Uniwersytet Bielsko-Bialski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Zdrowie publiczne > Zdrowie publiczne studia magisterskie

Zdrowie publiczne studia magisterskie (ZP-SM4P)

drugiego stopnia
stacjonarne, 2-letnie (4 semestry)
Język: polski

O przyjęcie na studia stacjonarne II stopnia kierunku Zdrowie publiczne mogą ubiegać się absolwenci studiów I stopnia, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunkach przyporządkowanych do dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu.

Absolwent kierunku Zdrowie publiczne studia II stopnia o specjalności:
Organizacja i zarządzanie Państwowym Systemem Ratownictwa  posiada

- umiejętności identyfikowania i prognozowania zagrożeń i problemów zdrowotnych określonej zbiorowości;

- prognozowania i kształtowania struktury i wielkości potrzeb zdrowotnych i usług medycznych ludności;

- merytorycznego i organizacyjnego kierowania zespołami ludzkimi;

- koordynowania działań instytucji; mobilizowania społeczeństwa do realizowania polityki zdrowotnej państwa na szczeblu lokalnym i krajowym;

- zarządzania jednostkami Zintegrowanego Systemu Ratownictwa Medycznego i systemu informacji kryzysowej;

- opracowywania ekspertyz, raportów, referatów i publikacji z zakresu zdrowia publicznego oraz korzystania z fachowego piśmiennictwa obcojęzycznego.

Absolwent jest przygotowany do pracy w: instytucjach i jednostkach administracji rządowej wszystkich szczebli zajmujących się problematyką zdrowia i szeroko rozumianym zdrowiem publicznym; Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ochrony i kontroli środowiska oraz działających w Zintegrowanym Systemie Ratownictwa Medycznego.

Absolwentkierunku Zdrowie publiczne studia II stopnia o specjalności:
Opieka paliatywna, geriatryczna i długoterminowa posiada

- umiejętności identyfikowania i prognozowania zagrożeń i problemów zdrowotnych określonej zbiorowości;

- rozpoznawania wpływu procesów społecznych oraz struktur demograficznych na zdrowie zbiorowości ludzkich;

- planowania, opracowywania, organizowania oraz oceny skuteczności i ewaluacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia dla różnych środowisk społecznych;

- prognozowania i kształtowania struktury i wielkości potrzeb zdrowotnych i usług medycznych ludności;

- merytorycznego i organizacyjnego kierowania zespołami ludzkimi;

- organizowania i zabezpieczania funkcjonowania struktur usług medycznych w zakresie powszechnego i prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego w obszarze lecznictwa, rehabilitacji, opieki długoterminowej i opieki społecznej;

- opracowywania ekspertyz, raportów, referatów i publikacji z zakresu zdrowia publicznego oraz korzystania z fachowego piśmiennictwa obcojęzycznego.

Absolwent jest przygotowany do pracy w: instytucjach i jednostkach administracji rządowej wszystkich szczebli zajmujących się problematyką zdrowia i szeroko rozumianym zdrowiem publicznym; jednostkach ochrony i kontroli środowiska; podmiotach zajmujących się ochroną i promocją zdrowia oraz instytucjach badawczych zajmujących się problematyką zdrowia publicznego.

Absolwent kierunku Zdrowie publiczne studia II stopnia o specjalności:
Zarządzanie placówkami ochrony zdrowia posiada

- umiejętności identyfikowania i prognozowania zagrożeń i problemów zdrowotnych określonej zbiorowości;

- rozpoznawania wpływu procesów społecznych oraz struktur demograficznych na zdrowie zbiorowości ludzkich;

- merytorycznego i organizacyjnego kierowania zespołami ludzkimi;

- koordynowania działań instytucji; mobilizowania społeczeństwa do realizowania polityki zdrowotnej państwa na szczeblu lokalnym i krajowym;

- zarządzania – w oparciu o normy prawa i nowoczesne techniki zarządzania – zakładami ochrony zdrowia i instytucjami zajmującymi się szeroko rozumianym zdrowiem publicznym;

- organizowania i zabezpieczania funkcjonowania struktur usług medycznych w zakresie powszechnego i prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego w obszarze lecznictwa, rehabilitacji, opieki długoterminowej i opieki społecznej;

- gromadzenia danych i analizy kosztów ekonomicznych usług medycznych, rehabilitacji, profilaktyki i promocji zdrowia; wykorzystywania wiedzy o celach i zadaniach zdrowia publicznego w Unii Europejskiej do wzbogacania programów ochrony i promocji zdrowia w środowisku lokalnym;

- opracowywania ekspertyz, raportów, referatów i publikacji z zakresu zdrowia publicznego oraz korzystania z fachowego piśmiennictwa obcojęzycznego.

Absolwent jest przygotowany do pracy w: instytucjach i jednostkach administracji rządowej wszystkich szczebli zajmujących się problematyką zdrowia i szeroko rozumianym zdrowiem publicznym; jednostkach: nadzoru sanitarnego, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, ochrony i kontroli środowiska; instytucjach ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych; podmiotach zajmujących się ochroną i promocją zdrowia oraz instytucjach badawczych zajmujących się problematyką zdrowia publicznego.

Przyznawane kwalifikacje:

magister

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej oraz na studia podyplomowe.

Uprawnienia zawodowe:

Nie dotyczy

Efekty kształcenia

Zgodnie z Uchwałą nr 1550/07/VI/2020 z dnia 14 lipca 2020 roku w sprawie ustalenia programu studiów drugiego stopnia o profilu praktycznym na kierunku zdrowie publiczne w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej

EFEKTY UCZENIA SIĘ
W zakresie wiedzy:
W01 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień prawnych obowiązujących w zdrowiu publicznym
W02 - w sposób pogłębiony zna tematykę z zakresu ekonomii zdrowia publicznego
W03 - posiada wiedzę pozwalającą analitycznie ocenić zastosowanie teorii socjologii w zdrowiu publicznym
W04 - wykazuje się pogłębioną wiedzą na temat psychologii człowieka jako biorcy usług zdrowotnych
W05 - reprezentuje pogłębioną wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych
W06 - formułuje własne wnioski dotyczące działań na rzecz ochrony środowiska specyficznych dla zdrowia publicznego
W07 - posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą metod statystycznych stosowanych w badaniach naukowych
W08 - posiada pogłębioną wiedzę na temat programów edukacyjnych związane z polityką oświatową
W09 - posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą programów zdrowia publicznego
W10 - rozumie i analizuje wzajemne relacje pomiędzy promocją zdrowia i edukacją zdrowotną
W11 - posiada pogłębiona wiedzę na temat wzajemnych relacji pomiędzy prewencją chorób zakaźnych a oceną zagrożeń zdrowia populacji
W12 - posiada pogłębioną wiedzę na temat zasad finansowania systemów ochrony zdrowia
W13 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą regulacji prawnych i działań organizacyjno-zarządczych w sektorze zdrowia publicznego
W14 - wykazuje się wiedzą na temat zadań i struktury nadzoru sanitarno- epidemiologicznego w Polsce i krajach UE
W15 - wykazuje się wiedzą w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych Polsce i krajach UE
W16 - zna problematykę dotyczącą programów polityki społecznej i zdrowotnej, rozumiejąc jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów społecznych
W17 - wykazuje się pogłębioną wiedzą na temat głównych trendów i projektów w zdrowiu publicznym w obszarze międzynarodowym
W18 - zna i rozumie znaczenie programów żywieniowych dla bezpieczeństwa zdrowotnego człowieka
W19 - posiada poszerzoną wiedzę na temat działań prozdrowotnych realizowanych na różnych etapach zdrowia środowiskowego
W20 - posiada szeroką wiedzę na temat instytucji funkcjonujących w systemie opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie
W21 - posiada poszerzoną wiedzę w zakresie nowoczesnych technik informatycznych, zbierania i analizy danych na różnych szczeblach systemów ochrony zdrowia
W22 - zna i rozumie zasady strategii marketingowych dotyczących usług zdrowotnych i systemów zarządzania
W23 - zna i rozumie zasady ochrony danych wrażliwych, własności intelektualnej i wyników badań naukowych w tym prawa autorskiego
W24 - posiada umiejętność oceny i prognozowania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa wykorzystując informacje dotyczące czynników kształtujących zdrowie populacji
W25 - zna zasady i techniki sporządzania zbiorów bibliotecznych i baz danych dla podmiotów realizujących strategie i projekty zdrowia publicznego
W26 - zna i rozumie ocenia aspekty etyczne związane ze specjalistycznymi procedurami medycznymi
W27 - posiada poszerzoną wiedzę w zakresie finansowania jednostek sektora ochrony zdrowia, zna zasady prowadzenia rachunkowości
W28 - prezentuje pogłębioną wiedzę na temat organizacji systemów zabezpieczania jednostek ochrony zdrowia w sytuacjach kryzysowych
W29 - wykazuje się pogłębioną wiedzą na temat metod i zasad zarządzania jakością na wszystkich poziomach organizacyjnych ochrony zdrowia
W30 - zna i rozumie aspekty psychospołeczne procesów starzenia się jednostki i społeczeństwa
W31 - wykazuje się pogłębioną wiedzą dotyczącą zasad etyki, deontologii i prawa w medycynie paliatywnej i geriatrii
W32 - posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę w zakresie organizacji i finansowania struktur medycyny ratunkowej
W33 - zna szczegółowo zadania i rolę systemu państwowego ratownictwa medycznego w Zintegrowanym Systemie Ratowniczym
W zakresie umiejętności:
U01 - posiada umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu zagadnień prawnych w zdrowiu publicznym
U02 - w sposób pogłębiony definiuje zagadnienia z zakresu ekonomii zdrowia publicznego
U03 - potrafi opracować koncepcje zastosowania teorii socjologii w zdrowiu publicznym
U04 - przedstawia samodzielnie elementy psychologii człowieka jako biorcy usług zdrowotnych
U05 - samodzielnie opracowuje metody badań naukowych zagadnień medycznych i społecznych
U06 - opisuje syntetycznie działania na rzecz ochrony środowiska specyficzne dla zdrowia publicznego
U07 - planuje i analizuje metody statystyczne stosowane w badaniach naukowych
U08 - definiuje i przedstawia programy edukacyjne związane z polityką oświatową
U09 - analizuje krytycznie programy zdrowia publicznego
U10 - analizuje i opisuje wzajemne relacje pomiędzy promocją zdrowia i edukacją zdrowotną
U11 - ocenia i analizuje wzajemne relacje pomiędzy prewencją chorób zakaźnych a oceną zagrożeń zdrowia populacji
U12 - samodzielnie proponuje rozwiązania problematyki finansowania systemów w ochronie zdrowia
U13 - prezentuje i krytycznie analizuje poszerzoną wiedzę dotyczącą regulacji prawnych i działań organizacyjno- zarządczych w sektorze zdrowia publicznego
U14 - definiuje i opisuje zadania i strukturę nadzoru sanitarno-epidemiologicznego w Polsce i krajach UE
U15 - prezentuje w sposób porównawczy wiedzę w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych Polsce i krajach UE
U16 - podchodzi analitycznie do programów polityki społecznej i zdrowotnej poddając dyskusji ich znaczenie w rozwiązywaniu problemów społecznych
U17 - krytycznie ocenia główne trendy i projekty w zdrowiu publicznym w obszarze międzynarodowym
U18 - prezentuje i dyskutuje znaczenie programów żywieniowych dla bezpieczeństwa zdrowotnego człowieka
U19 - samodzielnie planuje i analizuje działania prozdrowotne realizowane na różnych etapach zdrowia środowiskowego
U20 - prezentuje i opisuje przykłady instytucji funkcjonujących w systemie opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie
U21 - skutecznie posługuje się nowoczesnymi technikami informatycznymi, zbierania i analizy danych na różnych szczeblach systemów ochrony zdrowia
U22 - dyskutuje zasady strategii marketingowych dotyczących usług zdrowotnych i systemów zarządzania
U23 - skutecznie stosuje zasady ochrony danych wrażliwych, własności intelektualnej i wyników badań naukowych w tym prawa autorskiego
U24 - samodzielnie planuje sposoby oceny i prognozowania potrzeb zdrowotnych społeczeństwa wykorzystując informacje dotyczące czynników kształtujących zdrowie populacji
U25 - potrafi samodzielnie opracować koncepcję sporządzania zbiorów bibliotecznych i baz danych dla podmiotów realizujących strategie i projekty zdrowia publicznego
U26 - omawia i krytycznie ocenia aspekty etyczne związane ze specjalistycznymi procedurami medycznymi
U27 - potrafi samodzielnie planować działania w zakresie finansowania jednostek sektora ochrony zdrowia i wykorzystywać je do prowadzenia rachunkowości
U28 - samodzielnie proponuje rozwiązania dotyczące organizacji systemów zabezpieczania jednostek ochrony zdrowia w sytuacjach kryzysowych
U29 - definiuje metody i zasady zarządzania jakością na wszystkich poziomach organizacyjnych ochrony zdrowia
U30 - samodzielnie prowadzi dyskusję na temat aspektów psychospołecznych procesów starzenia się jednostki i społeczeństwa
U31 - analizuje krytycznie i dyskutuje zasady etyki, deontologii i prawa w medycynie paliatywnej i geriatrii
U32 - samodzielnie proponuje rozwiązania koncepcyjne w zakresie organizacji i finansowania struktur medycyny ratunkowej
U33 - planuje wykorzystanie w praktyce znajomości zadań i roli systemu państwowego ratownictwa medycznego w Zintegrowanym Systemie Ratowniczym
U34 - zna język obcy zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w zakresie problematyki zdrowia publicznego
W zakresie kompetencji społecznych:
K01 - zna poziom swoich kompetencji i jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów
K02 - ma świadomość konieczności ustawicznego kształcenia i doskonalenia swoich umiejętności
K03 - rozumie i docenia działania podejmowane w oparciu o sprawdzone źródła informacji
K04 - wykazuje gotowość do współpracy z grupami pracowniczymi zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi
K05 - przejawia zaangażowanie w promocję idei zdrowia publicznego szczególnie w zakresie polityki społecznej i zdrowotnej
K06 - wykazuje się empatycznym stosunkiem do innych osób i zrozumieniem ich problemów
K07 - potrafi wzbudzić zainteresowanie członków swojego zespołu planowanymi zadaniami i zmotywować ich do działania
K08 - wykazuje się gotowością przyjmowania różnych argumentów i wykorzystania ich w procesie podejmowania decyzji
K09 - przestrzega zasad etycznych obowiązujących w badaniach naukowych prowadzonych samodzielnie i w grupie
K10 - angażuje się w działalność na rzecz organizacji pożytku publicznego i potrafi zainteresować inne osoby tego typu działalnością

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ubb.edu.pl/