Uniwersytet Bielsko-Bialski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Zarządzanie > zarządzanie studia licencjackie

zarządzanie studia licencjackie (ZA-NL6O)

pierwszego stopnia
niestacjonarne, 3-letnie (6 semestrów)
Język: angielski, polski

Dla kogo kierunek Zarządzanie?

Studia na kierunku Zarządzanie mają charakter interdyscyplinarny. W trakcie ich realizacji studenci zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które pozwalają im podejmować pracę w różnych działach przedsiębiorstw i organizacji w roli specjalisty, m. in. w dziale zapewnienia i kontroli jakości, w dziale logistyki, w działach: zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji, w dziale finansowym, w dziale marketingu i promocji, w dziale zarządzania zasobami ludzkimi i w wielu innych. Dzięki zajęciom o charakterze praktycznym studenci przygotowani są także do pełnienia funkcji kierowniczych i realizacji projektów w przedsiębiorstwach i organizacjach o zasięgu regionalnym, krajowym, jak również międzynarodowym. Studia na kierunku Zarządzanie pozwalają na rozwijanie indywidualnych pasji i zainteresowań studentów dzięki realizacji określonej specjalności.

Specjalności

Studenci kierunku Zarządzanie mają do wyboru trzy specjalności. Wybór specjalności następuje na czwartym semestrze studiów.

Specjalista zasobów ludzkich i finansów (nowa specjalność)

We współczesnym świecie kapitał ludzki to najważniejszy z zasobów każdej organizacji, a w połączeniu ze sprawnym i skutecznym zarządzaniem finansami składa się na efekt synergii, który sprawia, że profesjonaliści potrafiący łączyć obydwa obszary są kluczowi dla sukcesu organizacji. Specjalista zasobów ludzkich i finansów to osoba, która wspiera pracodawcę w pozyskiwaniu najlepszych pracowników. Potrafi dokonać diagnozy potencjału i potrzeb osób zatrudnionych tak, aby zaprojektować najbardziej skuteczne systemy motywacyjne. Stale monitoruje środowisko pracy pod kątem wszelkich działań, które stoją na drodze efektywnego działania organizacji. Wspiera pracowników w ich rozwoju osobistym, dopasowuje zadania do kompetencji członków zespołów, zna regulacje ogólnokrajowe i branżowe, dzięki czemu działania w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji zapewniają bezpieczne i komfortowe warunki pracy pracownikom i ich przełożonym. Dodatkowym atutem jest umiejętność powiązania decyzji personalnych z szeroko pojętym zarządzaniem finansami w przedsiębiorstwie, co daje unikalne kompetencje absolwentom specjalności.

Jakie przedmioty?

Zajęcia na specjalności obejmują między innymi:

  • Analizę rynku pracy - kompleksową analizę rynku pracy wspomagającą strategie personalne w organizacji oraz planowanie działań rekrutacyjnych. 
  • Zarządzanie różnorodnością - umiejętność efektywnego zarządzania różnorodnością w miejscu pracy sprzyjającej tworzeniu otwartej i integracyjnej atmosfery w organizacji.
  • Zarządzanie karierą zawodową - rozwój kariery zawodowej pracowników przyczyniającej się do zwiększenia zaangażowania i satysfakcji w miejscu pracy. 
  • Prawo pracy - wiedza z zakresu prawa pracy umożliwiająca skuteczne zarządzanie relacjami pracowniczymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami. 
  • Finansowanie projektów - proces finansowania projektów pozwalający na skuteczne planowanie i realizację działań, uwzględniając aspekty finansowe.

Czy tylko nauka?

Specjalność prowadzi grupa profesjonalistów, z długoletnim doświadczeniem w praktyce gospodarczej oraz dydaktyce. Zapewnia wsparcie w rozwijaniu zainteresowań studentów,  poszukiwaniu zatrudnienia oraz w przygotowaniu prac dyplomowych o tematyce zgodnej z prowadzoną tematyką kształcenia. Organizowane są dla naszych studentów dodatkowe szkolenia (np. uruchamianie własnego przedsiębiorstwa społecznego)  oraz wykłady prowadzone przez przedstawicieli Związku Banków Polskich, Powiatowego Urzędu Pracy, ZUS oraz przedsiębiorców działających w regionie.

Kariera zawodowa

Absolwent to osoba wyposażona w wiedzę z obszarów zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL) oraz finansów, co pozwala na efektywną integrację tych dwóch kluczowych dziedzin w kontekście organizacyjnym. Absolwent zdobędzie umiejętności i kompetencje niezbędne do skutecznego zarządzania personelem, finansami, a także do podejmowania decyzji strategicznych w kontekście zasobów ludzkich i finansów. Przykładowe stanowiska pracy, na których absolwent może wspierać organizacje:

  • Specjalista ds. Zasobów Ludzkich: Zarządzanie procesem rekrutacji, obsługa spraw pracowniczych, rozwój kapitału ludzkiego
  • Doradca ds. różnorodności w pracy: Wdrażanie strategii zarządzania różnorodnością, promowanie inkluzji i równości w miejscu pracy.
  • Koordynator projektów rekrutacyjnych: Organizacja i koordynacja procesów rekrutacyjnych, tworzenie strategii pozyskiwania nowych pracowników.
  • Analityk finansowy: Analiza danych finansowych, przygotowywanie raportów, wsparcie w procesie podejmowania decyzji finansowych.
  • Specjalista ds. finansowania projektów: Poszukiwanie źródeł finansowania, przygotowywanie wniosków o dotacje, monitorowanie budżetów projektów.

Absolwenci tego kierunku są przygotowani do pracy zarówno w sektorze publicznym, prywatnym, jak i organizacjach non-profit, gdzie ich wszechstronne umiejętności w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi i finansami są doceniane.

Zarządzanie firmą

Na specjalności Zarządzanie firmą kładziemy duży nacisk na połączenie teorii z praktyką. Studenci realizują projekty konsultingu studenckiego w trakcie których rozwiązują problemy przedsiębiorstw, z którymi współpracujemy. Pracują pod opieką wykładowcy akademickiego oraz menedżera z danego przedsiębiorstwa. Mają przez to możliwość posmakowania kontaktu z rzeczywistym klientem i samodzielnego proponowania rozwiązań w konkretnych sprawach firmy. Każdy student ma szansę wnieść do takiej firmy coś nowego, zmienić ją czy ulepszyć. Samodzielna realizacja projektu biznesowego pozwala studentom na sprawdzenie poziomu swojej wiedzy. Dla studentów–konsultantów inicjatywa tego typu daje szansę na aktywizację zawodową oraz rozwijanie nowych umiejętności i kompetencji, niezbędnych do poruszania się w dzisiejszym świecie biznesu. Takie połączenie teorii i praktyki w czasie studiów ułatwia znalezienie atrakcyjnej pracy.

Jakie przedmioty?

Zajęcia na specjalności Zarządzanie firmą pozwalają nabyć wiedzę niezbędną do podjęcia pracy w różnych branżach. Przedmioty na studiach licencjackich to m.in. Biznes plan, Zarządzanie i planowanie marketingowe, Przywództwo w organizacji, Negocjacje i techniki sprzedaży, Zarządzanie karierą zawodową czy Marketing internetowy. Na studiach magisterskich wśród przedmiotów na specjalności znajdują się m.in. Marketing międzynarodowy, Zarządzanie marką i wizerunkiem, Controlling, Zarządzanie ryzykiem czy E-commerce. Zajęcia na specjalności Zarządzanie firmą są ściśle związane z praktyką biznesową i obejmują, oprócz konsultingu studenckiego, wizyty studyjne w firmach, wykłady gościnne praktyków czy prace dyplomowe dla biznesu. Na zajęciach studenci pracują indywidualnie i zespołowo, prowadzą własne badania i analizy, a także poznają realne wyzwania przedsiębiorstw w oparciu o wybrane studia przypadków.

Czy tylko nauka?

Nie tylko nauką żyje student. Studenci specjalności Zarządzanie firmą uczestniczą we wszystkich działaniach Uczelni biorąc udział w konferencjach, warsztatach, seminariach, wykładach gościnnych praktyków zarządzania, w akcjach społecznych, wyjazdach w ramach wymiany międzynarodowej Erasmus+ oraz licznych wizytach studyjnych w kraju i poza jego granicami. Studenci mogą realizować się również działając w dwóch kołach naukowych: Koło Młody Menedżer oraz Koło Turystyki. Członkowie obu kół mogą poszerzać swoje horyzonty i spędzać miło czas na wspólnych wyprawach turystyczno-naukowych i konferencjach.

Kariera zawodowa

Absolwenci specjalności Zarządzanie firmą są przygotowani do pracy w przedsiębiorstwach na stanowiskach specjalista/starszy specjalista z  zakresu zarządzania (np. marketingu, promocji, sprzedaży, obsługi klienta, organizacji i zarządzania, strategii rozwoju itd.), kierownik średniego szczebla w przedsiębiorstwach (małych, średnich i dużych) oraz do uruchomienia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Zarządzanie logistyką i jakością

Z logistyką związana jest praktycznie każda działalność człowieka. Zadania logistyka koncentrują się na wielu aspektach, w tym na: planowaniu i koordynowaniu dostaw towarów do klientów, zaopatrzeniu produkcji w niezbędne surowce, zarządzaniu magazynami i centrami dystrybucyjnymi czy kompletowaniu przesyłek. Wszystkie te działania mają na celu osiągniecie zadowolenia klienta. Jednak samo dostarczenie towaru na czas i na miejsce nie oznacza, że klient będzie zadowolony, ponieważ towar, który otrzymał, musi spełniać jego wymagania i być właściwej jakości. To z kolei jest wyzwanie dla specjalisty ds. jakości, który posiada wiedzę obejmującą znajomość systemów zarządzania jakością, audytowania czy też narzędzi jakości. Połączenie wiedzy z obszarów logistyki i jakości pozwala na elastyczne dostosowanie się do wymagań klientów, lepsze zrozumienie problemów, z jakimi na co dzień zmagają się logistycy i pracownicy działów jakości.

Jakie przedmioty?

Oferta dydaktyczna specjalności obejmuje szereg praktycznych przedmiotów. Na zajęciach ćwiczeniowych studenci prowadzą własne badania i analizy, a także rozwiązują case study zawierające praktyczne przykłady rozwiązań wdrożonych przez firmy logistyczne, produkcyjne czy usługowe. W ramach realizowanego programu organizowane są wykłady prowadzone przez specjalistów z danej dziedziny. Studenci specjalności swą wiedzę teoretyczną mogą skonfrontować z praktyką podczas licznych wycieczek naukowych.

Czy tylko nauka?

Oprócz nauki studenci mogą uczestniczyć w życiu uczelni angażując się w rożnego typu akcje, biorąc udział w konferencjach naukowych, wyjazdach w ramach wymiany międzynarodowej Erasmus+, a także działając w kołach naukowych. Przy Katedrze Zarządzania funkcjonuje Koło Naukowe Logistyki i Jakości Quallog. Zrzesza ono grupę młodych ludzi, którzy chcą wiedzieć więcej i lepiej, być tam, gdzie inni jeszcze nie byli, rozwiązywać problemy dotąd nierozwiązane, spędzając miło czas w swoim towarzystwie, na wyjazdach, konferencjach i wycieczkach, by po ukończeniu studiów zdobyć pracę, o której marzą wszyscy.

Kariera zawodowa

Absolwenci specjalności zarządzanie logistyką i jakością są przygotowani do pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych m.in. takich branż jak automotive, transport, spedycja, logistyka, budownictwo, telekomunikacja, gastronomia, hotelarstwo, a także w jednostkach administracji państwowej i samorządowej.

Program studiów

Program studiów jest dostępny pod linkiem: https://wzit.ubb.edu.pl/studenci/programy-studiow

Dodatkowe informacje

Studenci kierunku mają do dyspozycji dobrze wyposażone laboratoria, dostęp do specjalistycznego oprogramowania oraz bogatego księgozbioru. W dużym stopniu utworzenie bazy dydaktycznej kierunku było możliwe dzięki:
  • projektowi „ATH ŁĄCZY – droga do wspólnego celu – gospodarki opartej na wiedzy”; projekt realizowany był w okresie 01.10.2010 – 31.12.2015, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 3 mln zł,
  • nagrodzie 1 mln złotych w konkursie MNiSW na dofinansowanie podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni w zakresie wdrażania systemów poprawy jakości kształcenia oraz Krajowych Ram Kwalifikacji,
  • projektowi „Akademia Przyszłości – Kompleksowy Program Rozwoju Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej”; projekt realizowany był od 01.04.2018 do 31.03.2022, a kwota przeznaczona dla kierunku to około 420 000 zł.
Współpraca z pozostałymi Wydziałami technicznymi UBB powoduje, że studenci kierunku korzystają także ze specjalistycznych laboratoriów tamtych jednostek.
Więcej informacji dostępnych pod linkiem: https://wzit.ubb.edu.pl/
Rekrutacja
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji dostępne pod linkiem: https://rekrutacja.ubb.edu.pl/

Przyznawane kwalifikacje:

licencjat

Dalsze studia:

Możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia oraz na studia podyplomowe.

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.ubb.edu.pl/