pedagogika stosowana studia magisterskie (PS-NM4P) | |
drugiego stopnia niestacjonarne, 2-letnie (4 semestry) Język: polski | Spis treści: Opis ogólny
Dla kogo kierunek pedagogika? Studia adresowane są do osób, które zainteresowane są pracą w różnych obszarach działalności edukacyjnej, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, szkołach (na wszystkich poziomach) i innych placówkach oświatowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, w państwowej i samorządowej administracji oświatowej, placówkach kształcenia ustawicznego, a także w instytucjach profilaktyki społecznej oraz samozatrudnienia. Ważnym i znaczącym czynnikiem wzbogacającym pedagogiczne kompetencje absolwentów są specjalności, które wyraźnie konkretyzują kwalifikacje pedagogiczne i zawodowe. Szczegółowe kompetencje zawodowe absolwent uzyskuje w zakresie wybranej przez siebie specjalności. Niezależnie od specjalności absolwent ma opanowaną umiejętność kreowania procesów edukacyjnych. Specjalność Pedagogika resocjalizacyjna i mediacje rodzinne Studia na wybranej specjalności umożliwiają zdobycie pogłębionej i uporządkowanej wiedzy o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także dotyczącą uwarunkowań niedostosowania społecznego oraz sprawiedliwości naprawczej, modeli i sposobów rozstrzygania sporów poprzez polubowne dochodzenie do ugody. Absolwent potrafi zdiagnozować środowisko patogenne i subkulturowe, jest wyposażony w wiedzę z zakresu podstawowych metod i technik resocjalizacyjnych oraz tworzenia programów środowiskowych do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie. Pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia Absolwent specjalności posiada wiedzę na temat współczesnych podejść pedagogicznych, psychologicznych, prawnych i socjologicznych w resocjalizacji, wzbogacając treści o metodyki pracy penitencjarnej, kuratora sądowego, elementy socjoterapii, twórczej resocjalizacji i pracy z rodziną dysfunkcyjną. Posiada kompetencje w zakresie diagnozy resocjalizacyjnej i profilaktyki i programów resocjalizacyjnych w teorii i praktyce. Potrafi analizować uwarunkowania zjawisk związanych z różnymi formami niedostosowania społecznego bądź zagrożeniami niedostosowaniem społecznym i wykorzystywać odpowiednie formy wsparcia społecznego oraz działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych. Pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna Absolwent studiów drugiego stopnia w zakresie Pedagogiki szkolnej i terapii pedagogicznej posiada profesjonalną wiedzę dotyczącą diagnostyki, metodyki i terapii pedagogicznej. Związaną m.in. z diagnostyką psychopedagogiczną specjalnych potrzeb edukacyjnych, metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego, dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania oraz z trudnościami w uczeniu się matematyki, a także z metodyką pracy pedagoga szkolnego, czy metodyką zajęć specjalistycznych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju społecznego i emocjonalnego. Posiada też rozwiniętą wiedzę i umiejętności z zakresu psychopatologii, mediacji szkolnych, poradnictwa szkolnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, interwencji kryzysowej czy superwizji i wspomagania rozwoju dziecka. Absolwent studiów drugiego stopnia uzyskuje tytuł zawodowy magistra. Oznacza to osiągniecie wszystkich efektów uczenia się założonych dla kierunku Pedagogika stosowana. Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia https://rekrutacja.ubb.edu.pl/krok-po-kroku-jak-zapisac-sie-na-studia Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025 https://rekrutacja.ubb.edu.pl/wazne-informacje/terminy-rekrutacji-rok-akademicki-2024-2025 Kryteria kwalifikacji kandydatów https://rekrutacja.ubb.edu.pl/studia-II-stopnia Zasady przyjęć - wskaźnik rekrutacji https://rekrutacja.ubb.edu.pl/zasady-przyjec Opłata rekrutacyjna Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł. Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności. Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata. Wymagane dokumenty do Komisji Rekrutacyjnej - po zaklasyfikowaniu kandydata na studia |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
WIEDZA
˗ posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych z uwzględnieniem ich terminologii i teorii oraz metod, zorientowaną na zastosowanie praktyczne;
˗ posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z subdyscyplinami i innymi dyscyplinami nauk;
˗ posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat wychowania i procesu nauczania-uczenia się oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów, na temat współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych, w tym innych krajów oraz potrafi tę wiedzę krytycznie oceniać;
˗ ma pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat orientacji metodologicznych w badaniach naukowych w zakresie pedagogiki, na temat projektowania, sposobów realizowania różnych typów i rodzajów badań naukowych oraz opracowywania zebranego materiału badawczego oraz wyciągania wniosków i wskazywania kierunki dalszych badań w obrębie wybranej specjalności studiów;
˗ posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie społecznym, psychologicznym i biologicznym, zorientowaną na zastosowanie praktyczne;
˗ ma pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur i więzi społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości i zachodzących między nimi relacji istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz praktycznego zastosowania;
˗ posiada poszerzoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji oraz ich prawidłowości i zakłóceń odnosząc ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą teorii wychowania oraz innych procesów edukacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych z uwzględnieniem ich psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań oraz rozumie istotę ich funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii idysharmonii, normy i patologii, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki oraz zachodzących w nich procesów i prawidłowości oraz szczegółową wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej w ramach studiowanej specjalności zorientowaną na praktyczne zastosowanie oraz zna i rozumie edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;
˗ posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada uporządkowana wiedzę na temat praw człowieka i osób z niepełnosprawnością, prawa oświatowego, struktur i funkcji placówek oświatowych, różnych aspektów prawa z uwzględnieniem celów terapii, specyfiki i organizacji instytucji edukacyjnych, placówek resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych oraz działań diagnostyczno-terapeutycznych, strategii resocjalizacyjnych, zorientowanych na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada szczegółową wiedzę z zakresu emisji głosu zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada szczegółowa wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etyczno-moralnych, którymi powinien kierować się nauczyciel-wychowawca-terapeuta, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada szczegółową wiedzę z muzyki i sztuki niezbędną w pracy z wychowankiem w zakresie specjalności, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada poszerzoną wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw i metodyki prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, potrafi dostosowywać treści, metody i formy organizacyjne do potrzeb i możliwości osób wobec których podejmuje działania wychowawcze, kształcące, opiekuńcze, terapeutyczne i in., w tym wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
˗ zna w sposób szczegółowy prawne, pedagogiczne, psychologiczne i praktyczne uwarunkowania procesu mediacji, terapii itd. zgodnie ze studiowaną specjalnością; terminologię, procedury i zagadnienia w ich obszarach oraz stosowane narzędzia i warsztat pracy w ramach danej specjalności pedagogicznej;
˗ posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie nauk humanistycznych i społecznych spoza problematyki związanej bezpośrednio z kierunkiem studiów.
˗UMIEJĘTNOŚCI
˗ posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk społecznych oraz wzorców i motywów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;
˗ potrafi wykorzystywać pogłębiona i uporządkowaną wiedzę na temat aktualnych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych oraz wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania, kształcenia, opieki, terapii itd. w ramach studiowanej specjalności;
˗ potrafi posługiwać się pogłębioną i szczegółową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych, dyscyplin pokrewnych oraz metodyk szczegółowych zgodnie z wymaganiami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia w celu analizowania i interpretowania oraz prognozowania i projektowania działań w odniesieniu do sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych oraz resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, z uwzględnieniem różnych obszarów pedagogicznych;
˗ potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień/dokumentacjina tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych w oparciu o wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych;
˗ posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną argumentacją korzystając z dorobku pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych;
˗ posiada rozwinięte umiejętności badawcze oparte na założeniach metodologii badań pedagogicznych pozwalające na analizowanie, planowanie, konstruowanie i samodzielne prowadzenie badań pedagogicznych oraz opracowanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki;
˗ posiada pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania, diagnozowania oraz racjonalnego oceniania, generowania rozwiązań złożonych problemów pedagogicznych, prognozowania i projektowania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, związanych z różnymi sferami praktycznej działalności pedagogicznej;
˗ potrafi projektować, realizować i oceniać działania pedagogiczne, stosować odpowiednie metody, formy organizacyjne i środki w praktycew ramach studiowanej specjalności oraz potrafi podejmować pracę z uczniami/ wychowankami/ podopiecznymi rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia oraz aktywność samokształceniową.
˗ potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu;
˗ postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi w trakcie podejmowanych działań pedagogicznych, dostrzega i poddaje analizie problemy etyczne oraz przewiduje konsekwencje konkretnych działań podejmowanych w pracy pedagogicznej;
˗ posiada rozwinięte umiejętności z zakresu muzyki i sztuki niezbędne w pracy pedagogicznej;
˗ ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się aparatem głosu;
˗ stosuje zasady bezpieczeństwa oraz potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej;
˗ potrafi korzystać z aktów prawnych i przepisów prawa niezbędnych w przyszłej pracy pedagogicznej;
˗ posiada umiejętności językowe właściwe dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
˗ potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów/ wychowanków/podopiecznych oraz skutecznie realizować działania wspomagające ich w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych;
˗ potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do projektowania rozwiązań praktycznych w aspekcie pracy z jednostką, grupami społecznymi, potrafi stosować wybrane metody i techniki mediacyjne, terapeutyczne i in. zgodnie z wybraną specjalnością oraz zna sposób wykorzystania metod komunikacyjnych i procedur formalno-prawnych w pracy z klientem;
˗ potrafi samodzielnie podejmować działania zmierzające do pogłębiania swojej wiedzy w wybranym zakresie nauk humanistycznych i społecznych, wykraczającej poza problematykę związaną bezpośrednio z kierunkiem studiów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
˗ ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi samodzielnie i krytycznie je rozszerzać o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób;
˗ rozumie sens, wartość oraz potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; aktywnie i wytrwale projektuje i realizuje wyzwania zawodowe indywidualne i grupowe z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych w praktyce
˗ jest świadom problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do praktyki pedagogicznej
˗ jest w pełni świadom konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka/ucznia/wychowanka;
˗ jest gotów do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia, potrafi aktywnie uczestniczyć w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, współpracować na rzecz podnoszenia jakości pracy placówek i instytucji;
˗ odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagogicznej, potrafi sam zaprojektować i wykonać działania pedagogiczne oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
˗ jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów przez dialog i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i in. oraz poza nimi, a także rozwiązywania konfliktów przez dialog i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji.