W czasie studiów zdobywają ogólną wiedzę o funkcjonowaniu współczesnego transportu oraz szczegółową, dotyczącą budowy i eksploatacji środków transportu, systemów transportowych, inżynierii ruchu, logistyki oraz technik projektowania i symulacji. Nabywają umiejętności z zakresu technik inżynierskich, projektowania uniwersalnego, logistyki, ekonomii i zarządzania, zrównoważonego transportu i różnych aspektów środowiskowych działalności transportowej z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych. W trakcie studiów mogą wybrać jedną z trzech specjalności. Absolwenci kierunku Transport są przygotowani do pracy na stanowiskach związanych z organizowaniem, nadzorowaniem i zarządzaniem procesami transportowymi w jednostkach eksploatujących środki transportu (bazach transportowych), firmach transportowych, zakładach obsługowo-naprawczych, jednostkach organizacyjnych służb ruchu drogowego, szynowego, zakładach przemysłowych i przedsiębiorstwach spedycyjnych, firmach outsourcingowych świadczących usługi dla branży transportowej. Równocześnie mają możliwość kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia na kierunku transport oraz na kierunkach pokrewnych. Program studiów Program studiów jest systematycznie doskonalony. W ramachprojektu „Kompetencje dla branż kluczowych – rozwój kompetencji studentów i pracowników Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego”, program na rok akademicki 2024/25 został istotnie zmodyfikowany pod kątem wyzwań stawianych przez zieloną i cyfrową transformację. Wprowadzono szereg nowych przedmiotów takich jak: transport autonomiczny, transport zrównoważony, logistyka przewozów materiałów niebezpiecznych, współczesne metody projektowania, badania symulacyjne w logistyce, logistyka załadunku i wiele innych. Spora część przedmiotów uległo znacznym modyfikacjom uwzględniającym zagadnienia zielonej i cyfrowej transformacji oraz projektowania uniwersalnego. Dzięki wsparciu projektu od 2024 roku znacznie wzbogaci się także baza dydaktyczna kierunku. Chodzi zarówno o nowe specjalistyczne programy komputerowe jak i stanowiska laboratoryjne. Szczegółowy program studiów zamieszczono pod linkiem: https://wzit.ubb.edu.pl/studenci/programy-studiow Dodatkowe informacje Studenci kierunku mają do dyspozycji dobrze wyposażone laboratoria, dostęp do specjalistycznego oprogramowania oraz bogatego księgozbioru. W dużym stopniu utworzenie bazy dydaktycznej kierunku było możliwe dzięki:
Współpraca z pozostałymi Wydziałami technicznymi UBB powoduje, że studenci kierunku korzystają także ze specjalistycznych laboratoriów tamtych jednostek. Poza laboratoriami komputerowymi, na kierunku na Wydziale Zarządzania i Transportu funkcjonują laboratoria dedykowane: Inżynierii ruchu i monitoringu, Systemów sterowania, Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) oraz Technik symulacyjnych. W ramach obecnie realizowanego projektu zostanie uruchomione nowe laboratorium Technik logistycznych, rozbudowany poligon ITS oraz zostaną przebudowane laboratoria Inżynierii ruchu i monitoringu oraz Technik symulacyjnych. Katedra Transportu dysponuje unikatowym w skali kraju stanowiskiem badawczo-dydaktycznym „Poligon ITS”. Stanowisko zostało wyróżnione w konkursie Lider ITS 2017 organizowanym przez Stowarzyszenie ITS POLSKA. Nagrody, osiągnięcia 2012 – nagroda 1 mln złotych w konkursie Ministerstwa nauki i Szkolnictwa Wyższego na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji 2016 – Certyfikat i Znak Jakości „Studia z Przyszłością” oraz Certyfikat Nadzwyczajny „Laur innowacji” przyznany przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego 2017 – Certyfikat i Znak Jakości „Studia z Przyszłością” oraz Certyfikat Nadzwyczajny „Lider Jakości” przyznany przez Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego 2017 – Stanowisko dydaktyczno-badawcze „Poligon ITS” Katedry Transportu zostało wyróżnione w konkursie Lider ITS 2017 organizowanym przez Stowarzyszenie ITS POLSKA Publikacje studentów
Ponadto publikują prace w czasopismach takich jak: Logistyka, TTS Technika Transportu Szynowego, Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe. Wydane zostały także dwie monografie „Wspomaganie komputerowe i logistyka w transporcie”, w których 16 absolwentów zaprezentowało obszerne omówienia swoich prac dyplomowych. W dniu 9 lutego 2023 r. Prezydium Polskiej Komisji Akredytacyjnej wydało pozytywną ocenę programową kierunku transport na poziomie studiów pierwszego i drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim. Następna ocena programowa powinna nastąpić w roku akademickim 2028/2029. Więcej informacji pod linkami: https://www.facebook.com/katedratransportu/?ref=pages_you_manage Rekrutacja Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji dostępne pod linkiem: https://rekrutacja.ubb.edu.pl |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się na kierunku Transport, studia pierwszego stopnia, profil kształcenia: ogólnoakademicki:
• W zakresie wiedzy:
- ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki i badań operacyjnych, umożliwiającą formułowanie i rozwiązywanie prostych zadań inżynierskich związanych z opisem i analizą systemów i procesów transportowych;
- ma wiedzę w zakresie mechaniki technicznej, obejmującą podstawowe zagadnienia związane z mechaniką ogólną oraz z wybranymi zagadnieniami wytrzymałości materiałów. Posiada podstawową wiedzę z fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych związanych z zasadami działania i eksploatacji środków transportu;
- ma elementarną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych do budowy środków transportu oraz elementów infrastruktury transportowej;
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie znajomości podstawowych mechanizmów funkcjonowania gospodarki oraz zna i rozumie rolę rachunku ekonomicznego w transporcie;
- ma elementarną wiedzę w zakresie działania układów automatyki i automatycznej regulacji;
- ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do właściwego stosowania technik komputerowych w procesach inżynierskich;
- ma elementarną wiedzę w zakresie budowy i własności elektrycznych układów napędowych;
- ma podstawową wiedzę związaną z zagadnieniami konstrukcji maszyn;
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą projektowania i analizy systemów transportowych, w tym zasad kształtowania i funkcjonowania infrastruktury technicznej;
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu logistyki transportu
i spedycji;
- ma wiedzę w zakresie ogólnych zasad inżynierii ruchu;
- ma ogólną wiedzę dotyczącą budowy i przeznaczenia środków transportu, w tym transportu bliskiego;
- ma wiedzę szczegółową związaną z wybranymi technikami modelowania komputerowego;
- ma wiedzę szczegółową dotyczącą zagadnień zarządzania przedsiębiorstwem transportowym;
- orientuje się w trendach rozwojowych związanych z poszczególnymi gałęziami transportu w zakresie eksploatacji i organizacji;
- ma elementarną wiedzę na temat cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów transportowych;
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa, ergonomii i higieny pracy;
- ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością
i prowadzenia działalności gospodarczej;
- ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej, prawa patentowego oraz regulacji prawnych w transporcie;
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości;
• W zakresie umiejętności:
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie;
- posługuje się terminologią ogólnotechniczną oraz szczegółową w zakresie transportu, ma umiejętność posługiwania się dokumentacją techniczną;
- potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania;
- potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego;
- posługuje się językiem angielskim w stopniu wystarczającym do porozumiewania się,
a także czytania ze zrozumieniem instrukcji obsługi technicznych urządzeń transportu, oprogramowania, dokumentów przewozowych i innych;
- ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych;
- potrafi zastosować poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny elementów systemów transportowych;
- potrafi zastosować właściwie dobrane środowisko symulacyjne, przeprowadzić i zinterpretować wyniki badań oraz stosować narzędzia komputerowego wspomagania obliczeń inżynierskich w zakresie transportu;
- potrafi sformułować prosty algorytm, posługuje się językiem programowania wysokiego poziomu oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania danych statystycznych, wyników badań, pomiarów i obliczeń;
- potrafi dostrzegać aspekty pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie elementów systemów transportowych, w tym związane z kosztami zewnętrznymi transportu oraz ekonomicznymi i prawnymi;
- stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy;
- potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, typowych dla problematyki transportowej, oraz wybierać i stosować właściwe techniki, metody i narzędzia;
- potrafi opisać i zaplanować prosty proces transportowy i wstępnie oszacować jego koszty;
- potrafi dobierać środki techniczne odpowiednie do realizacji danych zadań;
- potrafi zaprojektować prosty system logistyczny i zastosować podstawowe metody jego optymalizacji;
- potrafi analizować funkcjonowanie podstawowych elementów sieci transportowej w odniesieniu do procesów ruchu;
- potrafi określić podstawowe parametry geometryczne i techniczne wybranych elementów infrastruktury transportu;
- ma umiejętność wykonywania prostych projektów w zakresie budowy maszyn;
- potrafi ocenić cechy eksploatacyjne istniejących rozwiązań technicznych w zakresie przewozów pasażerów i ładunków;
- potrafi zaplanować proces eksploatacji i diagnostyki urządzeń transportowych;
- potrafi zaplanować i przeprowadzić proste pomiary inżynierskie;
- ma umiejętność przeprowadzania testów prostych układów sterowania;
- potrafi dobrać i wykorzystać podstawowe metody i techniki zarządzania;
- potrafi przeprowadzić ocenę systemu zarządzania w przedsiębiorstwie;
- potrafi korzystać z aktów prawnych i przepisów związanych z funkcjonowaniem transportu;
- potrafi zastosować w praktyce podstawowe metody numeryczne;
• W zakresie kompetencji społecznych:
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych;
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym wpływ tej działalności na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
- ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
- ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
i poszanowania różnorodności poglądów i kultur;
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
- ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji
i opinii dotyczących osiągnięć techniki wykorzystywanych w nowoczesnym transporcie, w tym także
w odniesieniu do innych aspektów działalności inżyniera transportu; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały;
Program studiów określono Uchwałą nr 1469/09/VI/2019
z dnia 6 września 2019 r.