Uniwersytet Bielsko-Bialski - Central Authentication SystemYou are not logged in | log in

pedagogy (PD-NL6P)

(in Polish: pedagogika studia licencjackie)
first-cycle
part time, 3 years of studies (6 terms)
Language: Polish

Dla kogo kierunek pedagogika?

Dla osób odpowiedzialnych, opiekuńczych i wytrwałych, które chcą wykonywać pożyteczny społecznie i pomocny zawód. Jeżeli edukowanie, pomoc oraz udzielanie wsparcia innym osobom, dzieciom, młodzieży i dorosłym,  wyjątkowo Cię interesuje, ten kierunek będzie dla Ciebie. Wybierając jedną z oferowanych specjalności, zdobędziesz wiedzę oraz umiejętności, które umożliwią Ci pracę z dziećmi w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej lub  z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz terapeutycznych Polecamy wybór pedagogiki osobom, których interesują zagadnienia związane z kształceniem, wychowaniem i opieką oraz wspieraniem rozwoju człowieka zagrożonego trudnościami edukacyjnymi i życiowymi.

Specjalności:

Pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna

Studia ukierunkowane są na nabywanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności niezbędnych we współtworzeniu i realizacji programu wychowawczego szkoły, a także szeroko pojętych programów profilaktyki zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży. Przygotują do prowadzeniu diagnozy i terapii trudności uczniów, niepowodzeń szkolnych, koordynacji działań podejmowanych na rzecz ucznia przez osoby i instytucje w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Absolwent uzyskuje kompetencje w zakresie terapii pedagogicznej – jest przygotowany do realizacji zadań z zakresu terapii pedagogicznej i wspomagającej, zna i potrafi realizować założenia profilaktyczne, diagnostyczne i korekcyjno-kompensacyjne. Współtworzy, realizuje oraz poddaje ewaluacji programy wychowawczo-profilaktyczne i terapeutyczne oraz niesie pomoc pedagogiczno-psychologiczną uczniom, rodzicom i nauczycielom. Studia rozwijają umiejętności wykorzystywania różnych źródeł w celu pozyskiwania, uzupełniania i pogłębiania wiedzy merytorycznej w zakresie szczegółowych bloków tematycznych edukacji szkolnej i terapii pedagogicznej.

Absolwent studiów pierwszego  stopnia kierunku pedagogika, specjalności pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna, uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, co umożliwia mu podjęcie studiów drugiego stopnia.

Plan studiów

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza

Specjalność adresowana jest do osób pragnących uzyskać profesjonalne przygotowanie w zakresie udzielania pomocy, koordynowania i planowania pracy wychowawczo – opiekuńczej w instytucjach edukacyjnych i placówkach  opiekuńczo-wychowawczych. Absolwent specjalności dysponuje wiedzą i umiejętnościami w zakresie znajomości metod pracy w instytucjach opiekuńczo wychowawczych, diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych oraz prowadzenia działań profilaktycznych w  zakresie opieki i wychowania. Posiada kompetencje niezbędne w pracy w placówkach zajmujących się wychowaniem, opieką i innymi formami pomocy w odniesieniu do osób w każdym wieku. Program studiów ukierunkowany na zdobycie specjalistycznej wiedzy z zakresu diagnozowania jednostek, grup i środowisk oraz identyfikowania problemów z zakresu wychowania, opieki, pomocy i profilaktyki. 

Absolwent studiów pierwszego  stopnia kierunku pedagogika, specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, co umożliwia mu podjęcie studiów drugiego stopnia.

 Plan studiów

Resocjalizacja

Studia skierowane są do osób planujących pracę z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie lub zagrożoną niedostosowaniem oraz osobami dorosłymi, które wymagają resocjalizacji. Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu: etiologii niedostosowania społecznego i zaburzeń zachowania, mechanizmów wywoływania zmiany postaw i modyfikacji zachowania w resocjalizacji i profilaktyce. Zna regulacje prawne dotyczące resocjalizacji i profilaktyki społecznej oraz zna uwarunkowania systemowo-organizacyjne i społeczno-kulturowe procesu resocjalizacji. Posiada kompetencje niezbędne w do prowadzenia działań wychowawczych i resocjalizacyjnych w zakładach poprawczych, zakładach karnych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, w ośrodkach kuratorskich, w jednostkach prewencyjnych policji itp.

Absolwent studiów pierwszego  stopnia kierunku pedagogika, specjalności resocjalizacja uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, co umożliwia mu podjęcie studiów drugiego stopnia

 Plan studiów

*Specjalność będzie wybierana przez studenta po pierwszym roku studiów!

Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia

Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025

Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów


Opłata rekrutacyjna

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł
Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata.

Qualification awarded:

(in Polish) licencjat

Access to further studies:

Possibility of application for being registered at the second level studies (master studies) for the same or similar direction as well as for post-diploma studies.

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

Learning outcomes in pedagogy, first-cycle studies, education profile: practical:

The field of knowledge the graduate:
– has basic pedagogical, psychological, philosophical and sociological knowledge supporting the understanding of the processes of development, socialization, upbringing, care and education, used in everyday pedagogical, caring, educational and therapeutic work;
– has basic knowledge of general didactics, theoretical foundations and detailed methodologies ensuring independent preparation, implementation and evaluation of classes in institutions, in accordance with the selected specialization of studies;
– has basic knowledge about the structure and functions of the educational system and the system of childcare, their legal grounds, goals, organization and functioning of institutions, in accordance with the chosen specialization of studies; and about human rights and the methods of their enforcement and promotion in the social environment;
– has basic knowledge of pedagogical innovations and the role of the teacher/educator in the processes of education, upbringing and care–taking for children, youth and adults in institutions, in accordance with the selected specialization of studies;
– has basic knowledge about the diverse possibilities of the psychological/pedagogical changes resulting from delays, disorders or acceleration of development and in the scope of adapting development, educational, preventive and therapeutic tasks to each of the processes, among others, in the framework of inclusive education, its practical application included;
– has basic knowledge of designing and conducting scientific research in pedagogy, taking into account the basics of copyright and diagnostic tests, as well as the specificity of the functioning of pupils/changes and their diverse educational needs;
– has basic knowledge about the processes of social communication and mediation and about the use of information and communication technologies in education, knowledge of voice emission and the functioning and dysfunction of the speech apparatus, as well as the correct habits of using speech organs;
– has basic knowledge of occupational health and safety in educational, care and care–taking, as well as first aid institutions, and legal responsibility of the educator and/or the guardian.

In the field of skills, the graduate:
– performs observation, analysis and assessment of pedagogical situations and events, using pedagogical–psychological, axiological, sociological and biomedical knowledge, and proposes solutions to various educational problems in institutions, in accordance with the selected specialization of studies;
– selects, applies and evaluates solutions in the field of methodology of performing tasks – standards, procedures and good practices applied in institutions, according to the selected specialization of studies, and designs alternative pedagogical solutions and innovations adequately for educational purposes;
– uses – in everyday pedagogical practice – various ways of organizing the educational environment, taking into account the specific needs and capabilities of the group and individual pupils/changes, and creates educational and didactic situations that motivate them to learn and work on themselves, and analyzes their effectiveness;
– designs and conducts pedagogical research and has skills in the following areas: diagnosing the needs, possibilities and talents of each pupil/change, as well as planning, implementing and evaluating individualized education, upbringing, care and therapy programs;
– effectively uses the information obtained about him from parents/legal guardians and specialists in working with the pupils in planning and organizing didactic, educational, care and therapeutic work;
– designs and implements activities aimed at developing key competences of pupils, with particular emphasis on creativity, innovation and the ability to learn independently and to solve problems in a team;
– identifies and arouses the interests of the oncoming changes and adjusts the methods and content of education, upbringing and care to these resources;
– has basic language skills in line with the requirements specified for level B2 of the CEFR requirements;
– uses the principles of social communication and mediation as well as information and communication technologies in the process of education, upbringing and care–taking, and in conducting pedagogical research;
– can apply in practice knowledge about the structure and functions of the processes of education and care system for children, youth and adults; legal basis, goals, organization and functioning of the institution, in accordance with the chosen specialization of studies;
– uses the speech apparatus in accordance with the rules of voice emission;
– applies the knowledge of the first aid in practice.

In the field of social competences, the graduate
– evaluates and shows genuine concern for the harmonious and comprehensive development of charges/charges, developing their key competences;
– uses ethical standards in professional activity, guided primarily by respect for the pupil's rights and with respect for the subjectivity of all subjects of education;
– responsibly plays the role of a pedagogue, educator and guardian, taking into account the social needs of the environment; skilfully communicates and cooperates with teachers, educators, specialists and parents of pupils as well as other members of the local community, care and educational institutions and the local community, building mutual trust;
– self–evaluates the undertaken pedagogical activities and looks for innovative educational, care–taking and therapeutic solutions, and is ready to initiate and implement changes;
– is aware of the need to critically assess his/her own knowledge and develop his/her interests (not only in pedagogical sciences), and undertakes activities aimed at developing and improving pedagogical competences as part of lifelong education;
– undertakes activities for the benefit of the social environment, inspiring and organizing activities for the benefit of pupils and their families, as well as institutions, in accordance with the selected specialization of studies.

Resolution No. 1477/09/VI/2019 of the Senate of the University of the University of Bielsko-Biala of 24th September 2019, on the establishment of study programs in the field of Pedagogy, first-cycle studies with a practical profile.

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.ubb.edu.pl/