Uniwersytet Bielsko-Bialski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Pielęgniarstwo > Pielęgniarstwo studia magisterskie

Pielęgniarstwo studia magisterskie (PI-SM4P)

drugiego stopnia
stacjonarne, 2-letnie (4 semestry)
Język: polski

Absolwent kierunku Pielęgniarstwo II stopnia posiada:

Wiedzę z zakresu
- zasad i metod monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;

- standardów realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;

- mechanizmów działania produktów leczniczych i zasad ich ordynowania;

- wytycznych terapeutycznych i standardów opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;

- zasad i metod edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;

- roli pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej;

- problematyki zarządzania zespołami pielęgniarskimi i organizacjami opieki zdrowotnej;

- uwarunkowań rozwoju jakości usług zdrowotnych;

- regulacji prawnych dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;

- metodologii badań naukowych i zasad ich prowadzenia;

- wymagań dotyczących przygotowywania publikacji naukowych;

- kierunków rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;

- zasad udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej;

- uwarunkowań kulturowych i religijnych sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;

- metodyki kształcenia zawodowego przeddyplomowego i podyplomowego.

Umiejętności z zakresu

- monitorowania stanu zdrowia dzieci i osób dorosłych, w tym osób starszych, oraz wdrażania działań edukacyjnych i promocyjno-profilaktycznych;

- rozwiązywania problemów zawodowych, szczególnie związanych z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;

- dobierania, zlecania i interpretowania badan diagnostycznych w ramach posiadanych uprawnień;

- opracowywania programów edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzenia tej edukacji i dokonywania ewaluacji programu;

- samodzielnego pielęgnowania pacjenta z raną przewlekłą i przetoką;

- koordynowania opieki zdrowotnej nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia;

- ordynowania leków, środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych, w tym wystawiania na nie recept lub zleceń;

- udzielania samodzielnych porad zdrowotnych w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych;

- tworzenia standardów opieki pielęgniarskiej oraz wdrażania jej do praktyki pielęgniarskiej;

- stosowania odpowiednich przepisów prawa w działalności zawodowej;

- określania zapotrzebowania pacjentów na opiekę pielęgniarską oraz opracowywania założeń pielęgniarskiej polityki kadrowej;

- komunikowania się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i wyznaniowe;

- organizowania i nadzorowania pracę zespołu pielęgniarskiego i personelu pomocniczego;

- prowadzenia badań naukowych i upowszechniania ich wyników;

- wykorzystywania wyników badań naukowych i światowego dorobku pielęgniarstwa dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej;

- zapewniania opieki pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w warunkach opieki długoterminowej stacjonarnej i domowej;

- stosowania metodyki nauczania oraz ewaluacji w realizacji zadań z zakresu kształcenia zawodowego.

Kompetencje społeczne z zakresu

- dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;

- formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

- okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;

- rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;

- ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;

- wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.

Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo jest przygotowany do podjęcia studiów doktoranckich.

Przyznawane kwalifikacje:

magister pielęgniarstwa

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej oraz na studia podyplomowe.

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów drugiego stopnia jest przygotowany do pracy w publicznych i niepublicznych placówkach służby zdrowia, placówkach szkolno-oświatowych, w formie indywidualnej praktyki pielęgniarskiej. Pielęgniarka z tytułem magistra pielęgniarstwa może udzielać samodzielnie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych, pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych.

Efekty kształcenia

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 755).
Zgodnie z Uchwałą nr 1614/05/VII/2021 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 25 maja 2021 roku w sprawie programu studiów o profilu praktycznym na kierunku Pielęgniarstwo, prowadzonym w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej

EFEKTY KSZTAŁCENIA
A. NAUKI SPOŁECZNE I HUMANISTYCZNE (psychologia zdrowia, prawo w praktyce pielęgniarskiej, zarządzanie w pielęgniarstwie, dydaktyka medyczna, pielęgniarstwo wielokulturowe, język angielski)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W01A. modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia;
W02A. znaczenie wsparcia społecznego i psychologicznego w zdrowiu i chorobie;
W03A. teorie stresu psychologicznego, zależności między stresem a stanem zdrowia oraz inne psychologiczne determinanty zdrowia;
W04A. podejście salutogenetyczne podmiotowych uwarunkowań optymalnego stanu zdrowia i podejście patogenetyczne uwarunkowane chorobą;
W05A. procesy adaptacji człowieka do życia z przewlekłą chorobą i uwarunkowania tych procesów;
W06A. skutki prawne zdarzeń medycznych;
W07A. istotę błędów medycznych w pielęgniarstwie w kontekście niepowodzenia w działaniach terapeutyczno-pielęgnacyjnych;
W08A. system ubezpieczeń w zakresie odpowiedzialności cywilnej;
W09A. uwarunkowania prawne przetwarzania danych wrażliwych w systemie ochrony zdrowia;
W10A. poziomy uprawnień do udzielania świadczeń zdrowotnych przez pielęgniarkę w odniesieniu do poziomów kwalifikacji pielęgniarskich;
W11A. metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia;
W12A. zasady funkcjonowania organizacji i budowania struktur;
W13A. pojęcie kultury organizacyjnej i czynników ją determinujących;
W14A. mechanizmy podejmowania decyzji w zarządzaniu;
W15A. style zarządzania i znaczenie przywództwa w rozwoju pielęgniarstwa;
W16A. zasady świadczenia usług pielęgniarskich i sposób ich finansowania;
W17A. specyfikę funkcji kierowniczych, w tym istotę delegowania zadań;
W18A. metody diagnozy organizacyjnej, koncepcję i teorię zarządzania zmianą oraz zasady zarządzania strategicznego;
W19A. problematykę zarządzania zasobami ludzkimi;
W20A. uwarunkowania rozwoju zawodowego pielęgniarek;
W21A. naukowe podstawy ergonomii w środowisku pracy;
W22A. modele i strategie zarządzania jakością;
W23A. podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki medycznej;
W24A. zasady przygotowania do działalności dydaktycznej;
W25A. metody nauczania i środki dydaktyczne stosowane w kształceniu przeddyplomowym i podyplomowym;
W26A. Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności;
W27A. teorię pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
W28A. kulturowe uwarunkowania zapewnienia opieki z uwzględnieniem zachowań zdrowotnych i podejścia do leczenia;
W29A. różnice kulturowe i religijne w postrzeganiu człowieka i w komunikacji międzykulturowej.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U01A. wskazywać rolę wsparcia społecznego i psychologicznego w opiece nad osobą zdrową i chorą;
U02A. wskazywać metody radzenia sobie ze stresem;
U03A. oceniać zdarzenia w praktyce zawodowej pielęgniarki w kontekście zgodności z przepisami prawa oraz możliwości i sposobów dochodzenia roszczeń, a także wskazywać możliwości rozwiązania danego problemu;
U04A. kwalifikować daną sytuację zawodową w odniesieniu do prawa cywilnego, karnego i zawodowego;
U05A. analizować przyczyny błędów medycznych i proponować działania zapobiegawcze;
U06A. analizować strukturę zadań zawodowych pielęgniarek w kontekście posiadanych kwalifikacji;
U07A stosować metody analizy strategicznej niezbędne dla funkcjonowania podmiotów wykonujących działalność leczniczą;
U08A. organizować i nadzorować prace zespołów pielęgniarskich;
U09A. stosować rożne metody podejmowania decyzji zawodowych i zarządczych;
U10A. planować zasoby ludzkie, wykorzystując różne metody, organizować rekrutację pracowników i realizować proces adaptacji zawodowej;
U11A. opracowywać plan rozwoju zawodowego własnego i podległego personelu pielęgniarskiego;
U12A. przygotowywać opisy stanowisk pracy dla pielęgniarek oraz zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności;
U13A. opracowywać harmonogramy pracy personelu w oparciu o ocenę zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską;
U14A. nadzorować jakość opieki pielęgniarskiej w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, w tym przygotować ten podmiot do zewnętrznej oceny jakości;
U15A. dobierać odpowiednie środki i metody nauczania w działalności dydaktycznej;
U16A. dokonywać weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się i organizacji procesu kształcenia zawodowego;
U17A. wykorzystywać w pracy zróżnicowanie w zakresie komunikacji interpersonalnej wynikające z uwarunkowań kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych;
U18A. stosować w praktyce założenia teorii pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
U19A. rozpoznawać kulturowe uwarunkowania żywieniowe i transfuzjologiczne;
U20A. uwzględniać uwarunkowania religijne i kulturowe potrzeb pacjentów w opiece zdrowotnej;
U21A. porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego.

B. ZAAWANSOWANA PRAKTYKA PIELĘGNIARSKA (farmakologia i ordynowanie produktów leczniczych; pielęgniarstwo epidemiologiczne; endoskopia; poradnictwo w pielęgniarstwie; koordynowana opieka zdrowotna; promocja zdrowia i świadczenia profilaktyczne; opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych, w tym: niewydolność krążenia i zaburzenia rytmu, nadciśnienie tętnicze, niewydolność oddechowa, leczenie nerkozastępcze, cukrzyca, choroba nowotworowa, rany przewlekłe i przetoki, ból, leczenie żywieniowe, tlenoterapia ciągła i wentylacja mechaniczna, zaburzenia układu nerwowego, zaburzenia zdrowia psychicznego)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W01B. mechanizmy działania produktów leczniczych oraz ich przemiany w ustroju zależne od wieku i problemów zdrowotnych;
W02B. regulacje prawne związane z refundacją leków, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego;
W03B. zasady ordynowania produktów leczniczych zawierających określone substancje czynne, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe, oraz określonych wyrobów medycznych, w tym wystawiania na nie recept lub zleceń;
W04B. objawy i skutki uboczne działania leków zawierających określone substancje czynne;
W05B. założenia organizacji i nadzoru epidemiologicznego w zakładach opieki zdrowotnej;
W06B. uwarunkowania występowania, kontroli i profilaktyki zakażeń szpitalnych w różnych oddziałach szpitalnych, z uwzględnieniem czynników etologicznych, w tym patogenów alarmowych;
W07B. zasady planowania, opracowania, wdrażania i nadzorowania działań zapobiegawczych oraz przeciwepidemicznych;
W08B. organizację i funkcjonowanie pracowni endoskopowej oraz zasady wykonywania procedur endoskopowych;
W09B. diagnostyczne i terapeutyczne możliwości endoskopii w zakresie przewodu pokarmowego, dróg oddechowych, urologii, ginekologii, laryngologii, anestezjologii i ortopedii;
W10B. zasady prowadzenia dokumentacji medycznej obowiązujące w pracowni endoskopowej;
W11B. założenia teoretyczne poradnictwa w pracy pielęgniarki bazujące na regulacjach prawnych i transteoretycznym modelu zmiany (Prochaska i DiClemente);
W12B. predyktory funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego, z uwzględnieniem choroby przewlekłej;
W13B. metody oceny stanu zdrowia pacjenta w poradnictwie pielęgniarskim;
W14B. zasady postepowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych problemów zdrowotnych;
W15B. zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych;
W16B. modele opieki koordynowanej funkcjonujące w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach;
W17B. regulacje prawne w zakresie koordynacji opieki zdrowotnej nad świadczeniobiorcą w systemie ochrony zdrowia;
W18B. zasady koordynowania programów zdrowotnych oraz procesu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych w różnych obszarach systemu ochrony zdrowia;
W19B. zasady funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych w opiece zdrowotnej;
W20B. założenia i zasady opracowywania standardów postepowania pielęgniarskiego z uwzględnieniem praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice);
W21B. założenia i zasady tworzenia oraz ewaluacji programów zdrowotnych oraz metody edukacji terapeutycznej;
W22B. zakres profilaktyki i prewencji chorób zakaźnych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych;
W23B. procedurę i zakres bilansu zdrowia dziecka i osoby dorosłej;
W24B. badania profilaktyczne oraz programy profilaktyczne finansowane ze środków publicznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
W25B. zasady postepowania diagnostyczno-terapeutycznego i opieki nad pacjentami z nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami rytmu serca, przewlekłą niewydolnością krążenia oraz nowoczesne technologie wykorzystywane w terapii i monitorowaniu pacjentów z chorobami układu krążenia;
W26B. patomechanizm, objawy, diagnostykę i postepowanie pielęgniarskie w przewlekłej niewydolności oddechowej;
W27B. technikę badania spirometrycznego;
W28B. standardy specjalistycznej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych i technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT);
W29B. zasady funkcjonowania stacji dializ i leczenia nerkozastępczego (ciągła ambulatoryjna dializa otrzewnowa CADO, ambulatoryjna dializa otrzewnowa ADO, hemodializa, hiperalimentacja);
W30B. przyczyny i zasady postepowania diagnostyczno-terapeutycznego oraz opieki nad pacjentami z niewydolnością narządową;
W31B. zasady opieki nad pacjentem przed i po przeszczepieniu narządów;
W32B. zasady i metody prowadzenia edukacji terapeutycznej pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji w cukrzycy, astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc;
W33B. patomechanizm cukrzycy, astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc oraz powikłania i zasady koordynacji działań związanych z prowadzeniem edukacji terapeutycznej;
W34B. etiopatogenezę nowotworzenia, epidemiologię i profilaktykę chorób nowotworowych;
W35B. zasady leczenia i opieki nad pacjentem z chorobą nowotworową, w tym terapii spersonalizowanej;
W36B. zasady i sposoby pielęgnowania pacjenta po radioterapii i chemioterapii;
W37B. metody rozpoznawania reakcji pacjenta na chorobę i leczenie onkologiczne;
W38B. metody oceny ran przewlekłych i ich klasyfikację;
W39B. nowoczesne metody terapii i rolę hiperbarii tlenowej oraz terapii podciśnieniowej w procesie leczenia najczęściej występujących ran przewlekłych, w szczególności owrzodzeń żylnych, owrzodzeń niedokrwiennych, odleżyn, odmrożeń, zespołu stopy cukrzycowej;
W40B. zasady doboru opatrunków w leczeniu ran przewlekłych;
W41B. zasady przygotowania pacjenta i jego rodziny w zakresie profilaktyki występowania ran oraz ich powikłań;
W42B. zasady oceny funkcjonowania przetoki jelitowej i moczowej oraz ich powikłań;
W43B. zasady przygotowania pacjenta z przetoką jelitową i moczową oraz jego rodziny do samoobserwacji i samoopieki oraz zasady doboru sprzętu stomijnego i jego refundacji;
W44B. metody oceny bólu w różnych sytuacjach klinicznych i farmakologiczne oraz niefarmakologiczne metody jego leczenia;
W45B. zasady współpracy z zespołem żywieniowym w planowaniu i realizacji metod, technik oraz rodzajów żywienia dojelitowego i pozajelitowego w ramach profilaktyki powikłań;
W46B. zasady stosowania nowoczesnych metod tlenoterapii, monitorowania stanu pacjenta leczonego tlenem i toksyczności tlenu;
W47B. wskazania i zasady stosowania wentylacji mechanicznej inwazyjnej i nieinwazyjnej oraz możliwe powikłania jej zastosowania;
W48B. wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie psychofizyczne człowieka i kształtowanie więzi międzyludzkich;
W49B. przyczyny, objawy i przebieg depresji, zaburzeń lękowych oraz uzależnień;
W50B. zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjentem uzależnionym;
W51B. zakres pomocy i wsparcia w ramach świadczeń oferowanych osobom z problemami zdrowia psychicznego i ich rodzinom lub opiekunom;
W52B. zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentem z zaburzeniami układu nerwowego, w tym chorobami degeneracyjnymi.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U01B. dobierać i przygotowywać zapis form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta;
U02B. interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych;
U03B. ordynować leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne oraz wystawiać na nie recepty lub zlecenia;
U04B. dobierać i zlecać środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne w zależności od potrzeb pacjenta;
U05B. stosować zasady zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych oraz nadzoru epidemiologicznego w różnych zakładach opieki zdrowotnej;
U06B. planować i przeprowadzać edukację personelu w zakresie profilaktyki i zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych;
U07B. wykorzystywać wskaźniki jakości zarządzania opieką pielęgniarską w nadzorze epidemiologicznym;
U08B. uczyć pacjenta i jego rodzinę postepowania przed planowanym i po wykonanym procesie diagnostyki i terapii endoskopowej;
U09B. współuczestniczyć w procesie diagnostyki i terapii endoskopowej;
U10B. prowadzić dokumentację medyczną w pracowni endoskopowej;
U11B. diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą;
U12B. oceniać adaptację pacjenta do choroby przewlekłej;
U13B. udzielać porad osobom zagrożonym uzależnieniami i uzależnionym, wykorzystując transteoretyczny model zmian (Prochaska i DiClemente);
U14B. przygotowywać materiały edukacyjne dla pacjenta i jego rodziny w ramach poradnictwa zdrowotnego;
U15B. wykorzystywać zasoby technologiczne dla potrzeb poradnictwa zdrowotnego;
U16B. dobierać i stosować metody oceny stanu zdrowia pacjenta w ramach udzielania porad pielęgniarskich;
U17B. dokonywać wyboru i zlecać badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień zawodowych;
U18B. wdrażać działanie terapeutyczne w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych;
U19B. koordynować realizację świadczeń zdrowotnych dla pacjentów ze schorzeniami przewlekłymi;
U20B. opracowywać diagnozę potrzeb zdrowotnych i plan organizacji opieki oraz leczenia na poziomie organizacji i międzyinstytucjonalnym;
U21B. planować i koordynować proces udzielania świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności;
U22B. dostosowywać do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych dostępne programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;
U23B. wdrażać programy promocji zdrowia dla pacjentów i ich rodzin;
U24B. stosować wybrane metody edukacji zdrowotnej;
U25B. prowadzić działania w zakresie profilaktyki i prewencji chorób zakażonych, chorób społecznych i chorób cywilizacyjnych;
U26B. reagować na swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy;
U27B. przygotowywać pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, przewlekłą niewydolnością krążenia i zaburzeniami rytmu serca do samoopieki i samopielęgnacji;
U28B. planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca;
U29B. wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne do monitorowania pacjentów z chorobami układu krążenia;
U30B. wykonywać badania spirometryczne i interpretować ich wyniki;
U31B. sprawować specjalistyczną opiekę pielęgniarską nad pacjentem w przebiegu leczenia nerkozastępczego w technikach przerywanych oraz technikach ciągłych (Continuous Renal Replacement Therapy, CRRT);
U32B. planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pacjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji podczas dializy i hemodializy;
U33B. planować i sprawować opiekę pielęgniarską nad pacjentem z niewydolnością narządową, przed i po przeszczepieniu narządów;
U34B. wykorzystywać aktualną wiedzę w celu zapewnienia wysokiego poziomu edukacji terapeutycznej pacjentów chorych na cukrzycę, ich rodzin i opiekunów;
U35B. planować i koordynować opiekę nad pacjentem chorym na cukrzycę;
U36B. motywować pacjenta chorego na cukrzycę do radzenia sobie z chorobą i do współpracy w procesie leczenia;
U37B. planować opiekę nad pacjentami z wybranymi chorobami nowotworowymi leczonymi systemowo;
U38B. stosować metody i środki łagodzące skutki uboczne chemioterapii i radioterapii;
U39B. rozpoznawać sytuację psychologiczną pacjenta i jego reakcje na chorobę oraz proces leczenia, a także udzielać mu wsparcia motywacyjno-edukacyjnego;
U40B. oceniać i klasyfikować rany przewlekłe;
U41B. dobierać opatrunki z uwzględnieniem rodzaju i stanu rany;
U42B. przygotowywać pacjenta i jego rodzinę do profilaktyki, samokontroli i pielęgnacji rany;
U43B. stosować nowoczesne techniki pielęgnacji przetok jelitowych i moczowych;
U44B. przygotowywać pacjenta ze stomią do samoopieki i zapewniać doradztwo w doborze sprzętu stomijnego;
U45B. oceniać natężenie bólu według skal z uwzględnieniem wieku pacjenta i jego stanu klinicznego;
U46B. dobierać i stosować metody leczenia farmakologicznego bólu oraz stosować metody niefarmakologicznego leczenia bólu w zależności od stanu klinicznego pacjenta;
U47B. monitorować skuteczność leczenia przeciwbólowego;
U48B. prowadzić edukację pacjenta w zakresie samokontroli i samopielęgnacji w terapii bólu;
U49B. wykorzystywać standaryzowane narzędzia w przeprowadzaniu oceny stanu odżywienia pacjenta;
U50B. monitorować stan ogólny pacjenta w czasie leczenia żywieniowego;
U51B. prowadzić żywienie dojelitowe z wykorzystaniem różnych technik, w tym pompy perystaltycznej i żywienia pozajelitowego drogą żył centralnych i obwodowych;
U52B. przygotowywać sprzęt i urządzenia do wdrożenia wentylacji mechanicznej inwazyjnej, w tym wykonywać test aparatu;
U53B. obsługiwać respirator w trybie wentylacji nieinwazyjnej;
U54B. przygotowywać i stosować sprzęt do prowadzenia wentylacji nieinwazyjnej;
U55B. zapewniać pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w sposób inwazyjny kompleksową opiekę pielęgniarską;
U56B. komunikować się z pacjentem wentylowanym mechanicznie z wykorzystaniem alternatywnych metod komunikacji;
U57B. oceniać potrzeby zdrowotne pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego, a także planować interwencje zdrowotne;
U58B. analizować i dostosowywać do potrzeb pacjenta dostępne programy promocji zdrowia psychicznego;
U59B. rozpoznawać sytuację życiową pacjenta w celu zapobiegania jego izolacji społecznej;
U60B. prowadzić psychoedukację pacjenta z zaburzeniami psychicznymi, w tym depresją i zaburzeniami lękowymi, oraz pacjenta uzależnionego i jego rodziny (opiekuna), a także stosować treningi umiejętności społecznych jako formę rehabilitacji psychiatrycznej;
U61B. sprawować zaawansowaną opiekę pielęgniarską nad pacjentem z zaburzeniami układu nerwowego, w tym z chorobami degeneracyjnymi.

C. BADANIA NAUKOWE I ROZWÓJ PIELĘGNIARSTWA (badania naukowe w pielęgniarstwie, statystyka medyczna, informacja naukowa, praktyka pielęgniarska oparta na dowodach naukowych, pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej, seminarium dyplomowe)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W01C. kierunki, zakres i rodzaj badań naukowych w pielęgniarstwie;
W02C. reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych;
W03C. metody i techniki badawcze stosowane w badaniach naukowych w pielęgniarstwie;
W04C. zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych;
W05C. narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowywania wyników badań naukowych;
W06C. źródła naukowej informacji medycznej;
W07C. sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych;
W08C. zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice);
W09C. systemy kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego pielęgniarek w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
W10C. procedurę uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
W11C. systemy opieki pielęgniarskiej i współczesne kierunki rozwoju opieki pielęgniarskiej;
W12C. zasady dostępu obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do świadczeń zdrowotnych w świetle prawa Unii Europejskiej;
W13C. rolę i priorytety polityki zdrowotnej Światowej Organizacji Zdrowia oraz Komisji Europejskiej.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U01C. wskazywać kierunki i zakres badań naukowych w pielęgniarstwie;
U02C. zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki;
U03C. przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy;
U04C. przygotowywać bazy danych do obliczeń statystycznych;
U05C. stosować testy parametryczne i nieparametryczne dla zmiennych zależnych i niezależnych;
U06C. korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia pielęgniarskie;
U07C. przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
K01 dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
K02 formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K03 okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
K04 rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
K05 ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
K06 wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ubb.edu.pl/