Uniwersytet Bielsko-Bialski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia I stopnia > Pielęgniarstwo > Pielęgniarstwo studia licencjackie

Pielęgniarstwo studia licencjackie (PI-SL6P)

pierwszego stopnia
stacjonarne, 3-letnie (6 semestrów)
Język: polski

Absolwent kierunku Pielęgniarstwo, studia licencjackie w zakresie wiedzy poznaje:

– szczegółową wiedzę z zakresu pielęgniarstwa,

– ogólną wiedzę z zakresu innych nauk medycznych,

– wiedzę z zakresu świadczenia opieki zdrowotnej oraz zarządzania nią,

– wiedzę w zakresie promocji i edukacji zdrowotnej człowieka poprzez ocenęindywidualnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do zachowania i przywracania zdrowia,

– znajomość regulacji prawnych, norm etycznych i deontologii odnoszących się do wykonywania zawodu pielęgniarki;

W zakresie umiejętności potrafi:

– udzielać świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;

udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;

 –rozpoznawać problemy zdrowotne i określać priorytety w opiece pielęgniarskiej;

samodzielnieorganizować,planowaćisprawowaćcałościowąizindywidualizowaną opiekępielęgniarskąnadosobąchorą,zniepełnosprawnościąiumierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;

– samodzielnieudzielaćświadczeńzapobiegawczych,diagnostycznych,leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);

 –decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;

współpracować z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;

 – przeprowadzaćbadaniepodmiotoweiprzedmiotowewcelupostawieniadiagnozy pielęgniarskiej;

 – wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobymedyczne,niezbędnedokontynuacjileczeniawramachrealizacjizleceń lekarskich;

 –dokonywać analizy jakości opieki pielęgniarskiej;

organizowaćpracęwłasnąipodległegopersoneluorazwspółpracowaćwzespołach opieki zdrowotnej.

W zakresie kompetencji społecznych:

– skutecznie i z empatią porozumiewa się z pacjentem,

– posiada świadomość czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta,

– posiada świadomość konieczności permanentnego, ustawicznego kształcenia się.

Absolwent kierunku Pielęgniarstwo może podjąć pracę w publicznych i niepublicznych placówkach służby zdrowia (szpitalach, zakładach opieki zdrowotnej, oddziałach dziennych, zakładach opieki długoterminowej) na stanowisku pielęgniarki/pielęgniarza, w placówkach oświatowych, w formie indywidualnej praktyki pielęgniarskiej.

Przyznawane kwalifikacje:

licencjat pielęgniarstwa

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia tego samego lub pokrewnego kierunku oraz na studia podyplomowe.

Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo otrzymuje dyplom licencjata pielęgniarstwa uprawniający do uzyskania prawa wykonywania zawodu i może podjąć pracę w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym w szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, ośrodkach opieki paliatywno-hospicyjnej oraz domach opieki społecznej.

Efekty kształcenia

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 755 z póz. zm.).

Zgodnie z Uchwałą Nr 1613/05/VII/2021 z dnia 25 maja 2021 roku Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej w sprawie ustalenia programu studiów pierwszego stopnia o profilu praktycznym na kierunku pielęgniarstwo w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej

EFEKTY UCZENIA SIĘ

A. NAUKI PODSTAWOWE
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W01A budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy, narządy zmysłów, powłoka wspólna)
W02A neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych i elektrofizjologicznych zachodzących w organizmie
W03A udział układów i narządów organizmu w utrzymaniu jego homeostazy
W04A fizjologię poszczególnych układów i narządów organizmu
W05A podstawy działania układów regulacji (homeostaza) oraz rolę sprzężenia zwrotnego dodatniego i ujemnego
W06A podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i patologii poszczególnych układów organizmu
W07A wybrane zagadnienia z zakresu patologii narządowej układu krążenia, układu oddechowego, układu trawiennego, układu hormonalnego, układu metabolicznego, układu moczowo-płciowego i układu nerwowego
W08A czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne
W09A uwarunkowania genetyczne grup krwi człowieka oraz konfliktu serologicznego w układzie Rh
W10A problematykę chorób uwarunkowanych genetycznie
W11A budowę chromosomów i molekularne podłoże mutagenezy
W12A zasady dziedziczenia różnej liczby cech, dziedziczenia cech ilościowych, niezależnego dziedziczenia cech i dziedziczenia pozajądrowej informacji genetycznej
W13A podstawy fizykochemiczne działania zmysłów wykorzystujących fizyczne nośniki informacji (fale dźwiękowe i elektromagnetyczne)
W14A witaminy, aminokwasy, nukleozydy, monosacharydy, kwasy karboksylowe i ich pochodne, wchodzące w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzy zewnątrzkomórkowej i płynach ustrojowych
W15A mechanizmy regulacji i biofizyczne podstawy funkcjonowania metabolizmu w organizmie
W16A wpływ na organizm czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, grawitacja, ciśnienie, pole elektromagnetyczne oraz promieniowanie jonizujące
W17A klasyfikację drobnoustrojów z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych w mikrobiocie fizjologicznej człowieka
W18A podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii oraz metody stosowane w diagnostyce mikrobiologicznej
W19A poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy ich działania i powodowane przez nie przemiany w ustroju i działania uboczne
W20A podstawowe zasady farmakoterapii
W21A poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podawania
W22A wpływ procesów chorobowych na metabolizm i eliminację leków
W23A ważniejsze działania niepożądane leków, w tym wynikające z ich interakcji, i procedurę zgłaszania działań niepożądanych leków
W24A zasady wystawiania recept w ramach realizacji zleceń lekarskich
W25A zasady leczenia krwią i środkami krwiozastępczymi
W26A metody obrazowania i zasady przeprowadzania obrazowania tymi metodami oraz zasady ochrony radiologicznej

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U01A posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystywać znajomość topografii narządów ciała ludzkiego
U02A łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych
U03A szacować ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych
U04A wykorzystywać uwarunkowania chorób genetycznych w profilaktyce chorób
U05A współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biochemii i biofizyki
U06A rozpoznawać najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy, cykli życiowych oraz wywoływanych przez nie objawów chorobowych
U07A szacować niebezpieczeństwo toksykologiczne w określonych grupach wiekowych oraz w różnych stanach klinicznych
U08A posługiwać się informatorami farmaceutycznymi i bazami danych o produktach leczniczych
U09A wystawiać recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich
U10A przygotowywać zapis form recepturowych substancji leczniczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zleconych przez lekarza
U11A stosować zasady ochrony radiologicznej

B. NAUKI SPOŁECZNE I HUMANISTYCZNE
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W01B psychologiczne podstawy rozwoju człowieka, jego zachowania prawidłowe i zaburzone
W02B problematykę relacji człowiek – środowisko społeczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych
W03B etapy rozwoju psychicznego człowieka i występujące na tych etapach prawidłowości
W04B pojęcie emocji i motywacji oraz zaburzenia osobowości
W05B istotę, strukturę i zjawiska zachodzące w procesie przekazywania i wymiany informacji oraz modele i style komunikacji interpersonalnej
W06B techniki redukowania lęku, metody relaksacji oraz mechanizmy powstawania i zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego
W07B pojęcia oraz zasady funkcjonowania grupy, organizacji, instytucji, populacji, społeczności i ekosystemu
W08B wybrane obszary odrębności kulturowych i religijnych
W09B zakres interakcji społecznej i proces socjalizacji oraz działanie lokalnych społeczności i ekosystemu
W10B pojęcia dewiacji i zaburzenia, ze szczególnym uwzględnieniem patologii dziecięcej
W11B zjawisko dyskryminacji społecznej, kulturowej, etnicznej oraz ze względu na płeć;
W12B podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu pedagogiki jako nauki stosowanej i procesu wychowania w aspekcie zjawiska społecznego (chorowania, zdrowienia, hospitalizacji, umierania)
W13B problematykę procesu kształcenia w ujęciu edukacji zdrowotnej
W14B metodykę edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i dorosłych
W15B podstawowe pojęcia z zakresu prawa i rolę prawa w życiu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem praw człowieka i prawa pracy
W16B podstawowe regulacje prawne z zakresu ubezpieczeń zdrowotnych obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz wybrane trendy w polityce ochrony zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach członkowskich Unii Europejskiej
W17B podstawy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki, w tym prawa i obowiązki pielęgniarki, organizację i zadania samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych oraz prawa i obowiązki jego członków
W18B zasady odpowiedzialności karnej, cywilnej, pracowniczej i zawodowej związanej z wykonywaniem zawodu pielęgniarki
W19B prawa człowieka, prawa dziecka i prawa pacjenta
W20B zadania z zakresu zdrowia publicznego
W21B kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego
W22B podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby
W23B istotę profilaktyki i prewencji chorób
W24B zasady funkcjonowania rynku usług medycznych w Polsce oraz w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej
W25B swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy
W26B międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania, niepełnosprawności i zdrowia (ICF)

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U01B rozpoznawać zachowania prawidłowe, zaburzone i patologiczne
U02B oceniać wpływ choroby i hospitalizacji na stan fizyczny i psychiczny człowieka
U03B oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, frustracja, konflikt, trauma, żałoba) oraz przedstawiać elementarne formy pomocy psychologicznej
U04B identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się
U05B wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece pielęgniarskiej
U06B tworzyć warunki do prawidłowej komunikacji z pacjentem i członkami zespołu opieki
U07B wskazywać i stosować właściwe techniki redukowania lęku i metody relaksacyjne
U08B stosować mechanizmy zapobiegania zespołowi wypalenia zawodowego
U09B proponować działania zapobiegające dyskryminacji i rasizmowi oraz dewiacjom i patologiom wśród dzieci i młodzieży
U10B rozpoznawać potrzeby edukacyjne w grupach odbiorców usług pielęgniarskich
U11B opracowywać programy edukacyjne w zakresie działań prozdrowotnych dla różnych grup odbiorców
U12B stosować przepisy prawa dotyczące praktyki zawodowej pielęgniarki
U13B oceniać światowe trendy dotyczące ochrony zdrowia w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych i demograficznych
U14B analizować i oceniać funkcjonowanie różnych systemów opieki medycznej oraz identyfikować źródła ich finansowania
U15B stosować międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania niepełnosprawności i zdrowia (ICF)
U16B analizować piśmiennictwo medyczne w języku angielskim
U17B porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

C. NAUKI W ZAKRESIE PODSTAW OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W01C uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa
W02C pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia
W03C funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej
W04C proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej
W05C klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich
W06C istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman)
W07C istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;
W08C zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu
W09C zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej
W10C zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich
W11C udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji
W12C przedmiot etyki ogólnej i zawodowej
W13C istotę podejmowania decyzji etycznych i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy pielęgniarki
W14C problematykę etyki normatywnej, w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych w pracy pielęgniarki
W15C kodeks etyki zawodowej pielęgniarki i położnej
W16C zasady promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej
W17C zasady konstruowania programów promocji zdrowia
W18C strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym
W19C organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach, z uwzględnieniem zadań pielęgniarki i innych pracowników systemu ochrony zdrowia
W20C warunki realizacji i zasady finansowania świadczeń pielęgniarskich w podstawowej opiece zdrowotnej
W21C metody oceny środowiska nauczania i wychowania w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży
W22C zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe
W23C zasady żywienia osób zdrowych i chorych w różnym wieku oraz żywienia dojelitowego i pozajelitowego
W24C zasady leczenia dietetycznego oraz powikłania dietoterapii
W25C rodzaje i zastosowanie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
W26C pojęcie stanowiska pracy, zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
W27C przepisy prawa dotyczące czasu pracy, pracy zmianowej, rozkładu czasu pracy i obciążenia na stanowiskach pielęgniarskich
W28C podstawowe metody organizacji opieki pielęgniarskiej i ich znaczenie dla jakości tej opieki
W29C etapy planowania pracy własnej i podległego personelu;
W30C możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego
W31C problematykę̨ jakości w opiece zdrowotnej
W32C pojęcie i zasady prowadzenia badania podmiotowego i jego dokumentowania;
W33C metody i techniki kompleksowego badania przedmiotowego
W34C znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej
W35C sposoby przeprowadzania badania fizykalnego z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności
W36C pojęcie zakażeń związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w tym zakażeń szpitalnych, z uwzględnieniem źródeł i rezerwuaru drobnoustrojów w środowisku pozaszpitalnym i szpitalnym, w tym dróg ich szerzenia
W37C sposoby kontroli szerzenia się, zapobiegania i zwalczania zakażeń szpitalnych
W38C mechanizm i sposoby postępowania w zakażeniu krwi, zakażeniu ogólnoustrojowym, szpitalnym zapaleniu płuc, zakażeniu dróg moczowych i zakażeniu miejsca operowanego
W39C zasady budowy i funkcjonowania Systemu Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także zasady ich współdziałania
W40C metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych
W41C podstawy języka migowego, znaki daktylograficzne i ideograficzne, w zakresie niezbędnym do gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta
W42C zasady komunikowania się z pacjentem niesłyszącym
W43C priorytety pracy zespołowej i czynniki wpływające na efektywność pracy zespołu
W44C znaczenie motywacji członków zespołu dla jakości i efektywności pracy
W45C rolę przywództwa i style zarządzania w pracy zespołowej oraz ich wady i zalety
W46C proces podejmowania decyzji w zespole
W47C metody samooceny pracy zespołu
W48C czynniki zakłócające pracę zespołową i metody rozwiązywania konfliktów w zespole.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U01C stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem
U02C gromadzić́ informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej
U03C ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną
U04C monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia
U05C dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich
U06C wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe
U07C prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta
U08C wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych)
U09C pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych
U10C stosować zabiegi przeciwzapalne
U11C przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami
U12C podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków
U13C wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi
U14C wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany
U15C zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego
U16C wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze)
U17C przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod
U18C wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację
U19C wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne
U20C wykonywać zabiegi higieniczne
U21C pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze
U22C oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne
U23C wykonywać zabiegi doodbytnicze
U24C zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik
U25C zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik
U26C prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią
U27C rozwiązywać dylematy etyczne i moralne w praktyce pielęgniarskiej
U28C oceniać potencjał zdrowotny pacjenta i jego rodziny z wykorzystaniem skal, siatek i pomiarów
U29C rozpoznawać uwarunkowania zachowań zdrowotnych pacjenta i czynniki ryzyka chorób wynikających ze stylu życia
U30C dobierać metody i formy profilaktyki i prewencji chorób oraz kształtować zachowania zdrowotne różnych grup społecznych
U31C uczyć́ pacjenta samokontroli stanu zdrowia
U32C opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia pacjentów, rodzin i grup społecznych
U33C realizować świadczenia zdrowotne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej
U34C oceniać środowisko zamieszkania, nauczania i wychowania oraz pracy w zakresie rozpoznawania problemów zdrowotnych
U35C oceniać stan odżywienia organizmu z wykorzystaniem metod antropometrycznych, biochemicznych i badania podmiotowego oraz prowadzić poradnictwo w zakresie żywienia
U36C stosować diety terapeutyczne w wybranych schorzeniach
U37C dobierać środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wystawiać na nie recepty w ramach realizacji zleceń lekarskich oraz udzielać informacji na temat ich stosowania
U38C podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy oraz współpracy w zespole
U39C monitorować zagrożenia w pracy pielęgniarki i czynniki sprzyjające występowaniu chorób zawodowych oraz wypadków przy pracy
U40C współuczestniczyć w opracowaniu standardów i procedur praktyki pielęgniarskiej oraz monitorować jakość opieki pielęgniarskiej
U41C nadzorować i oceniać pracę podległego personelu
U42C planować własny rozwój zawodowy i rozwijać umiejętności aktywnego poszukiwania pracy
U43C przeprowadzać badanie podmiotowe pacjenta, analizować i interpretować jego wyniki
U44C rozpoznawać i interpretować podstawowe odrębności w badaniu dziecka i osoby dorosłej, w tym osoby w podeszłym wieku
U45C wykorzystywać techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych i patologicznych funkcji skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo szkieletowego i układu nerwowego oraz dokumentować wyniki badania fizykalnego i wykorzystywać je do oceny stanu zdrowia pacjenta
U46C przeprowadzać kompleksowe badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta, dokumentować wyniki badania oraz dokonywać ich analizy dla potrzeb opieki pielęgniarskiej
U47C przeprowadzać badanie fizykalne z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności
U48C wdrażać standardy postępowania zapobiegającego zakażeniom szpitalnym
U49C stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współpracowników przed zakażeniami
U50C interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacyjnego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych
U51C posługiwać się w praktyce dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej oraz prawa ochrony własności intelektualnej
U52C posługiwać się znakami języka migowego i innymi sposobami oraz środkami komunikowania się w opiece nad pacjentem z uszkodzeniem słuchu
U53C analizować korzyści wynikające z pracy zespołowej
U54C korzystać z wybranych modeli organizowania pracy własnej i zespołu
U55C wskazywać sposoby rozwiązywania problemów członków zespołu
U56C planować pracę zespołu i motywować członków zespołu do pracy
U57C identyfikować czynniki zakłócające pracę zespołu i wskazywać sposoby zwiększenia efektywności w pracy zespołowej

D. NAUKI W ZAKRESIE OPIEKI SPECJALISTYCZNEJ
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
W01D czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku
W02D etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach
W03D zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej
W04D rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania
W05D zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach
W06D właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania
W07D standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia
W08D reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację
W09D proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym
W10D zasady organizacji opieki specjalistycznej (geriatrycznej, intensywnej opieki medycznej, neurologicznej, psychiatrycznej, pediatrycznej, internistycznej, chirurgicznej, paliatywnej, długoterminowej oraz na bloku operacyjnym)
W11D etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku podeszłego
W12D narzędzia i skale oceny wsparcia osób starszych i ich rodzin oraz zasady ich aktywizacji
W13D patofizjologię, objawy kliniczne, przebieg, leczenie i rokowanie chorób wieku rozwojowego: układu oddechowego, układu krążenia, układu nerwowego, dróg moczowych, układu pokarmowego oraz chorób endokrynologicznych, metabolicznych, alergicznych i krwi
W14D patofizjologię, objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka, w tym wcześniaka oraz podstawy opieki pielęgniarskiej w tym zakresie
W15D cel i zasady opieki prekoncepcyjnej oraz zasady planowania opieki nad kobietą w ciąży fizjologicznej
W16D okresy porodu fizjologicznego i zasady opieki nad kobietą w okresie połogu
W17D etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych
W18D metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności
W19D etiopatogenezę i objawy kliniczne podstawowych zaburzeń psychicznych
W20D zasady obowiązujące przy zastosowaniu przymusu bezpośredniego
W21D możliwości stosowania psychoterapii u pacjentów z zaburzeniami psychicznymi
W22D zasady żywienia pacjentów, z uwzględnieniem leczenia dietetycznego, wskazań przed- i pooperacyjnych według protokołu kompleksowej opieki okołooperacyjnej dla poprawy wyników leczenia (Enhanced Recovery After Surgery, ERAS)
W23D czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne
W24D zasady przygotowania pacjenta do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym, w chirurgii jednego dnia oraz zasady opieki nad pacjentem po zabiegu operacyjnym w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom
W25D zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową
W26D podstawowe kierunki rehabilitacji leczniczej i zawodowej
W27D przebieg i sposoby postępowania rehabilitacyjnego w różnych chorobach
W28D standardy i procedury postępowania w stanach nagłych i zabiegach ratujących życie
W29D zasady obserwacji pacjenta po zabiegu operacyjnym, obejmującej monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
W30D metody znieczulenia i zasady opieki nad pacjentem po znieczuleniu
W31D patofizjologię i objawy kliniczne chorób stanowiących zagrożenie dla życia (niewydolność oddechowa, niewydolność krążenia, niewydolność układu nerwowego, wstrząs, sepsa)
W32D metody i skale oceny bólu, poziomu sedacji oraz zaburzeń snu oraz stanów delirycznych u pacjentów w stanach zagrożenia życia
W33D metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie
W34D zasady profilaktyki powikłań związanych ze stosowaniem inwazyjnych technik diagnostycznych i terapeutycznych u pacjentów w stanie krytycznym
W35D zasady udzielania pierwszej pomocy i algorytmy postępowania resuscytacyjnego w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (Basic Life Support, BLS) i zaawansowanego podtrzymywania życia (Advanced Life Support, ALS)
W36D zasady organizacji i funkcjonowania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne
W37D procedury zabezpieczenia medycznego w zdarzeniach masowych, katastrofach i innych sytuacjach szczególnych
W38D przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty pielęgniarstwa
W39D metody i techniki prowadzenia badań naukowych
W40D zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i podstawowe regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
U01D gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej
U02D prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień
U03D prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób
U04D organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych
U05D oceniać rozwój psychofizyczny dziecka, wykonywać testy przesiewowe i wykrywać zaburzenia w rozwoju
U06D dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków
U07D dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji
U08D rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych
U09D doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii
U10D wykonywać badanie elektrokardiograficzne i rozpoznawać zaburzenia zagrażające życiu
U11D modyfikować dawkę stałą insuliny szybko- i krótko- działającej
U12D przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych
U13D wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych
U14D przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia
U15D dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych
U16D uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru oraz użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych
U17D prowadzić u osób dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe
U18D rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego
U19D pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną
U20D prowadzić rozmowę terapeutyczną
U21D prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej
U22D przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta
U23D asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych
U24D oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe
U25D postępować zgodnie z procedurą z ciałem zmarłego pacjenta
U26D przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza
U27D udzielać pierwszej pomocy w stanach bezpośredniego zagrożenia życia
U28D doraźnie unieruchamiać złamania kości, zwichnięcia i skręcenia oraz przygotowywać pacjenta do transportu;
U29D doraźnie tamować krwawienia i krwotoki
U30D wykonywać podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i dzieci oraz stosować automatyczny defibrylator zewnętrzny (Automated External Defibrillator, AED) i bezprzyrządowe udrożnienie dróg oddechowych oraz przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych z zastosowaniem dostępnych urządzeń nadgłośniowych
U31D krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych
U32D przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziami badawczymi

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do
K01 kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną
K02 przestrzegania praw pacjenta
K03 samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem
K04 ponoszenie odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe
K05 zasięganie opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu
K06 przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta
K07 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ubb.edu.pl/