Wykład monograficzny 2
FL-FH-TB-NL6O>WYMON2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę z zakresu teorii narracji oraz zapoznanie ich z niektórymi, najważniejszymi pojęciami, teoriami i zagadnieniami podejmowanymi w narratologii celem zrozumienia, zbadania i oceny tekstów narracyjnych, obrazów oraz kulturowych artefaktów.
|
<b>Ocena końcowa</b>
Zaliczenie ustne
100%
<b>Wymagania wstępne</b>
Brak wymagań wstępnych.
<b>Literatura podstawowa</b>
ACOSTA GÓMEZ, L. (1989), El lector y la obra, Madrid, Gredos. ALBALADEJO, T. (1991), Semántica de la narración: la ficción realista, Madrid, Taurus.
ÁLVAREZ SANAGUSTÍN, A. (1981), Semiología y narración: el discurso literario de F. Ayala, Oviedo, Universidad de Oviedo.
AYALA, F. (1970), Reflexiones sobre la estructura narrativa, Madrid, Taurus.
BAJTÍN, M. (1929), Problemas de la poética de Dostoievski, México, F.C.E., 1986.
BAL, M. (1977), Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología), Madrid, Cátedra, 1985.
BARTHES, R. et alii (1966), Análisis estructural del relato, Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo, 1974.
DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. (1982), Crítica literaria, Madrid, U.N.E.D.
ECO, U. (1979), Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo, Barcelona, Lumen, 1987.
FORSTER, E.M. (1927), Aspectos de la novela, Madrid, Debate, 1983.
GARRIDO DOMÍNGUEZ, A. (1993), El texto narrativo, Madrid, Síntesis.
GENETTE, G. (1966), (1972), Figures, III, Paris, Seuil.
–––––––––– (1982), La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus, 1989.
GULLÓN, G. y A. (eds.) (1974), Teoría de la novela (Aproximaciones hispánicas), Madrid, Taurus.
PROPP, V. (1928), Morfología del cuento (vers. ampliada), Madrid, Fundamentos, 1977.
REIS, C. (1981), Fundamentos y técnicas del análisis literario, Madrid, Gredos, 1989.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
SÁNCHEZ TRIGUEROS, A. (dir.) (1995), Sociología de la literatura (precedentes y pensamiento marxista) (en prensa), Madrid, Síntesis.
SELDEN, R. (1985), La teoría literaria contemporánea, Barcelona, Ariel, 1987.
VILLANUEVA, D. (1989), El comentario de textos narrativos: la novela, Gijón, Júcar-Aceña.
WAHNÓN, S. (1991), Introducción a la historia de las teorías literarias, Granada, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.
–––––––––– (1992), "La sociología de la literatura de Lukács", en A. SÁNCHEZ TRIGUEROS (dir.) (1992b), págs. 53-69.
WELLEK, R. (1954-1986), Historia de la crítica moderna (1750-1950), 6 vols., Madrid, Gredos.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada podstawową znajomość głównych teorii i badań literaturoznawczych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W02
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:100%
Wiedza
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju literatury współczesnej wybranych obszarów językowych, o twórczości wybranych autorów i ich miejscu w literaturze światowej
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W08
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:100%
Umiejętności
posługuje się głównymi teoriami z zakresu literaturoznawstwa zgodnie z paradygmatami badawczymi studiowanego kierunku i z wykorzystaniem odpowiedniej terminologiii/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U07
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:100%
Kompetencje społeczne
docenia dziedzictwo literackie i kulturowe wybranego obszaru językowego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie literatury i kultury oraz jest świadomy miejsca i roli literatury we współczesnym świecie
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K02
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:100%