Uniwersytet Bielsko-Bialski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in

polish philology (FP-SM4O)

(in Polish: filologia polska studia magisterskie)
second-cycle
full time, 2 years of studies (4 terms)
Language: Polish

Dla kogo kierunek filologia polska?

Dla pasjonatów kultury i literatury, wszystkich, którzy marzą o powrocie do szkoły – w nowej roli – oraz tych, którzy w świecie nowych mediów chcą się poczuć jak ryba w wodzie. Wybór jednej z oferowanych specjalności uczyni z Ciebie nauczyciela polonistę lub specjalistę od szeroko rozumianej komunikacji. Na studiach filologicznych staniesz się mistrzem słowa i zdobędziesz wiedzę, umiejętności i uprawnienia, które pozwolą Ci pracować w instytucjach kultury, szkołach, redakcjach, bądź agencjach – wszędzie tam, gdzie wyobraźnia i umiejętność „wyjęzyczenia się” są kluczem do sukcesu. Filologia polska to kierunek dla wszystkich kreatywnych, humanistycznych i otwartych na poszerzanie wiedzy umysłów.

Specjalności

     Nauczycielska

Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- literaturoznawstwa i językoznawstwa;
- podstaw nowoczesnej pedagogiki i psychologii;
- metodyki nauczania literatury i kształcenia językowego;
- kultury współczesnej.

Absolwent jest przygotowany do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej – posiada uprawnienia zawodowe określone rozporządzeniem MNiSW z 2019 r.. Ma ogólne wykształcenie humanistyczne, poszerzoną wiedzę literaturoznawczą, językoznawczą i metodyczną, zna mechanizmy współczesnej kultury w wymiarze globalnym i lokalnym oraz społeczno-kulturowe konteksty edukacji, umie stosować nowoczesne metody animowania działań edukacyjnych. Ponadto może pracować w domach kultury, w redakcjach czasopism i wydawnictw.

Potrafi:
- nauczać języka polskiego w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej;
- analizować teksty kultury;
- mistrzowsko tworzyć i redagować tekstów.

Gdzie znajdzie pracę?
- m.in. szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;
- instytucje kultury;
- placówki oświatowe i samorząd lokalny;
- wydawnictwa i redakcje czasopism.

    Projektowanie komunikacji (communication design) 

Absolwent specjalności posiada pogłębioną wiedzę z zakresu:
•    teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów;
•    architektury i designu informacji;
•    interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych;
•    reklamy i public relations;
•    zarządzania projektem.

Absolwent oprócz przygotowania w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa posiada wiedzę z zakresu teorii komunikacji, teorii i historii mediów, współczesnych koncepcji reklamy, public relations, corporate idenity, brandingu, sposobów budowania tożsamości komunikacyjnej oraz kreowania wizerunku firm i instytucji, metodologii badań komunikacji społecznej. Dysponuje umiejętnościami w zakresie przygotowania i wdrażania rozbudowanych strategii komunikacyjnych w instytucjach różnego typu, zarządzania komunikacją w firmach i instytucjach, szkolenia pracowników przedsiębiorstw, firm i urzędów odpowiedzialnych za funkcjonowanie stosunków interpersonalnych, szybkiego dostosowania się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych. Absolwent tej specjalności znajdzie pracę w domach mediowych, w działach PR i marketingu, w agencjach reklamowych i brandingowych, w redakcjach portali internetowych, wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.

Potrafi:
•    organizować przestrzeń komunikacyjną firm i instytucji;
•    poruszać się w świecie nowoczesnego copywritingu;
•    zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole;
•    szybko dostosowywać się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych.

Gdzie znajdzie pracę?
•    w domach mediowych;
•    w działach public relations i marketingu;
•    w agencjach brandingowych;
•    w redakcjach portali internetowych;
•    wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.

 

Plan studiów

 Dziennikarstwo

Studia magisterskie na specjalności dziennikarstwo – będące kontynuacją nauki na poziomie licencjackim – umożliwiają pogłębienie wiedzy i umiejętności zdobytych na studiach licencjackich, doskonalą w zakresie kompetencji z obszaru przestrzeni medialnej, w szczególności zaś związanych z pracą dziennikarza, twórcy treści internetowych, reportera, animatora kultury, osoby prowadzącej organizację pozarządową. Absolwent kierunku filologia polska specjalność dziennikarstwo jest gotowy do wykonywania pracy dziennikarza w różnych mediach a także innych zawodów łączących się z szeroko rozumianą sferą informacji, mediów, życia społecznego, kulturalnego i politycznego. Jest świadomym uczestnikiem przestrzeni informacyjnej, potrafi nie tylko właściwie analizować świat, który go otacza, lecz także współtworzyć go – zwłaszcza w wymiarze informacyjnym – co czyni go kompetentnym współtwórcą kultury.

Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia

Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025

Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów


Opłata rekrutacyjna

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł
Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata.

Qualification awarded:

(in Polish) magister

Access to further studies:

Application for doctoral school or post-graduate studies.

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

Learning outcomes in the field of Polish philology, second-cycle studies, general academic profile:

In the field of knowledge, the graduate:
– deeply knows and understands the place and importance of linguistics in the system of sciences, its subject and methodological specificity and directions of its development;
– deeply knows and understands the place and meaning of the history of literature, its subject and methodological specificity and directions of its development;
– deeply knows and understands the place and meaning of the theory of literature, its subject and methodological specificity and directions of its development;
– deeply knows and understands the place and meaning of literary criticism, its subject and methodological specificity and directions of its development;
– deeply knows and understands theories, methodology and terminology in the field of linguistics and other related disciplines, especially communication sciences and media studies;
– deeply knows and understands the methodology of literary studies and related cultural phenomena;
– deeply knows and understands theories and terminology in the field of literary theory;
– deeply knows and understands theories and terminology in the field of the history of literature;
– deeply knows and understands the theories and terminology in the field of comparative literary studies, the evolution of reading attitudes, and the relationship between literature and the life of a given community;
– deeply knows and understands theories and terminology in the field of literary criticism;
– knows advanced methods of analysis and interpretation of cultural products, appropriate for selected traditions, theories and research schools of linguistics and – to a selected extent – other disciplines dealing with communication;
– knows advanced methods of analysis and interpretation of cultural products, appropriate for selected traditions, theories and research schools of literary studies and – to a selected extent – related cultural studies;
– knows and understands the character, place and importance of pedagogy and psychology in the system of sciences at an advanced level and their relations to the humanities;
– knows and understands at an advanced level the nature, place and meaning of the sciences of communication and cognition (media studies, journalism and public relations) in the system of sciences and their relations to the humanities;
– knows and understands at an advanced level the theories and methodology of psychological and pedagogical research, to the extent necessary for the reliable performance of the profession of a Polish language teacher and/or a communication specialist (advertising, PR, journalism);
– deeply knows and understands the theories and methodology of social / cultural communication research, to the extent necessary for the reliable performance of the profession of a teacher and/or communication specialist;
– deeply knows and understands the main development trends of literary studies;
– deeply knows and understands the main development trends of linguistics;
– knows and understands the economic, legal and ethical conditions of the functioning of institutions related to the selected sphere of creative, cultural, educational, media and/or promotional and advertising activities to an extended extent, and – in particular – s/he knows the basics of copyright and the principles of managing intellectual property resources;

In the field of skills, the graduate:
– is able to carry out a critical analysis and interpretation of cultural texts, especially related to literary life, using a creative and original method of assessing their significance and impact in the historical and cultural process;
– is able to use the acquired knowledge in the field of linguistics and related disciplines in order to formulate and solve complex and unusual problems, synthesize ideas and points of view, properly select sources and information derived from them by means of assessing, critically analyzing and synthesizing this information;
– is able to use the knowledge in the field of literary theory in order to formulate and solve complex and unusual problems, synthesize ideas and points of view, properly select sources and information derived from them by means of assessing, critically analyzing and synthesizing this information;
– is able to use the acquired knowledge in the field of literary criticism in order to formulate and solve complex and unusual problems, synthesize ideas and points of view, properly select sources and information derived from them by means of assessing, critically analyzing and synthesizing this information;
– is able to use his/her knowledge of the history of literature in order to formulate and solve complex and unusual problems, synthesize ideas and points of view, properly select sources and information derived from them by means of assessing, critically analyzing and synthesizing this information;
– is able to formulate and innovatively solve literary dilemmas, using the acquired knowledge in the field of comparative literary studies, the evolution of reading attitudes, the relationship between literature and the life of a given community, as well as the evolution of ideas, problems and motives;
– is able to use the acquired knowledge in the field of linguistics and related disciplines in order to formulate and innovatively solve complex and unusual problems, synthesize ideas and points of view, select and use appropriate methods and tools, including advanced information and communication techniques (ICT);
– is able to use the acquired knowledge in the field of literary studies and related disciplines in order to formulate and originally solve complex and unusual problems, synthesize ideas and points of view, select and use appropriate methods and tools, including advanced information and communication techniques (ICT);
– is able to communicate with various audiences on specialist philological topics using linguistic and communicological terminology (including this related to media studies), when taking part in the debate – presenting and assessing various opinions and positions and discussing over them;
– is able to communicate with various audiences on specialist philological topics using theoretical and literary terminology, including taking part in a debate – presenting and assessing various opinions and positions and discussing over them;
– is able to communicate with various audiences on specialist philological topics using historical and literary terminology, including taking part in a debate – presenting and assessing various opinions and positions and discussing over them;
– can use a modern foreign language at the B2 + level of the Common European Framework for Reference to English (CEFR);
– is able to manage teamwork aimed at developing an issue related to the studied field of study (Polish philology), including that belonging to a selected specialization (education and upbringing as well as communication: socio-cultural, promotional, etc.);
– can independently plan and implement his/her own lifelong learning, aimed at improving their own workshop in the area of culture, education, media and/or promotional and advertising activities, as well as direct others in this area;
– is able to independently undertake (plan and implement) activities aimed at increasing the knowledge and skills in the field of literary studies (and – in a broader context – knowledge of culture) and linguistics (and – in a broader sense – communicology), as well as direct others in this area;
– is able to identify and interpret complex phenomena and communication and didactic processes with the use of psychological and pedagogical knowledge.

In the field of social competences the graduate:
– is ready to participate fully in cultural life, especially in literary life, and participate in its various forms;
– is ready to responsibly perform professional roles in the area of culture, education, media and/or promotional and advertising activities, taking into account the changing social needs, including developing the profession's achievements, maintaining the ethos of the profession, and adhering to and developing the principles of professional ethics and promoting adhere to these rules;
– is ready to critically evaluate the content of literary studies, and – in a broader context – cultural studies, used in cultural, educational, media and/or promotional and advertising activities;
– is ready to critically evaluate the linguistic content, and – in a broader sense -the communicative one, related to social and cultural communication (with the inclusion of various media content), used in cultural, educational, media and/or promotional and advertising activities;
– is at an advanced level ready to recognize the importance of linguistic knowledge, and – in a broader sense – communicological knowledge concerning social and cultural communication (media included) in solving cognitive and practical problems, especially related to cultural, educational, media and/or promotional and advertising;
– is ready to recognize the importance of literary studies at an advanced level, and – in a broader context – cultural studies, in solving cognitive and practical problems, especially those relating to cultural, educational, media and/or promotional and advertising activities;
– is ready to professionally co-organize activities related to cultural animation, education, promotional and advertising communication, fulfill social obligations, inspire and be creative, as well as independently organize cultural, educational, media and / or promotional and advertising activities.

Resolution No. 1477/09/VI/2019 of the Senate of the University of the University of Bielsko-Biala of 24th September 2019, on the establishment of study programs in the field of Polish philology, second-cycle studies with a general academic profile.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.ubb.edu.pl/