Wykład monograficzny 2 FL-FH-TB-SL6O>WYMON2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Narratologia. Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu teorii narracji oraz zapoznanie ich z niektórymi, najważniejszymi pojęciami, teoriami i zagadnieniami podejmowanymi w narratologii celem zrozumienia, zbadania i oceny tekstów narracyjnych, obrazów oraz kulturowych artefaktów. |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- ACOSTA GÓMEZ, L. (1989), El lector y la obra, Madrid, Gredos. ALBALADEJO, T. (1991), Semántica de la narración: la ficción realista, Madrid, Taurus.
- ÁLVAREZ SANAGUSTÍN, A. (1981), Semiología y narración: el discurso literario de F. Ayala, Oviedo, Universidad de Oviedo.
- AYALA, F. (1970), Reflexiones sobre la estructura narrativa, Madrid, Taurus.
- BAJTÍN, M. (1929), Problemas de la poética de Dostoievski, México, F.C.E., 1986.
- BAL, M. (1977), Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología), Madrid, Cátedra, 1985.
- BARTHES, R. et alii (1966), Análisis estructural del relato, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo, 1974.
- DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. (1982), Crítica literaria, Madrid, U.N.E.D.
- ECO, U. (1979), Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo, Barcelona, Lumen, 1987.
- FORSTER, E.M. (1927), Aspectos de la novela, Madrid, Debate, 1983.
- GARRIDO DOMÍNGUEZ, A. (1993), El texto narrativo, Madrid, Síntesis.
- GENETTE, G. (1966), (1972), Figures, III, Paris, Seuil.
- –––––––––– (1982), La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus, 1989.
- GULLÓN, G. y A. (eds.) (1974), Teoría de la novela (Aproximaciones hispánicas), Madrid, Taurus.
- PROPP, V. (1928), Morfología del cuento (vers. ampliada), Madrid, Fundamentos, 1977.
- REIS, C. (1981), Fundamentos y técnicas del análisis literario, Madrid, Gredos, 1989.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- SÁNCHEZ TRIGUEROS, A. (dir.) (1995), Sociología de la literatura (precedentes y pensamiento marxista) (en prensa), Madrid, Síntesis.
- SELDEN, R. (1985), La teoría literaria contemporánea, Barcelona, Ariel, 1987.
- VILLANUEVA, D. (1989), El comentario de textos narrativos: la novela, Gijón, Júcar-Aceña.
- WAHNÓN, S. (1991), Introducción a la historia de las teorías literarias, Granada, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
- –––––––––– (1992), "La sociología de la literatura de Lukács", en A. SÁNCHEZ TRIGUEROS (dir.) (1992b), págs. 53-69.
- WELLEK, R. (1954-1986), Historia de la crítica moderna (1750-1950), 6 vols., Madrid, Gredos.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada podstawową znajomość głównych teorii i badań literaturoznawczych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W02
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Wiedza
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju literatury współczesnej wybranych obszarów językowych, o twórczości wybranych autorów i ich miejscu w literaturze światowej
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W08
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Umiejętności
posługuje się głównymi teoriami z zakresu literaturoznawstwa zgodnie z paradygmatami badawczymi studiowanego kierunku i z wykorzystaniem odpowiedniej terminologiii/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U07
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Kompetencje społeczne
docenia dziedzictwo literackie i kulturowe wybranego obszaru językowego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie literatury i kultury oraz jest świadomy miejsca i roli literatury we współczesnym świecie
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K02
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne