filologia angielska studia magisterskie (FL-FA-SM4O) | |
drugiego stopnia stacjonarne, 2-letnie (4 semestry) Język: angielski, polski | Spis treści: Opis ogólny
Brak opisu dla tego programu.
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Efekty uczenia się na kierunku filologia, specjalność: filologia angielska, specjalizacja: nauczycielska, na studiach drugiego stopnia, profil kształcenia ogólnoakademicki.
W zakresie wiedzy:
– zna metodologie stosowane w obszarze badań komparatystyki literackiej w ich ujęciu historycznym i współczesnym;
– posiada pogłębioną znajomość głównych teorii we współczesnych badaniach literaturoznawczych oraz zna pogłębioną terminologię stosowaną z zróżnicowanych dyskursach krytycznoliterackich;
– posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą stanowisk teoretycznych, metodologii oraz terminologii językoznawczych i przekładoznawczych;
– ma pogłębioną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju literatury współczesnej i zjawiskach literackich, a także twórczości wybranych autorów i społeczno-(między)kulturowo-historycznych kontekstach ich twórczości;
– zna i rozumie metodologie niezbędne do opisu, analizy i interpretacji tekstu literackiego;
– ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemu, struktury i funkcji języka/języków prowadzonych w ramach specjalności;
– posiada wiedzę na temat norm i zasad gramatycznych języka kierunkowego i lektoratu, opanował zasób słownictwa umożliwiający komunikację na poziomie B2-C1;
– ma pogłębioną wiedzę dotyczącą specjalności wybranej w ramach kierunku studiów, jej podstaw teoretycznych, terminologii, metodologii oraz zastosowań;
– zna i rozumie pojęcia i zagadnienia z zakresu ochrony własności intelektualnej;
– ma pogłębioną wiedzę dotyczącą miejsca i znaczenia krytyki literackiej oraz dyskursów wyznaczających kierunki jej rozwoju;
– posiada znajomość norm, leksyki, zasad gramatycznych i fonetycznych innych języków przewidzianych w programie studiów;
– ma pogłębioną wiedzę o problematyce, stanowiskach teoretycznych i wybranych pojęciach z przekładoznawstwa;
– zna w zaawansowanym stopniu zasady przygotowania, analizy i interpretacji tekstów użytkowych i akademickich w języku kierunkowym;
– posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz procesów jego wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych;
– posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji – celów, podstaw prawnych, zasad etycznych, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, środowisk wychowawczych i opiekuńczych oraz ich specyfiki i procesów w nich zachodzących;
– posiada wiedzę specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów szczególnie uzdolnionych oraz uczniów z zaburzeniami rozwoju;
– posiada wiedzę na temat procesów przyswajania, uczenia się i nauczania języka angielskiego, w tym metodyki nauczania jęz. angielskiego w odniesieniu do szkół i placówek edukacyjnych;
– posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań pedagogicznych oraz badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej;
W zakresie umiejętności:
– potrafi zastosować różne rejestry języka kierunkowego w mowie i piśmie w celu formułowania spójnych i przejrzystych wypowiedzi, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji;
– potrafi stosować wszystkie sprawności językowe (czytanie, słuchanie, mówienie, pisanie) na poziomie B2-C1. Rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w dłuższych wypowiedziach ustnych i pisemnych oraz potrafi formułować spójne i przejrzyste wypowiedzi ustne lub pisemne;
– potrafi komunikować się w drugim i kolejnym języku w stopniu przewidzianym specjalnością i specjalizacją studiów;
– potrafi zastosować metodologię i teorię komparatystyki literackiej w celu analizy porównawczej zróżnicowanych tekstów literackich w ich kontekstach kulturowych;
– potrafi rozpoznawać i charakteryzować różne nurty i procesy w literaturze wybranych obszarów językowych oraz twórczość wybranych autorów;
– posługuje się szerokim spektrum teorii z zakresu przekładoznawstwa zgodnie z paradygmatami badawczymi studiowanego kierunku;
– poprawnie stosuje terminologię literaturoznawczą i/lub językoznawczą w wypowiedziach pisemnych i ustnych oraz potrafi przypisać ją określonym dyskursom krytyczno-literackim zgodnie z wymogami kierunku;
– potrafi w języku kierunkowym przygotowywać, formułować i pisać prace akademickie z zakresu literaturoznawstwa i/lub językoznawstwa o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji;
– potrafi w pogłębiony sposób samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować teksty literackie i zjawiska kulturowe typowe dla zakresu badawczego kierunku wykorzystując również samodzielnie zdobywaną wiedzę selekcjonowaną z tradycyjnych oraz multimedialnych źródeł informacji;
– potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę z zakresu wybranej specjalności w ramach kierunku, aby sprawnie realizować zróżnicowane zadania badawcze i praktyczne wymagane dla tej specjalności;
– potrafi rozpoznawać i oceniać zróżnicowane procesy i zjawiska językowe korzystając z wiedzy teoretycznej i narzędzi wykorzystywanych w badaniach językoznawczych i/lub w przekładoznawstwie;
– rozpoznaje i potrafi scharakteryzować zasady i pojęcia ochrony własności intelektualnej;
– potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi, potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych);
– potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, interpretowania motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych;
– potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody oraz treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) posługując się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności;
– potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym) współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów;
– posiada umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie prostych badań pedagogicznych, rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
W zakresie kompetencji społecznych:
– ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym;
– w pełni docenia dziedzictwo literackie i kulturowe wybranego obszaru językowego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie literatury i kultury oraz jest świadomy miejsca i roli języka kierunkowego we współczesnym świecie;
– w zaawansowanym stopniu rozumie kwestię odpowiedzialności za rzetelne przekazywanie wiedzy i związaną z tym problematykę etyczną, rozumie wagę poszanowania własności intelektualnej i związane z tym aspekty prawne oraz dostrzega i formułuje problemy moralne;
– potrafi pracować w grupie, z pełną świadomością przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji oraz efektywnie organizuje pracę swoją oraz innych i potrafi krytycznie ocenić jej priorytety oraz stopień zaawansowania;
– potrafi stosować zróżnicowane reguły grzecznościowe i etykietę obowiązującą w języku kierunkowym;
– rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w kontekście zmian zachodzących w świecie i w nauce;
– ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów;
– ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uchwała Nr 1477/09/VI/2019 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 24 września 2019 roku w sprawie ustalenia programów studiów na kierunku: Filologia, specjalność: filologia angielska, studia drugiego stopnia o profilu ogólnoakademickim.