Studiując kierunek Zarządzanie i Inżynieria Produkcji otrzymasz interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności pozwalające na podjęcie pracy praktycznie w każdym obszarze przedsiębiorstwa produkcyjnego lub usługowego.
Baza dydaktyczna opiera się na mocnych podstawach naukowych, organizacyjnych i personalnych o czym świadczą wysokie miejsca w rankingu Perspektyw szkół wyższych: 1. miejsce w Polsce dotyczące cytowania publikacji kadry, która wykłada na kierunku ZIP, 7. m-ce w Polsce (1. w woj. śląskim) wg ekonomicznych losów absolwentów – zarobki absolwentów 2016-2019, 8. miejsce w Polsce (1. w woj. śląskim) wg jakości przyjmowania na studia.
Rankingi pokazują, że najkrócej zatrudnienia szukają osoby po studiach technicznych. Wśród nich na 3 miejscu w Polsce znalazł się kierunek Zarządzanie i inżynieria produkcji na Uniwersytecie Bielsko-Bialski.
W trakcie studiów uzyskasz wiele certyfikatów uznawanych przez pracodawców np.:
lean manufacturing,
auditora wewnętrznego systemów zarządzania jakością (z egzaminem PCBC),
inżyniera jakości (z egzaminem PCBC),
wskaźnika OEE (mierzącego efektywność wykorzystania maszyn i urządzeń),
modelowania części w SolidWorks,
modelowania CAD w NX,
obsługi i programowania układu sterowania Sinumerik Operate (w szkoleniach: podstawowych, zaawansowanych, obróbki 5-osiowej, toczenia w kodzie G i frezowania w kodzie G – przeprowadzonych przez firmę Siemens),
ECDL CAD,
ECDL Advanced Excel.
Dla kogo kierunek ZARZĄDZANIE I INŻYNIERIA PRODUKCJI?
Dla wszystkich, których interesują zarówno zagadnienia związane z zarządzaniem, jak i inżynierią. Ten interdyscyplinarny kierunek pozwoli Ci zyskać nie tylko szeroką wiedzę, ale również kompetencje z zakresu techniki i informatyki oraz ekonomii, finansów, prawa, organizacji i zarządzania. Polecamy wszystkim tym, którzy chcą zdobywać wiedzę z wielu dziedzin oraz marzącym o pracy zarówno w zakładach produkcyjnych (zwłaszcza branży motoryzacyjnej, elektromaszynowej, lotniczej) jak również w firmach konsultingowych, usługowych, handlowych lub instytucjach administracji samorządowej.
Studia I stopnia mają charakter interdyscyplinarny. Na pierwszych latach zdobędziesz wiedzę ogólną i kierunkową z zakresu: techniki i informatyki, organizacji i zarządzania, ekonomii, finansów i prawa. Następnie możesz wybrać specjalność.
Zajęcia na studiach niestacjonarnych zaocznych odbywają się formie zjazdów co dwa tygodnie w soboty i niedziele. W semestrze jest 9 zjazdów.
Specjalności
Inżynieria zarządzania produkcją
Podczas studiów dowiesz się jak projektować i nadzorować procesy i systemy produkcyjne oraz eksploatacji w przedsiębiorstwach branży maszynowej, motoryzacyjnej, lotniczej. Zagadnienia zarządzania produkcją przedstawiane są w kontekście Total Quality Management, filozofii Lean manufacturing i Industry 4.0. Po studiach możesz podjąć pracę zarówno jako audytor wewnętrzny, inżynier jakości, inżynier procesu jak również jako analityk finansowo-kosztowy.
Informatyczne systemy zarządzania
Nauczymy Cię projektować i tworzyć bazy danych związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Podczas studiów dowiesz się, na czym polega implementacja informatycznych systemów zarządzania produkcją. Zapoznasz się z nowoczesnymi systemami informatycznymi klasy: ERP Enterprise Resource Planning, WMS- Warehouse Management System, CAx- Computer-aided, BI- Business Intelligence.
Systemy logistyczne przedsiębiorstwa
Zdobędziesz wiedzę z zakresu określania kosztów i terminów przyjmowanych zleceń produkcyjnych oraz zarządzania stanami magazynowymi, produkcji w toku i zaopatrzenia. Zapoznasz się z nowoczesnymi narzędziami logistyki produkcji: RFID- Radio-frequency identification, RTLS- Real-Time Location System, AGV-Automated Guided Vehicles, VR- Virtual Reality i AR- Augmented Reality. Jako absolwent tej specjalności będziesz mógł podjąć pracę w działach logistyki, zaopatrzenia, dystrybucji oraz w firmach projektujących i organizujących łańcuchy dostaw przedsiębiorstw produkcyjnych.
Inżynieria bezpieczeństwa pracy
Nauczysz się projektować stanowiska pracy z uwzględnieniem wymagań ergonomicznych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Zdobędziesz wiedzę z zakresu analizy i oceny warunków pracy, zagrożeń materialnego środowiska pracy, a także prowadzenia badań obciążenia pracownika podczas pracy przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu pomiarowego.
Kariera zawodowa
Nasi absolwenci znajdują pracę na stanowiskach:
inżynier ds. systemów,
inżynier procesu,
kierownik produkcji,
planista produkcji,
inżynier jakości,
inżynier produkcji,
inżynier serwisu
R&D (badania i rozwój),
dyrektor techniczny,
programista obrabiarek CNC,
administrator systemów zarządzania,
konsultant IT
Dlaczego warto studiować na kierunku zarządzanie i inżynieria produkcji? Przekonaj się sam.
Wymagane dokumenty w przypadku zakwalifikowania na studia
Kandydaci na I rok studiów pierwszego stopnia, jednolitych studiów magisterskich są do złożenia następujących dokumentów:
kopii świadectwa dojrzałości albo świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów poświadczonych przez uczelnię - w przypadku kandydata na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie;
ankiety osobowej kandydata oraz podania (formularze ankiety oraz podania możliwe do pobrania po dokonaniu elektronicznej rejestracji kandydata);
oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Uniwersytet Bielsko-Bialski;
karty wpisu na listę studentów - do pobrania w systemie elektronicznej rejestracji kandydata;
fotografii o wymiarach 35 x 45 mm, bez nakrycia głowy, w stroju galowym na jasnym tle (zgodnie z wymogami jak przy dowodzie osobistym) oraz fotografii w wersji elektronicznej, wykonanej według podanych wcześniej wymagań, wprowadzone do systemu elektronicznej rejestracji przez kandydata;
potwierdzenia uiszczenia opłaty za legitymację studencką.
Kandydaci składają skompletowane dokumenty w teczce.
Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia tego samego lub pokrewnego kierunku oraz na studia podyplomowe.
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Efekty kształcenia na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, studia pierwszego stopnia, profil kształcenia: ogólnoakademicki 1. W zakresie wiedzy: - ma wiedzę w zakresie matematyki, fizyki podstaw informatyki i innych obszarów nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji; - ma elementarną wiedzę w zakresie spektrum dyscyplin inżynierskich powiązanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji, w tym z podstaw technologii budowy maszyn, materiałoznawstwa, automatyki oraz metrologii; - ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie i inżynierię produkcji – wiedzę związaną z podstawami zarządzania, zarządzaniem strategicznym, ekonomii, rachunkiem kosztów, projektowaniem systemów i procesów produkcyjnych; - ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami zarządzania i inżynierii produkcji, w tym z projektowaniem procesów produkcyjnych, planowaniem produkcji, organizacją procesów produkcyjnych; - ma szczegółową wiedzę związaną z funkcjonowaniem zintegrowanych systemów zarządzania oraz systemów informatycznych wspomagających produkcję; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów informatycznych; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów zarządzania, w tym systemów jakości, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów logistycznych, w tym systemów JiT/Kanban, filozofii Lean Manufacturing, teorii ograniczeń, itp.; - ma podstawową wiedzę o cyklu życia produktów, obiektów i systemów produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę o metodach oceny funkcjonowania systemów produkcyjnych z punktu widzenia kosztów, czasu i jakości; - zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji, w tym z projektowaniem wyrobów i procesów technologicznych; - zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich związanych z organizacją produkcji, w tym zna podstawy pracy zespołowej oraz metody zarządzania projektem inżynierskim; - ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna ogólne zasady funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjny; - ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych oraz innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna zasady, obowiązki i typowe postawy pracowników w przedsiębiorstwach produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej; - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji; 2. W zakresie umiejętności: a) umiejętności ogólne (niezwiązane z obszarem kształcenia inżynierskiego): - potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim; - potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie; - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach; - umie przygotować w języku polskim i obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji; - posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących zagadnień szczegółowych studiowanej dyscypliny inżynierskiej; - ma umiejętność samokształcenia się; - ma umiejętności językowe w zakresie zarządzania i inżynierii produkcji, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
b) Podstawowe umiejętności inżynierskie: - potrafi posługiwać się różnymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżyniera produkcji; - potrafi planować i przeprowadzać prace związane z projektowaniem systemów produkcyjnych, w tym ustalać cele, planować terminy i budżet, oraz zarządzać projektami inżynierskimi; - potrafi przeprowadzać pomiary, eksperymenty oraz badania inżynierskie, a w tym pomiary i obliczenia związane z funkcjonowaniem systemów produkcyjnych, potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonywać ich interpretacji i wyciągać właściwe wnioski; - potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; - potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne; - potrafi zaprojektować systemy produkcyjne jakimi są wydziały oraz stanowiska pracy z uwzględnieniem wymogów technologicznych, organizacyjnych oraz ergonomii i bezpieczeństwa pracy; - potrafi zaprojektować stanowiska pracy identyfikując potrzeby pracowników, w tym specyficzne wymagania związane z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych; - ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwie produkcyjnym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą; - potrafi wykonać analizy ekonomiczne podejmowanych działań związanych z projektowaniem systemów produkcyjnych; - potrafi wykonać analizy ekonomiczne związane z funkcjonowaniem systemów produkcyjnych;
c) Umiejętności związane bezpośrednio z rozwiązywaniem zadań inżynierskich: - potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego pod kątem kosztów, czasu i jakości realizowanych procesów; - potrafi ocenić istniejące rozwiązania związane z procesami produkcyjnymi: technologie wytwarzania, system logistyczny, stosowane metody sterowania procesami produkcyjnymi; - potrafi ocenić istniejące rozwiązania związane z organizacją produkcji: wykorzystywane narzędzia informatyczne, stosowane metody kalkulacji kosztów, metody prognozowania, planowania i organizowania produkcji; - potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich, typowych dla zarządzania i inżynierii produkcji; - potrafi ocenić przydatność podstawowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania typowego dla inżyniera produkcji; - potrafi wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie wspomagające pracę inżyniera produkcji – wspomagające prace projektowe i organizatorskie; - potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować i zorganizować system produkcyjny używając właściwych metod, technik i narzędzi;
3. W zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych; - ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki postępu naukowo-technicznego i działalności inżynierskiej, w tym działalności inżyniera-zarządzania i inżynierii produkcji oraz jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; - ma świadomość społecznej działalności inżyniera produkcji – np. w zakresie dostosowywania stanowisk pracy pod kątem wymagań specyficznych dla osób niepełnosprawnych; - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – umie współpracować z innymi; - ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; - potrafi prawidłowo określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z zarządzaniem i inżynierią produkcji; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur; - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; - ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i nauk o zarządzaniu; - potrafi oraz podejmuje starania, aby przekazać informacje i opinie z zakresu inżynierii produkcji w sposób powszechnie zrozumiały; Efekty kształcenia dla studiów pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim w obszarze nauk technicznych na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji zostały zatwierdzone uchwałą nr 817/07/IV/2012 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 4 lipca 2012 roku w sprawie uchwalenia efektów kształcenia dla programów kształcenia prowadzonych na Wydziale Budowy Maszyn i Informatyki. Program studiów określono Uchwałą nr 1340/9/2016/2017 Rady Wydziału Budowy Maszyn i Informatyki z dnia 09.05.2017 roku.
Efekty uczenia się na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, studia pierwszego stopnia, profil kształcenia: ogólnoakademicki 1. W zakresie wiedzy: - ma wiedzę w zakresie matematyki, fizyki podstaw informatyki i innych obszarów nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji; - ma elementarną wiedzę w zakresie spektrum dyscyplin inżynierskich powiązanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji, w tym z podstaw technologii budowy maszyn, materiałoznawstwa, automatyki oraz metrologii; - ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie i inżynierię produkcji – wiedzę związaną z podstawami zarządzania, zarządzaniem strategicznym, ekonomii, rachunkiem kosztów, projektowaniem systemów i procesów produkcyjnych; - ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami zarządzania i inżynierii produkcji, w tym z projektowaniem procesów produkcyjnych, planowaniem produkcji, organizacją procesów produkcyjnych; - ma szczegółową wiedzę związaną z funkcjonowaniem zintegrowanych systemów zarządzania oraz systemów informatycznych wspomagających produkcję; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów informatycznych; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów zarządzania, w tym systemów jakości, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów logistycznych, w tym systemów JiT/Kanban, filozofii Lean Manufacturing, teorii ograniczeń, itp.; - ma podstawową wiedzę o cyklu życia produktów, obiektów i systemów produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę o metodach oceny funkcjonowania systemów produkcyjnych z punktu widzenia kosztów, czasu i jakości; - zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji, w tym z projektowaniem wyrobów i procesów technologicznych; - zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich związanych z organizacją produkcji, w tym zna podstawy pracy zespołowej oraz metody zarządzania projektem inżynierskim; - ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna ogólne zasady funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych oraz innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna zasady, obowiązki i typowe postawy pracowników w przedsiębiorstwach produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej; - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji; 2. W zakresie umiejętności: - potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim; - potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie; - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach; - umie przygotować w języku polskim i obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji; - posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących zagadnień szczegółowych studiowanej dyscypliny inżynierskiej; - ma umiejętność samokształcenia się; - ma umiejętności językowe w zakresie zarządzania i inżynierii produkcji, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - potrafi posługiwać się różnymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżyniera produkcji; - potrafi planować i przeprowadzać prace związane z projektowaniem systemów produkcyjnych, w tym ustalać cele, planować terminy i budżet, oraz zarządzać projektami inżynierskimi; - potrafi przeprowadzać pomiary, eksperymenty oraz badania inżynierskie, a w tym pomiary i obliczenia związane z funkcjonowaniem systemów produkcyjnych, potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonywać ich interpretacji i wyciągać właściwe wnioski; - potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; - potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne; - potrafi zaprojektować systemy produkcyjne jakimi są wydziały oraz stanowiska pracy z uwzględnieniem wymogów technologicznych, organizacyjnych oraz ergonomii i bezpieczeństwa pracy; - potrafi zaprojektować stanowiska pracy identyfikując potrzeby pracowników, w tym specyficzne wymagania związane z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych; - ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwie produkcyjnym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą; - potrafi wykonać analizy ekonomiczne podejmowanych działań związanych z projektowaniem systemów produkcyjnych; - potrafi wykonać analizy ekonomiczne związane z funkcjonowaniem systemów produkcyjnych; - potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego pod kątem kosztów, czasu i jakości realizowanych procesów; - potrafi ocenić istniejące rozwiązania związane z procesami produkcyjnymi: technologie wytwarzania, system logistyczny, stosowane metody sterowania procesami produkcyjnymi; - potrafi ocenić istniejące rozwiązania związane z organizacją produkcji: wykorzystywane narzędzia informatyczne, stosowane metody kalkulacji kosztów, metody prognozowania, planowania i organizowania produkcji; - potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich, typowych dla zarządzania i inżynierii produkcji; - potrafi ocenić przydatność podstawowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania typowego dla inżyniera produkcji; - potrafi wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie wspomagające pracę inżyniera produkcji – wspomagające prace projektowe i organizatorskie; - potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować i zorganizować system produkcyjny używając właściwych metod, technik i narzędzi;
3. W zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych oraz korzystania z wiedzy i opinii ekspertów; - ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki postępu naukowo-technicznego i działalności inżynierskiej, w tym działalności inżyniera-zarządzania i inżynierii produkcji oraz jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; - ma świadomość społecznej działalności inżyniera produkcji – np. w zakresie dostosowywania stanowisk pracy pod kątem wymagań specyficznych dla osób niepełnosprawnych, czy społecznej odpowiedzialności biznesu; - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – umie współpracować z innymi; - ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; - potrafi prawidłowo określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z zarządzaniem i inżynierią produkcji; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur; - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; - ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i nauk o zarządzaniu; - potrafi oraz podejmuje starania, aby przekazać informacje i opinie z zakresu inżynierii produkcji w sposób powszechnie zrozumiały;
Program studiów ustalono Uchwałą nr 1471/09/VI/2019 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 06.09.2019 roku.
Efekty uczenia się na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, studia pierwszego stopnia, profil kształcenia: ogólnoakademicki 1. W zakresie wiedzy: - ma wiedzę w zakresie matematyki, fizyki podstaw informatyki i innych obszarów nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji; - ma elementarną wiedzę w zakresie spektrum dyscyplin inżynierskich powiązanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji, w tym z podstaw technologii budowy maszyn, materiałoznawstwa, automatyki oraz metrologii; - ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie i inżynierię produkcji – wiedzę związaną z podstawami zarządzania, zarządzaniem strategicznym, ekonomii, rachunkiem kosztów, projektowaniem systemów i procesów produkcyjnych; - ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami zarządzania i inżynierii produkcji, w tym z projektowaniem procesów produkcyjnych, planowaniem produkcji, organizacją procesów produkcyjnych; - ma szczegółową wiedzę związaną z funkcjonowaniem zintegrowanych systemów zarządzania oraz systemów informatycznych wspomagających produkcję; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów informatycznych; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów zarządzania, w tym systemów jakości, ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy; - ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze zarządzania i inżynierii produkcji – związanych z rozwojem systemów logistycznych, w tym systemów JiT/Kanban, filozofii Lean Manufacturing, teorii ograniczeń, itp.; - ma podstawową wiedzę o cyklu życia produktów, obiektów i systemów produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę o metodach oceny funkcjonowania systemów produkcyjnych z punktu widzenia kosztów, czasu i jakości; - zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji, w tym z projektowaniem wyrobów i procesów technologicznych; - zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich związanych z organizacją produkcji, w tym zna podstawy pracy zespołowej oraz metody zarządzania projektem inżynierskim; - ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna ogólne zasady funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych oraz innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna zasady, obowiązki i typowe postawy pracowników w przedsiębiorstwach produkcyjnych; - ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej; - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej; - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji; 2. W zakresie umiejętności: - potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim; - potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie; - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach; - umie przygotować w języku polskim i obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji; - posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących zagadnień szczegółowych studiowanej dyscypliny inżynierskiej; - ma umiejętność samokształcenia się; - ma umiejętności językowe w zakresie zarządzania i inżynierii produkcji, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; - potrafi posługiwać się różnymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżyniera produkcji; - potrafi planować i przeprowadzać prace związane z projektowaniem systemów produkcyjnych, w tym ustalać cele, planować terminy i budżet, oraz zarządzać projektami inżynierskimi; - potrafi przeprowadzać pomiary, eksperymenty oraz badania inżynierskie, a w tym pomiary i obliczenia związane z funkcjonowaniem systemów produkcyjnych, potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonywać ich interpretacji i wyciągać właściwe wnioski; - potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; - potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne; - potrafi zaprojektować systemy produkcyjne jakimi są wydziały oraz stanowiska pracy z uwzględnieniem wymogów technologicznych, organizacyjnych oraz ergonomii i bezpieczeństwa pracy; - potrafi zaprojektować stanowiska pracy identyfikując potrzeby pracowników, w tym specyficzne wymagania związane z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych; - ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwie produkcyjnym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą; - potrafi wykonać analizy ekonomiczne podejmowanych działań związanych z projektowaniem systemów produkcyjnych; - potrafi wykonać analizy ekonomiczne związane z funkcjonowaniem systemów produkcyjnych; - potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa produkcyjnego pod kątem kosztów, czasu i jakości realizowanych procesów; - potrafi ocenić istniejące rozwiązania związane z procesami produkcyjnymi: technologie wytwarzania, system logistyczny, stosowane metody sterowania procesami produkcyjnymi; - potrafi ocenić istniejące rozwiązania związane z organizacją produkcji: wykorzystywane narzędzia informatyczne, stosowane metody kalkulacji kosztów, metody prognozowania, planowania i organizowania produkcji; - potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich, typowych dla zarządzania i inżynierii produkcji; - potrafi ocenić przydatność podstawowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania typowego dla inżyniera produkcji; - potrafi wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie wspomagające pracę inżyniera produkcji – wspomagające prace projektowe i organizatorskie; - potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować i zorganizować system produkcyjny używając właściwych metod, technik i narzędzi;
3. W zakresie kompetencji społecznych: - rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych oraz korzystania z wiedzy i opinii ekspertów; - ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki postępu naukowo-technicznego i działalności inżynierskiej, w tym działalności inżyniera-zarządzania i inżynierii produkcji oraz jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; - ma świadomość społecznej działalności inżyniera produkcji – np. w zakresie dostosowywania stanowisk pracy pod kątem wymagań specyficznych dla osób niepełnosprawnych, czy społecznej odpowiedzialności biznesu; - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – umie współpracować z innymi; - ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; - potrafi prawidłowo określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z zarządzaniem i inżynierią produkcji; - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur; - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; - ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i nauk o zarządzaniu; - potrafi oraz podejmuje starania, aby przekazać informacje i opinie z zakresu inżynierii produkcji w sposób powszechnie zrozumiały;
Program studiów ustalono Uchwałą nr 1601/03/VII/2021 Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej z dnia 23.03.2021 roku.
Kwalifikacja:
Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie:
https://irk.ubb.edu.pl/