Uniwersytet Bielsko-Bialski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Pedagogika stosowana > pedagogika stosowana studia magisterskie

pedagogika stosowana studia magisterskie (PS-NM4P)

drugiego stopnia
niestacjonarne, 2-letnie (4 semestry)
Język: polski

 

Dla kogo kierunek pedagogika?

Studia adresowane są do osób, które zainteresowane są pracą w różnych obszarach działalności edukacyjnej, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, szkołach (na wszystkich poziomach) i innych placówkach oświatowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, w państwowej i samorządowej administracji oświatowej, placówkach kształcenia ustawicznego, a także w instytucjach profilaktyki społecznej oraz samozatrudnienia. Ważnym i znaczącym czynnikiem wzbogacającym pedagogiczne kompetencje absolwentów są specjalności, które wyraźnie konkretyzują kwalifikacje pedagogiczne i zawodowe. Szczegółowe kompetencje zawodowe absolwent uzyskuje w zakresie wybranej przez siebie specjalności. Niezależnie od specjalności absolwent ma opanowaną umiejętność kreowania procesów edukacyjnych.

Specjalność

Pedagogika resocjalizacyjna i mediacje rodzinne

Studia na wybranej specjalności  umożliwiają zdobycie  pogłębionej i uporządkowanej wiedzy o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także dotyczącą uwarunkowań niedostosowania społecznego oraz sprawiedliwości naprawczej, modeli i sposobów rozstrzygania sporów poprzez polubowne dochodzenie do ugody. Absolwent  potrafi zdiagnozować środowisko patogenne i subkulturowe, jest wyposażony w wiedzę z zakresu podstawowych metod i technik resocjalizacyjnych oraz tworzenia programów środowiskowych do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.

Absolwent może podjąć pracę w instytucjach resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym (m.in. Zakładach Karnych, Poprawczych, Schroniskach dla Nieletnich, Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych) oraz placówkach resocjalizacyjnych funkcjonujących w środowiskach otwartych (m.in. Ośrodkach Kuratorskich, Świetlicach Socjoterapeutycznych, Placówkach Wsparcia Dziennego i jako pedagodzy ulicy). Ponadto absolwent może podjąć zatrudnienie w instytucjach, gdzie wykorzystuje się kompetencje i kwalifikacje mediatora (m.in. Opiniodawczych Zespołach Specjalistów Sądowych, Zespołach Kuratorskiej Służby Sądowej, Centrach Mediacji i Arbitrażu). Absolwenci tej specjalności są preferowani do pracy w charakterze pedagogów szkolnych, a także w Policji oraz innych organach administracji państwowej i samorządowej na stanowiskach związanych z profilaktyką i utrzymaniem porządku publicznego.

Pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia

Absolwent specjalności posiada wiedzę na temat współczesnych podejść pedagogicznych, psychologicznych, prawnych i socjologicznych w resocjalizacji, wzbogacając treści o metodyki pracy penitencjarnej, kuratora sądowego, elementy socjoterapii, twórczej resocjalizacji i pracy z rodziną dysfunkcyjną. Posiada kompetencje w zakresie diagnozy resocjalizacyjnej i profilaktyki i programów resocjalizacyjnych w teorii i praktyce. Potrafi analizować uwarunkowania zjawisk związanych z różnymi formami niedostosowania społecznego bądź zagrożeniami niedostosowaniem społecznym i wykorzystywać odpowiednie formy wsparcia społecznego oraz działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych.

Możliwe miejsca zatrudnienia: pedagog/wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich; wychowawca w zakładach karnych, ogniskach wychowawczych, świetlicach socjoterapeutycznych i innych placówkach i domach interwencyjnych i innych o charakterze resocjalizującym; pracownik/założyciel fundacji, organizacji i stowarzyszeń zajmujących się profilaktyką, resocjalizacją i readaptacją społeczną osób niedostosowanych społecznie, pracą wychowawczą z dziećmi młodzieżą, aktywizacją społeczności lokalnych.

 

Pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna

Absolwent  studiów drugiego stopnia w zakresie Pedagogiki szkolnej i terapii pedagogicznej posiada profesjonalną wiedzę dotyczącą diagnostyki, metodyki i terapii pedagogicznej. Związaną m.in. z diagnostyką psychopedagogiczną specjalnych potrzeb edukacyjnych, metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego, dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania oraz z trudnościami w uczeniu się matematyki, a także z metodyką pracy pedagoga szkolnego, czy metodyką zajęć specjalistycznych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju społecznego i emocjonalnego.

Posiada też rozwiniętą wiedzę i umiejętności z zakresu psychopatologii, mediacji szkolnych, poradnictwa szkolnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, interwencji kryzysowej czy superwizji i wspomagania rozwoju dziecka.

Absolwent  studiów drugiego stopnia uzyskuje tytuł zawodowy magistra. Oznacza to osiągniecie wszystkich efektów uczenia się założonych dla kierunku Pedagogika stosowana.
Studia adresowane są do osób po studiach pierwszego stopnia w zakresie pedagogiki szkolnej i terapii pedagogicznej.

Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia

https://rekrutacja.ubb.edu.pl/krok-po-kroku-jak-zapisac-sie-na-studia

Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025

https://rekrutacja.ubb.edu.pl/wazne-informacje/terminy-rekrutacji-rok-akademicki-2024-2025

Kryteria kwalifikacji kandydatów

https://rekrutacja.ubb.edu.pl/studia-II-stopnia

Zasady przyjęć - wskaźnik rekrutacji

https://rekrutacja.ubb.edu.pl/zasady-przyjec

Opłata rekrutacyjna

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł
Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata.

Wymagane dokumenty do Komisji Rekrutacyjnej - po zaklasyfikowaniu kandydata na studia

https://wymagane dokumenty - wejdź aby poznać szczegóły

Przyznawane kwalifikacje:

magister

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej oraz na studia podyplomowe.

Efekty kształcenia

WIEDZA
˗ posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych z uwzględnieniem ich terminologii i teorii oraz metod, zorientowaną na zastosowanie praktyczne;
˗ posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z subdyscyplinami i innymi dyscyplinami nauk;
˗ posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat wychowania i procesu nauczania-uczenia się oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów, na temat współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych, w tym innych krajów oraz potrafi tę wiedzę krytycznie oceniać;
˗ ma pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat orientacji metodologicznych w badaniach naukowych w zakresie pedagogiki, na temat projektowania, sposobów realizowania różnych typów i rodzajów badań naukowych oraz opracowywania zebranego materiału badawczego oraz wyciągania wniosków i wskazywania kierunki dalszych badań w obrębie wybranej specjalności studiów;
˗ posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie społecznym, psychologicznym i biologicznym, zorientowaną na zastosowanie praktyczne;
˗ ma pogłębioną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur i więzi społecznych oraz rządzących nimi prawidłowości i zachodzących między nimi relacji istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych oraz praktycznego zastosowania;
˗ posiada poszerzoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikacji oraz ich prawidłowości i zakłóceń odnosząc ją do wybranych obszarów działalności pedagogicznej, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą teorii wychowania oraz innych procesów edukacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych z uwzględnieniem ich psychologicznych, społecznych, filozoficznych uwarunkowań oraz rozumie istotę ich funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii idysharmonii, normy i patologii, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki oraz zachodzących w nich procesów i prawidłowości oraz szczegółową wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej w ramach studiowanej specjalności zorientowaną na praktyczne zastosowanie oraz zna i rozumie edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;
˗ posiada poszerzoną i szczegółową wiedzę w zakresie projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne i rozwojowe, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada uporządkowana wiedzę na temat praw człowieka i osób z niepełnosprawnością, prawa oświatowego, struktur i funkcji placówek oświatowych, różnych aspektów prawa z uwzględnieniem celów terapii, specyfiki i organizacji instytucji edukacyjnych, placówek resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych oraz działań diagnostyczno-terapeutycznych, strategii resocjalizacyjnych, zorientowanych na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada szczegółową wiedzę z zakresu emisji głosu zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada szczegółowa wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna-wychowawcy, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etyczno-moralnych, którymi powinien kierować się nauczyciel-wychowawca-terapeuta, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada szczegółową wiedzę z muzyki i sztuki niezbędną w pracy z wychowankiem w zakresie specjalności, zorientowaną na praktyczne zastosowanie;
˗ posiada poszerzoną wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw i metodyki prowadzenia zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, potrafi dostosowywać treści, metody i formy organizacyjne do potrzeb i możliwości osób wobec których podejmuje działania wychowawcze, kształcące, opiekuńcze, terapeutyczne i in., w tym wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
˗ zna w sposób szczegółowy prawne, pedagogiczne, psychologiczne i praktyczne uwarunkowania procesu mediacji, terapii itd. zgodnie ze studiowaną specjalnością; terminologię, procedury i zagadnienia w ich obszarach oraz stosowane narzędzia i warsztat pracy w ramach danej specjalności pedagogicznej;
˗ posiada pogłębioną wiedzę w wybranym zakresie nauk humanistycznych i społecznych spoza problematyki związanej bezpośrednio z kierunkiem studiów.

˗UMIEJĘTNOŚCI
˗ posiada pogłębione umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk społecznych oraz wzorców i motywów ludzkich zachowań, z uwzględnieniem analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;
˗ potrafi wykorzystywać pogłębiona i uporządkowaną wiedzę na temat aktualnych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych oraz wiedzę z zakresu nauk pokrewnych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania, kształcenia, opieki, terapii itd. w ramach studiowanej specjalności;
˗ potrafi posługiwać się pogłębioną i szczegółową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i subdyscyplin pedagogicznych, dyscyplin pokrewnych oraz metodyk szczegółowych zgodnie z wymaganiami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia w celu analizowania i interpretowania oraz prognozowania i projektowania działań w odniesieniu do sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych oraz resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, z uwzględnieniem różnych obszarów pedagogicznych;
˗ potrafi w sposób uporządkowany, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie oraz posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień/dokumentacjina tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych w oparciu o wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych;
˗ posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, sugestii i wątpliwości oraz popierania ich rozbudowaną argumentacją korzystając z dorobku pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych;
˗ posiada rozwinięte umiejętności badawcze oparte na założeniach metodologii badań pedagogicznych pozwalające na analizowanie, planowanie, konstruowanie i samodzielne prowadzenie badań pedagogicznych oraz opracowanie, prezentowanie i interpretowanie wyników badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki;
˗ posiada pogłębione umiejętności obserwowania, analizowania, diagnozowania oraz racjonalnego oceniania, generowania rozwiązań złożonych problemów pedagogicznych, prognozowania i projektowania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, związanych z różnymi sferami praktycznej działalności pedagogicznej;
˗ potrafi projektować, realizować i oceniać działania pedagogiczne, stosować odpowiednie metody, formy organizacyjne i środki w praktycew ramach studiowanej specjalności oraz potrafi podejmować pracę z uczniami/ wychowankami/ podopiecznymi rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia oraz aktywność samokształceniową.
˗ potrafi organizować pracę w zespole i właściwie wywiązywać się z pełnionych ról oraz wyznaczać i przyjmować wspólne cele działań; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu;
˗ postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi w trakcie podejmowanych działań pedagogicznych, dostrzega i poddaje analizie problemy etyczne oraz przewiduje konsekwencje konkretnych działań podejmowanych w pracy pedagogicznej;
˗ posiada rozwinięte umiejętności z zakresu muzyki i sztuki niezbędne w pracy pedagogicznej;
˗ ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się aparatem głosu;
˗ stosuje zasady bezpieczeństwa oraz potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej;
˗ potrafi korzystać z aktów prawnych i przepisów prawa niezbędnych w przyszłej pracy pedagogicznej;
˗ posiada umiejętności językowe właściwe dla studiowanego kierunku, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
˗ potrafi rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów/ wychowanków/podopiecznych oraz skutecznie realizować działania wspomagające ich w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych;
˗ potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do projektowania rozwiązań praktycznych w aspekcie pracy z jednostką, grupami społecznymi, potrafi stosować wybrane metody i techniki mediacyjne, terapeutyczne i in. zgodnie z wybraną specjalnością oraz zna sposób wykorzystania metod komunikacyjnych i procedur formalno-prawnych w pracy z klientem;
˗ potrafi samodzielnie podejmować działania zmierzające do pogłębiania swojej wiedzy w wybranym zakresie nauk humanistycznych i społecznych, wykraczającej poza problematykę związaną bezpośrednio z kierunkiem studiów.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
˗ ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, potrafi samodzielnie i krytycznie je rozszerzać o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób;
˗ rozumie sens, wartość oraz potrzebę podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; aktywnie i wytrwale projektuje i realizuje wyzwania zawodowe indywidualne i grupowe z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk pedagogicznych w praktyce
˗ jest świadom problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą pedagogiczną, samodzielnie poszukuje optymalnych rozwiązań, zgodnie z zasadami etyki w odniesieniu do praktyki pedagogicznej
˗ jest w pełni świadom konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka/ucznia/wychowanka;
˗ jest gotów do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi uczestnikami procesu kształcenia, potrafi aktywnie uczestniczyć w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, współpracować na rzecz podnoszenia jakości pracy placówek i instytucji;
˗ odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagogicznej, potrafi sam zaprojektować i wykonać działania pedagogiczne oraz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
˗ jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów przez dialog i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w placówkach oświatowych, opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych i in. oraz poza nimi, a także rozwiązywania konfliktów przez dialog i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ubb.edu.pl/