Dla osób odpowiedzialnych, opiekuńczych i wytrwałych, które chcą wykonywać pożyteczny społecznie i pomocny zawód. Jeżeli edukowanie, pomoc oraz udzielanie wsparcia innym osobom, dzieciom, młodzieży i dorosłym,wyjątkowo Cię interesuje, ten kierunek będzie dla Ciebie. Wybierając jedną z oferowanych specjalności, zdobędziesz wiedzę oraz umiejętności, które umożliwią Ci pracę z dziećmi w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej lubz dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz terapeutycznych Polecamy wybór pedagogiki osobom, których interesują zagadnienia związane z kształceniem, wychowaniem i opieką oraz wspieraniem rozwoju człowieka zagrożonego trudnościami edukacyjnymi i życiowymi.
Specjalność:
Resocjalizacja i socjoterapia
Studia kierowane do absolwentów studiów pierwszego stopnia w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, którzy pragną uzyskać tytuł magistra i dodatkowe kwalifikacje do pracy jako specjaliści w zakresie socjoterapii. Celem studiów jest wyposażenie studenta w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne, opiekuńczo-wychowawcze w obszarze profilaktyki, resocjalizacji i socjoterapii. Studenci nabywają kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych życiowych sytuacjach).
Kryteria kwalifikacji na studia drugiego stopnia
Szczegółowe kryteria rekrutacji na I rok studiów drugiego stopnia na kierunku: pedagogika – profil praktyczny (4 semestry). Na I rok studiów mogą ubiegać się:
2. na specjalnośćresocjalizacja i socjoterapia:
a)absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalność resocjalizacja i socjoterapia;
b)absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjackich) oraz studiów drugiego stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, których studia obejmowały co najmniej jedną z poniższych specjalności:
resocjalizacja z terapią,
resocjalizacja i profilaktyka społeczna,
resocjalizacja inkluzyjna,
resocjalizacja,
resocjalizacja i pomoc postpenitencjarna,
resocjalizacja i bezpieczeństwo publiczne,
resocjalizacja z profilaktyką społeczną,
socjoterapia i resocjalizacja,
diagnoza i terapia w resocjalizacji,
resocjalizacja i patologie społeczne.
Przyznawane kwalifikacje:
magister
Dalsze studia:
Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej oraz na studia podyplomowe.
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Efekty uczenia się na kierunku pedagogika, studia drugiego stopnia, profil kształcenia: praktyczny:
W zakresie wiedzy: – posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych z uwzględnieniem ich terminologii i teorii oraz metod, zorientowaną na zastosowanie praktyczne; – posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z subdyscyplinami i innymi dyscyplinami nauk; – posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat wychowania i kształcenia, współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych, w tym innych krajów oraz rozumie ich historyczne, kulturowe i interdyscyplinarne powiązania z innymi naukami; – ma pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat orientacji badawczych, strategii i metod badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna stanowiska i podejścia metodologiczne; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie społecznym, psychologicznym i biologicznym, zorientowaną na zastosowanie praktyczne; – ma pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur i więzi społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości i zachodzących między nimi relacji istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych oraz praktycznego zastosowania; – posiada poszerzoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji oraz ich prawidłowości i zakłóceń odnosząc ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą teorii wychowania oraz innych procesów edukacyjnych z uwzględnieniem ich psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań oraz rozumie istotę ich funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki oraz zachodzących w nich procesów i prawidłowości oraz szczegółową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę na temat prawa oświatowego, struktur i funkcji placówek oświatowych, z uwzględnieniem celów i organizacji instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych oraz działań diagnostyczno-terapeutycznych, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę z zakresu emisji głosu, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etyczno-moralnych, którymi powinien kierować się nauczyciel-wychowawca-terapeuta, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę z muzyki i sztuki niezbędną w pracy z wychowankiem w zakresie specjalności, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie danej specjalności, jej podstaw teoretycznych oraz metodyk szczegółowych z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na danym etapie edukacji, zorientowaną na praktyczne zastosowanie.
W zakresie umiejętności: – posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk społecznych oraz wzorców i motywów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; – potrafi stosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; – potrafi posługiwać się pogłębioną i szczegółową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych, dyscyplin pokrewnych oraz metodyk szczegółowych zgodnie z wymaganiami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia w celu analizowania i interpretowania oraz prognozowania i projektowania działań w odniesieniu do sytuacji dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych z uwzględnieniem różnych obszarów pedagogicznych; – potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień/dokumentacji na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych w oparciu o wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych; – posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną argumentacją korzystając z dorobku pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych; – posiada rozwinięte umiejętności badawcze oparte na założeniach metodologii badań pedagogicznych pozwalające na analizowanie, planowanie, konstruowanie i samodzielne prowadzenie badań pedagogicznych oraz opracowanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki; – posiada pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania, diagnozowania oraz racjonalnego oceniania, generowania rozwiązań złożonych problemów pedagogicznych, prognozowania i projektowania złożonych sytuacji edukacyjnych związanych z różnymi sferami praktycznej działalności pedagogicznej; – potrafi wybrać i zastosować właściwe sposoby postępowania typowe dla danej działalności pedagogicznej, z uwzględnieniem metod, środków, procedur i dobrych praktyk w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych związanych z kierunkiem studiów; – potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu; – postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi w trakcie podejmowanych działań pedagogicznych, dostrzega i poddaje analizie problemy etyczne oraz przewiduje konsekwencje konkretnych działań podejmowanych w pracy pedagogicznej; – posiada rozwinięte umiejętności z zakresu muzyki i sztuki niezbędne w pracy pedagogicznej; – ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się aparatem głosu; – stosuje zasady bezpieczeństwa oraz potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej; – potrafi korzystać z aktów prawnych i przepisów prawa niezbędnych w przyszłej pracy pedagogicznej; – posiada umiejętności językowe właściwe dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; – posiada umiejętności z zakresu wychowania fizycznego oraz edukacji zdrowotnej niezbędne w ramach specjalności na studiowanym kierunku.
W zakresie kompetencji społecznych: – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi samodzielnie i krytycznie je rozszerzać o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób; – rozumie sens, wartość oraz potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; aktywnie i wytrwale projektuje i realizuje wyzwania zawodowe indywidualne i grupowe z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych w praktyce; – jest świadom problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do praktyki edukacyjnej; – jest w pełni świadom konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka/ucznia/wychowanka; – jest teoretycznie i praktycznie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, potrafi pełnić w nich określone role oraz podejmować działania na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły; – odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagogicznej, potrafi sam zaprojektować i wykonać działania pedagogiczne oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; – potrafi sprawnie komunikować się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych używając języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny ze specjalistami oraz osobami spoza grona specjalistów.
Uchwała nr 1052/02/V/2015 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 16 lutego 2015 roku w sprawie przyjęcia efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku pedagogika na Wydziale Humanistyczno-Społecznym z późniejszymi zmianami. Uchwała nr 1179/06/V/2016 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 16 lutego 2016 roku w sprawie zmian efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku pedagogika na Wydziale Humanistyczno-Społecznym. Uchwała nr 172 z dnia 10 lipca 2018 r. Rady Wydziału Humanistyczno-Społecznego Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej w sprawie zatwierdzenia programów studiów stacjonarnych drugiego stopnia, dla kierunku pedagogika.
Absolwent specjalności edukacja elementarna i wczesne wspomaganie rozwoju posiada przygotowanie pedagogiczne i odbył kształcenie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z dnia 6 lutego 2012 r.);
Efekty uczenia się na kierunku pedagogika, studia drugiego stopnia, profil kształcenia: praktyczny:
W zakresie wiedzy: – posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych z uwzględnieniem ich terminologii i teorii oraz metod, zorientowaną na zastosowanie praktyczne; – posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z subdyscyplinami i innymi dyscyplinami nauk; – posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat wychowania i kształcenia, współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych, w tym innych krajów oraz rozumie ich historyczne, kulturowe i interdyscyplinarne powiązania z innymi naukami; – ma pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat orientacji badawczych, strategii i metod badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna stanowiska i podejścia metodologiczne; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie społecznym, psychologicznym i biologicznym, zorientowaną na zastosowanie praktyczne; – ma pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur i więzi społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości i zachodzących między nimi relacji istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych oraz praktycznego zastosowania; – posiada poszerzoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji oraz ich prawidłowości i zakłóceń odnosząc ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą teorii wychowania oraz innych procesów edukacyjnych z uwzględnieniem ich psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań oraz rozumie istotę ich funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki oraz zachodzących w nich procesów i prawidłowości oraz szczegółową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej iterapeutycznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę na temat prawa oświatowego, struktur i funkcji placówek oświatowych, z uwzględnieniem celów i organizacji instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych oraz działań diagnostyczno-terapeutycznych, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę z zakresu emisji głosu, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etyczno-moralnych, którymi powinien kierować się nauczyciel-wychowawca-terapeuta, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę z muzyki i sztuki niezbędną w pracy z wychowankiem w zakresie specjalności, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie danej specjalności, jej podstaw teoretycznych oraz metodyk szczegółowych z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na danym etapie edukacji, zorientowaną na praktyczne zastosowanie.
W zakresie umiejętności: – posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk społecznych oraz wzorców i motywów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; – potrafi stosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; – potrafi posługiwać się pogłębioną i szczegółową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych, dyscyplin pokrewnych oraz metodyk szczegółowych zgodnie z wymaganiami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia w celu analizowania i interpretowania oraz prognozowania i projektowania działań w odniesieniu do sytuacji dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych z uwzględnieniem różnych obszarów pedagogicznych; – potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień/dokumentacji na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych zwykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych w oparciu o wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych; – posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną argumentacją korzystając z dorobku pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych; – posiada rozwinięte umiejętności badawcze oparte na założeniach metodologii badań pedagogicznych pozwalające na analizowanie, planowanie, konstruowanie i samodzielne prowadzenie badań pedagogicznych oraz opracowanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki; – posiada pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania, diagnozowania oraz racjonalnego oceniania, generowania rozwiązań złożonych problemów pedagogicznych, prognozowania i projektowania złożonych sytuacji edukacyjnych związanych z różnymi sferami praktycznej działalności pedagogicznej; – potrafi wybrać i zastosować właściwe sposoby postępowania typowe dla danej działalności pedagogicznej, z uwzględnieniem metod, środków, procedur i dobrych praktyk w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych związanych z kierunkiem studiów; – potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu; – postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi w trakcie podejmowanych działań pedagogicznych, dostrzega i poddaje analizie problemy etyczne oraz przewiduje konsekwencje konkretnych działań podejmowanych w pracy pedagogicznej; – posiada rozwinięte umiejętności z zakresu muzyki i sztuki niezbędne w pracy pedagogicznej; – ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się aparatem głosu; – stosuje zasady bezpieczeństwa oraz potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej; – potrafi korzystać z aktów prawnych i przepisów prawa niezbędnych w przyszłej pracy pedagogicznej; – posiada umiejętności językowe właściwe dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; – posiada umiejętności z zakresu wychowania fizycznego oraz edukacji zdrowotnej niezbędne w ramach specjalności na studiowanym kierunku.
W zakresie kompetencji społecznych: – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi samodzielnie i krytycznie je rozszerzać o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób; – rozumie sens, wartość oraz potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; aktywnie i wytrwale projektuje i realizuje wyzwania zawodowe indywidualne i grupowe z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych w praktyce; – jest świadom problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do praktyki edukacyjnej; – jest w pełni świadom konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka/ucznia/wychowanka; – jest teoretycznie i praktycznie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, potrafi pełnić w nich określone role oraz podejmować działania na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły; – odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagogicznej, potrafi sam zaprojektować i wykonać działania pedagogiczne oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; – potrafi sprawnie komunikować się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych używając języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny ze specjalistami oraz osobami spoza grona specjalistów.
Uchwała nr 1052/02/V/2015 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 16 lutego 2015 roku w sprawie przyjęcia efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku pedagogika na Wydziale Humanistyczno-Społecznym z późniejszymi zmianami. Uchwała nr 1179/06/V/2016 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 16 lutego 2016 roku w sprawie zmian efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku pedagogika na Wydziale Humanistyczno-Społecznym. Uchwała nr 172 z dnia 10 lipca 2018 r. Rady Wydziału Humanistyczno-Społecznego Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej w sprawie zatwierdzenia programów studiów stacjonarnych drugiego stopnia, dla kierunku pedagogika.
Efekty uczenia się na kierunku pedagogika, studia drugiego stopnia, profil kształcenia: praktyczny:
W zakresie wiedzy: – posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych z uwzględnieniem ich terminologii i teorii oraz metod, zorientowaną na zastosowanie praktyczne; – posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z subdyscyplinami i innymi dyscyplinami nauk; – posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat wychowania i kształcenia, współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych, w tym innych krajów oraz rozumie ich historyczne, kulturowe i interdyscyplinarne powiązania z innymi naukami; – ma pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat orientacji badawczych, strategii i metod badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna stanowiska i podejścia metodologiczne; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie społecznym, psychologicznym i biologicznym, zorientowaną na zastosowanie praktyczne; – ma pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur i więzi społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości i zachodzących między nimi relacji istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych oraz praktycznego zastosowania; – posiada poszerzoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji oraz ich prawidłowości i zakłóceń odnosząc ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą teorii wychowania oraz innych procesów edukacyjnych z uwzględnieniem ich psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań oraz rozumie istotę ich funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki oraz zachodzących w nich procesów i prawidłowości oraz szczegółową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej iterapeutycznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę na temat prawa oświatowego, struktur i funkcji placówek oświatowych, z uwzględnieniem celów i organizacji instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych oraz działań diagnostyczno-terapeutycznych, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę z zakresu emisji głosu, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etyczno-moralnych, którymi powinien kierować się nauczyciel-wychowawca-terapeuta, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada szczegółową wiedzę z muzyki i sztuki niezbędną w pracy z wychowankiem w zakresie specjalności, zorientowaną na praktyczne zastosowanie; – posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie danej specjalności, jej podstaw teoretycznych oraz metodyk szczegółowych z uwzględnieniem specyfiki kształcenia na danym etapie edukacji, zorientowaną na praktyczne zastosowanie.
W zakresie umiejętności: – posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk społecznych oraz wzorców i motywów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; – potrafi stosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; – potrafi posługiwać się pogłębioną i szczegółową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych, dyscyplin pokrewnych oraz metodyk szczegółowych zgodnie z wymaganiami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia w celu analizowania i interpretowania oraz prognozowania i projektowania działań w odniesieniu do sytuacji dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych z uwzględnieniem różnych obszarów pedagogicznych; – potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień/dokumentacji na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych zwykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych w oparciu o wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych; – posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną argumentacją korzystając z dorobku pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych; – posiada rozwinięte umiejętności badawcze oparte na założeniach metodologii badań pedagogicznych pozwalające na analizowanie, planowanie, konstruowanie i samodzielne prowadzenie badań pedagogicznych oraz opracowanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki; – posiada pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania, diagnozowania oraz racjonalnego oceniania, generowania rozwiązań złożonych problemów pedagogicznych, prognozowania i projektowania złożonych sytuacji edukacyjnych związanych z różnymi sferami praktycznej działalności pedagogicznej; – potrafi wybrać i zastosować właściwe sposoby postępowania typowe dla danej działalności pedagogicznej, z uwzględnieniem metod, środków, procedur i dobrych praktyk w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych związanych z kierunkiem studiów; – potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu; – postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi w trakcie podejmowanych działań pedagogicznych, dostrzega i poddaje analizie problemy etyczne oraz przewiduje konsekwencje konkretnych działań podejmowanych w pracy pedagogicznej; – posiada rozwinięte umiejętności z zakresu muzyki i sztuki niezbędne w pracy pedagogicznej; – ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się aparatem głosu; – stosuje zasady bezpieczeństwa oraz potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej; – potrafi korzystać z aktów prawnych i przepisów prawa niezbędnych w przyszłej pracy pedagogicznej; – posiada umiejętności językowe właściwe dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; – posiada umiejętności z zakresu wychowania fizycznego oraz edukacji zdrowotnej niezbędne w ramach specjalności na studiowanym kierunku.
W zakresie kompetencji społecznych: – ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi samodzielnie i krytycznie je rozszerzać o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób; – rozumie sens, wartość oraz potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; aktywnie i wytrwale projektuje i realizuje wyzwania zawodowe indywidualne i grupowe z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych w praktyce; – jest świadom problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do praktyki edukacyjnej; – jest w pełni świadom konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka/ucznia/wychowanka; – jest teoretycznie i praktycznie przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, potrafi pełnić w nich określone role oraz podejmować działania na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły; – odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagogicznej, potrafi sam zaprojektować i wykonać działania pedagogiczne oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; – potrafi sprawnie komunikować się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych używając języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny ze specjalistami oraz osobami spoza grona specjalistów.
Uchwała nr 1052/02/V/2015 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 16 lutego 2015 roku w sprawie przyjęcia efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku pedagogika na Wydziale Humanistyczno-Społecznym z późniejszymi zmianami. Uchwała nr 1179/06/V/2016 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 16 lutego 2016 roku w sprawie zmian efektów kształcenia dla studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku pedagogika na Wydziale Humanistyczno-Społecznym. Uchwała nr 172 z dnia 10 lipca 2018 r. Rady Wydziału Humanistyczno-Społecznego Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej w sprawie zatwierdzenia programów studiów stacjonarnych drugiego stopnia, dla kierunku pedagogika.
Kwalifikacja:
Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie:
https://irk.ubb.edu.pl/