pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna studia jednolite magisterskie (PP-NJ10P) | |
jednolite magisterskie niestacjonarne, 5-letnie (10 semestrów) Język: polski | Spis treści: Opis ogólny
Dla kogo kierunek pedagogika? Dla osób odpowiedzialnych, opiekuńczych i wytrwałych, które chcą wykonywać pożyteczny społecznie i pomocny zawód. Jeżeli edukowanie, pomoc oraz udzielanie wsparcia innym osobom, dzieciom, młodzieży i dorosłym,wyjątkowo Cię interesuje, ten kierunek będzie dla Ciebie. Wybierając jedną z oferowanych specjalności, zdobędziesz wiedzę oraz umiejętności, które umożliwią Ci pracę z dziećmi w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej lubz dziećmi, młodzieżą i dorosłymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz terapeutycznych Polecamy wybór pedagogiki osobom, których interesują zagadnienia związane z kształceniem, wychowaniem i opieką oraz wspieraniem rozwoju człowieka zagrożonego trudnościami edukacyjnymi i życiowymi. Specjalność: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - edukacja elementarna Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna to osoba potrafiąca w sposób kreatywny tworzyć warunki wszechstronnego rozwoju dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, posiadająca kompendium kompetencji, by w sposób twórczy organizować proces kształcenia zintegrowanego na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. To także osoba wykazująca się pogłębioną wiedzą w zakresie najnowszych tendencji i kierunków zmian we współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ważne miejsce w procesie kształtowania kompetencji absolwenta odgrywają praktyki pedagogiczne odbywane w przedszkolach i klasach I- III szkół podstawowych w trakcie których ma możliwość twórczego wykorzystywania zdobytej – w toku studiów – wiedzy i umiejętności. Absolwent kierunki posiada tytuł magistra zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej – uzyskuje kwalifikacje do pracy w placówkach przedszkolnych oraz klasach I-III szkoły podstawowej.
Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025 Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów Opłata rekrutacyjna Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł. Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności. Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata. Wymagane dokumenty do Komisji Rekrutacyjnej - po zaklasyfikowaniu kandydata na studia Opłaty |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się na kierunku pedagogika, studia jednolite magisterskie, profil kształcenia: praktyczny:
W zakresie wiedzy:
– ma pogłębioną wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i socjologiczną wspomagającą rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i kształcenia, wykorzystywaną w codziennej pracy nauczycielskiej do efektywnego organizowania i wspierania integralnego rozwoju dzieci/uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz udzielania pomocy ich rodzinom/prawnym opiekunom oraz na temat współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwem
– ma pogłębioną wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i metodyk szczegółowych zapewniającą samodzielne przygotowanie, realizację i ewaluację programu nauczania oraz zajęć w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, z uwzględnieniem jej praktycznego zastosowania;
– ma wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji, podstaw prawnych, celów, organizacji oraz funkcjonowania przedszkola i szkoły oraz na temat praw dziecka i sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku przedszkolnym, szkolnym oraz poza nimi;
– ma wiedzę na temat innowacji pedagogicznych oraz roli nauczyciela/wychowawcy w procesie kształcenia i wychowania dzieci/uczniów w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej;
– ma pogłębioną wiedzę na temat zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju oraz w zakresie dostosowywania do nich zadań rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych; między innymi w ramach edukacji włączającej i międzykulturowej, w tym z uwzględnieniem jej praktycznego zastosowania;
– ma pogłębioną wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań naukowych w pedagogice, z uwzględnieniem podstaw prawa autorskiego oraz badań diagnostycznych, uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
– ma wiedzę na temat procesów komunikacji społecznej i wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji, wiedzę z zakresu emisji głosu oraz funkcjonowania i dysfunkcji aparatu mowy, a także prawidłowych nawyków posługiwania się narządami mowy;
– ma wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz na temat udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna;
– ma pogłębioną wiedzę pedagogiczną, psychologiczna i metodyczną w zakresie nauczania języka angielskiego w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
W zakresie umiejętności:
– dokonuje obserwacji, analizy i oceny sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, wykorzystując wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, aksjologiczną, socjologiczną i biomedyczną oraz proponuje rozwiązania problemów edukacyjnych w edukacji elementarnej;
– adekwatnie do celów wychowania i kształcenia dobiera, stosuje i ocenia rozwiązania z zakresu metodyki wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej oraz projektuje alternatywne rozwiązania i innowacje pedagogiczne
– wykorzystuje w codziennej praktyce edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów oraz tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą, a także analizuje ich skuteczność
– projektuje i prowadzi badania pedagogiczne oraz posiada umiejętności w zakresie: diagnozowania potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także planowania, realizacji i oceny zindywidualizowanych programów kształcenia i wychowania;
– skutecznie wykorzystuje w pracy z dzieckiem/uczniem w edukacji elementarnej informacje uzyskane na jego temat od rodziców/prawnych opiekunów i specjalistów w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej
– projektuje i realizuje działania ukierunkowane na rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci/uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem kreatywności, innowacyjności i umiejętności samodzielnego uczenia się oraz zespołowego rozwiązywania problemów w edukacji elementarnej;
– identyfikuje i rozbudza zainteresowania dzieci/uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz dostosowuje sposoby i treści kształcenia do tych zasobów;
– ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami ustalonymi dla określonego obszaru i poziomu kształcenia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego; umiejętność słuchania i mówienia na poziomie C1, umiejętność czytania i pisania na poziomie B2+.
– ma umiejętności metodyczne w zakresie nauczania języka angielskiego w przedszkolu i szkole
– wykorzystuje zasady komunikacji społecznej oraz technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie kształcenia i wychowania oraz w prowadzeniu badań pedagogicznych
– stosuje w praktyce wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji, podstaw prawnych, celów, organizacji oraz funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych
– posługuje się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu
– stosuje w praktyce wiedzę dotyczącą udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
W zakresie kompetencji społecznych:
– dokonuje oceny i wykazuje autentyczną troskę o harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci/uczniów/wychowanków rozwijając ich kompetencje kluczowe
– posługuje się normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się przede wszystkim szacunkiem dla praw dziecka i z poszanowaniem podmiotowości wszystkich podmiotów edukacji
– odpowiedzialnie pełni rolę nauczyciela, uwzględniając potrzeby społeczne środowiska oraz umiejętnie komunikuje się i współpracuje z nauczycielami, pedagogami, specjalistami i rodzicami dzieci/uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej/szkolnej oraz lokalnej, budując wzajemne zaufanie
– dokonuje autoewaluacji podejmowanych działań pedagogicznych i poszukuje innowacyjnych rozwiązań wychowawczo-dydaktycznych, a także jest gotowy do inicjowania i wdrażania zmian;
– ma świadomość potrzeby krytycznej oceny własnej wiedzy i rozwijania swoich zainteresowań (nie tylko pedagogicznych) oraz podejmuje działania zmierzające do rozwijania i doskonalenia kompetencji pedagogicznych w ramach edukacji całożyciowej
– podejmuje działania na rzecz środowiska społecznego inspirując i organizując działania na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodzin, a także placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Uchwała Nr 1477/09/VI/2019 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 24 września 2019 roku w sprawie ustalenia programów studiów na kierunku: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie o profilu praktycznym.