Uniwersytet Bielsko-Bialski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia II stopnia > Filologia polska > filologia polska studia magisterskie

filologia polska studia magisterskie (FP-SM4O)

drugiego stopnia
stacjonarne, 2-letnie (4 semestry)
Język: polski

Dla kogo kierunek filologia polska?

Dla pasjonatów kultury i literatury, wszystkich, którzy marzą o powrocie do szkoły – w nowej roli – oraz tych, którzy w świecie nowych mediów chcą się poczuć jak ryba w wodzie. Wybór jednej z oferowanych specjalności uczyni z Ciebie nauczyciela polonistę lub specjalistę od szeroko rozumianej komunikacji. Na studiach filologicznych staniesz się mistrzem słowa i zdobędziesz wiedzę, umiejętności i uprawnienia, które pozwolą Ci pracować w instytucjach kultury, szkołach, redakcjach, bądź agencjach – wszędzie tam, gdzie wyobraźnia i umiejętność „wyjęzyczenia się” są kluczem do sukcesu. Filologia polska to kierunek dla wszystkich kreatywnych, humanistycznych i otwartych na poszerzanie wiedzy umysłów.

Specjalności

     Nauczycielska

Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- literaturoznawstwa i językoznawstwa;
- podstaw nowoczesnej pedagogiki i psychologii;
- metodyki nauczania literatury i kształcenia językowego;
- kultury współczesnej.

Absolwent jest przygotowany do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej – posiada uprawnienia zawodowe określone rozporządzeniem MNiSW z 2019 r.. Ma ogólne wykształcenie humanistyczne, poszerzoną wiedzę literaturoznawczą, językoznawczą i metodyczną, zna mechanizmy współczesnej kultury w wymiarze globalnym i lokalnym oraz społeczno-kulturowe konteksty edukacji, umie stosować nowoczesne metody animowania działań edukacyjnych. Ponadto może pracować w domach kultury, w redakcjach czasopism i wydawnictw.

Potrafi:
- nauczać języka polskiego w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej;
- analizować teksty kultury;
- mistrzowsko tworzyć i redagować tekstów.

Gdzie znajdzie pracę?
- m.in. szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;
- instytucje kultury;
- placówki oświatowe i samorząd lokalny;
- wydawnictwa i redakcje czasopism.

    Projektowanie komunikacji (communication design) 

Absolwent specjalności posiada pogłębioną wiedzę z zakresu:
•    teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów;
•    architektury i designu informacji;
•    interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych;
•    reklamy i public relations;
•    zarządzania projektem.

Absolwent oprócz przygotowania w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa posiada wiedzę z zakresu teorii komunikacji, teorii i historii mediów, współczesnych koncepcji reklamy, public relations, corporate idenity, brandingu, sposobów budowania tożsamości komunikacyjnej oraz kreowania wizerunku firm i instytucji, metodologii badań komunikacji społecznej. Dysponuje umiejętnościami w zakresie przygotowania i wdrażania rozbudowanych strategii komunikacyjnych w instytucjach różnego typu, zarządzania komunikacją w firmach i instytucjach, szkolenia pracowników przedsiębiorstw, firm i urzędów odpowiedzialnych za funkcjonowanie stosunków interpersonalnych, szybkiego dostosowania się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych. Absolwent tej specjalności znajdzie pracę w domach mediowych, w działach PR i marketingu, w agencjach reklamowych i brandingowych, w redakcjach portali internetowych, wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.

Potrafi:
•    organizować przestrzeń komunikacyjną firm i instytucji;
•    poruszać się w świecie nowoczesnego copywritingu;
•    zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole;
•    szybko dostosowywać się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych.

Gdzie znajdzie pracę?
•    w domach mediowych;
•    w działach public relations i marketingu;
•    w agencjach brandingowych;
•    w redakcjach portali internetowych;
•    wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.

 

Plan studiów

 Dziennikarstwo

Studia magisterskie na specjalności dziennikarstwo – będące kontynuacją nauki na poziomie licencjackim – umożliwiają pogłębienie wiedzy i umiejętności zdobytych na studiach licencjackich, doskonalą w zakresie kompetencji z obszaru przestrzeni medialnej, w szczególności zaś związanych z pracą dziennikarza, twórcy treści internetowych, reportera, animatora kultury, osoby prowadzącej organizację pozarządową. Absolwent kierunku filologia polska specjalność dziennikarstwo jest gotowy do wykonywania pracy dziennikarza w różnych mediach a także innych zawodów łączących się z szeroko rozumianą sferą informacji, mediów, życia społecznego, kulturalnego i politycznego. Jest świadomym uczestnikiem przestrzeni informacyjnej, potrafi nie tylko właściwie analizować świat, który go otacza, lecz także współtworzyć go – zwłaszcza w wymiarze informacyjnym – co czyni go kompetentnym współtwórcą kultury.

Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia

Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025

Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów


Opłata rekrutacyjna

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł
Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata.

Przyznawane kwalifikacje:

magister

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej oraz na studia podyplomowe.

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Efekty uczenia się na kierunku filologia polska, studia drugiego stopnia, profil kształcenia ogólnoakademicki:

W zakresie wiedzy:
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie językoznawstwa w systemie nauk, jego specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jego rozwoju;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie historii literatury, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jej rozwoju;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie teorii literatury, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jej rozwoju;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie krytyki literackiej, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jej rozwo;ju
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie, metodologię i terminologię z zakresu językoznawstwa i spokrewnionych z nim innych dyscyplin, szczególnie nauk o komunikacji i medioznawstwa;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie metodologię z zakresu badań literaturoznawczych i związanych z nimi zjawiskami kulturowymi;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie i terminologię z zakresu teorii literatury;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie i terminologię z zakresu historii literatury;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie i terminologię z zakresu komparatystyki literackiej, ewolucji postaw czytelniczych, związków literatury z życiem danej społeczności;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie i terminologię z zakresu krytyki literackiej;
– zna zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury, właściwą dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych językoznawstwa oraz – w wybranym zakresie – innych dyscyplin zajmujących się komunikacją (komunikologią);
– zna zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury, właściwą dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych literaturoznawstwa i – w wybranym zakresie – spokrewnionego z nim kulturoznawstwa;
– w zaawansowanym stopniu zna i rozumie charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki i psychologii w systemie nauk oraz ich relacje względem nauk humanistycznych;
– w zaawansowanym stopniu zna i rozumie charakter, miejsce i znaczenie nauk o komunikowaniu i poznaniu (medioznawstwa, dziennikarstwa i public relations) w systemie nauk oraz ich relacje względem nauk humanistycznych;
– w zaawansowanym stopniu zna i rozumie teorie oraz metodologię badań psychologicznych i pedagogicznych, w zakresie niezbędnym do rzetelnego wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego i/lub specjalisty ds. komunikacji (reklamy, PR, dziennikarstwa);
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie oraz metodologię badań komunikacji społecznej/kulturowej, w zakresie niezbędnym do rzetelnego wykonywania zawodu nauczyciela i/lub specjalisty ds. komunikacji;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe literaturoznawstwa;
– w pogłębionym stopniu zna i rozumie główne trendy rozwojowe językoznawstwa;
– w rozszerzonym zakresie zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z wybraną sferą działalności twórczej, kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej, a w szczególności zna podstawy prawa autorskiego i zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej.

W zakresie umiejętności:
– potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstu kultury, zwłaszcza związanego z życiem literackim, z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym;
– potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa i dyscyplin pokrewnych w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące, a także dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji;
– potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu teorii literatury w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące, a także dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji;
– potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu krytyki literackiej w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące, a także dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji;
– potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii literatury w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące, a także dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji;
– potrafi formułować i innowacyjnie rozwiązywać dylematy literaturoznawcze, wykorzystując posiadaną wiedzę z zakresu komparatystyki literackiej, ewolucji postaw czytelniczych, związków literatury z życiem danej społeczności, a także ewolucji idei, problemów i motywów;
– potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu językoznawstwa i dyscyplin pokrewnych w celu formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, dobierając oraz stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT);
– potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych w celu formułowania i oryginalnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, dobierając oraz stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT);
– potrafi komunikować się z różnymi kręgami odbiorców na specjalistyczne tematy filologiczne z użyciem terminologii językoznawczej, komunikologicznej (w tym medioznawczej), między innymi biorąc udział w debacie – przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutując o nich;
– potrafi komunikować się z różnymi kręgami odbiorców na specjalistyczne tematy filologiczne z użyciem terminologii teoretycznoliterackiej, między innymi biorąc udział w debacie – przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutując o nich;
– potrafi komunikować się z różnymi kręgami odbiorców na specjalistyczne tematy filologiczne z użyciem terminologii historycznoliterackiej, między innymi biorąc udział w debacie – przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutując o nich;
– potrafi posługiwać się językiem obcym nowożytnym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
– potrafi kierować pracą zespołową zmierzającą do opracowania zagadnienia dotyczącego studiowanego kierunku studiów (filologii polskiej), w tym należącego do wybranej specjalności (edukacji i wychowania oraz komunikacji: społeczno-kulturowej, promocyjnej itd.);
– potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, zmierzające do doskonalenia własnego warsztatu pracy w obszarze kultury, edukacji, działalności medialnej i/lub promocyjno-reklamowej, a także ukierunkowywać innych w tym zakresie;
– potrafi samodzielnie podejmować (planować i realizować) działania zmierzające do podniesienia wiedzy i umiejętności z zakresu literaturoznawstwa (a w szerszym kontekście – wiedzy o kulturze) i językoznawstwa (a w szerszym ujęciu – komunikologii), a także ukierunkowywać innych w tym zakresie;
– potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy komunikacyjne i dydaktyczne z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej i pedagogicznej.

W zakresie kompetencji społecznych:
– jest gotów do pełnego uczestniczenia w życiu kulturalnym, zwłaszcza literackim, i korzystania z jego różnorodnych form;
– jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z obszaru kultury, edukacji , działalności medialnej i/lub promocyjno-reklamowej, uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym do rozwijania dorobku zawodu, podtrzymania etosu zawodu oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej i działania na rzecz przestrzegania tych zasad;
– jest gotów do krytycznej oceny treści literaturoznawczych, a – w szerszym kontekście – kulturoznawczej, wykorzystywanej w działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej;
– jest gotów do krytycznej oceny treści językoznawczych, a – w szerszym sensie – komunikologicznej, dotyczącej komunikacji społecznej i kulturowej (w tym medialnej), wykorzystywanej w działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej;
– w zaawansowanym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej, a – w szerszym sensie – komunikologicznej, dotyczącej komunikacji społecznej i kulturowej (w tym medialnej) w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, szczególnie odnoszących się do działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej;
– w zaawansowanym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia literaturoznawczej, a – w szerszym kontekście – kulturoznawczej, w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, szczególnie odnoszących się do działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej;
– jest gotów do profesjonalnego współorganizowania działań związanych z animacją kulturalną, edukacją, komunikacją promocyjno-reklamową wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i kreatywnego, a także do samodzielnego organizowania działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej.

Uchwała Nr 1477/09/VI/2019 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 24 września 2019 roku w sprawie ustalenia programów studiów na kierunku: Filologia polska, studia drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ubb.edu.pl/