Ochrona środowiska studia inżynierskie (OS-SI7O) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3,5-letnie (7 semestrów) Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDla kogo ochrona środowiska? Dla osób, dla których środowisko w którym żyjemy i ekologia mają duże znaczenie. Jeśli interesują Cię przedmioty z dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych, a nawet społecznych i prawnych oraz nie jesteś obojętny na kwestie związane z ekologią, jest to kierunek dla Ciebie. Studiując ochronę środowiska zdobędziesz wiedzę, która umożliwi Ci pracę w jednostkach badawczych, instytucjach i organizacjach chroniących środowisko i dbających o zasoby naturalne. Opis kierunku Studia I stopnia (profil ogólnoakademicki): – specjalność: agroturystyka i rolnictwo ekologiczne, – specjalność: ekspertyzy środowiskowe. Agroturystyka i rolnictwo ekologiczne Wyniki badań społecznych wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną i przekonanie społeczeństwa, że ochrona środowiska może mieć pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy, zwłaszcza w obszarach o atrakcyjnych walorach turystyczno-krajoznawczych. Dla wielu z nas przyroda jest wartością samą w sobie, należy ją chronić i należy o nią dbać. Ekspertyzy środowiskowe Studiując na specjalności ekspertyzy środowiskowe nabędziesz umiejętności w zakresie profesjonalnego przygotowania różnego typu opracowań środowiskowych, które są obecnie ustawowo wymagane od inwestorów i jednostek samorzadu terytorialnego np. raport oddziaływania na środowisko, waloryzacja przyrodnicza, program ochrony środowiska, plan gospodarki odpadami, operat wodno-prawny. Zdobędziesz również wiedzę w zaresie metod kontroli i monitorowania stanu środowiska, prowadzenia prac laboratoryjnych i badań terenowych w zakresie analiz środowiskowych, analizy procesów zachodzących w przyrodzie i wpływu człowieka na środowisko. Jako absolwent kierunku ochrona środowiska będziesz przygotowany do – świadczenia usług eksperckich w zakresie ochrony środowiska Dlaczego warto studiować ochronę środowiska? Zobacz sam
Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia https://rekrutacja.ath.bielsko.pl/krok-po-kroku-jak-zapisac-sie-na-studia Informacje dla cudzoziemców: krok po kroku - jak zapisać się na studia Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025 https://rekrutacja.ubb.edu.pl/terminy-rekrutacji-rok-akademicki-2024-2025 Terminy rekrutacji na studia wyższe podejmowane przez cudzoziemców, na zasadach innych niż obowiązujące obywateli polskich, rozpoczynające się od semestru zimowego: https://rekrutacja.ubb.edu.pl/terminy-rekrutacji-dla-cudzoziemcow Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów Zasady przyjęć - wskaźnik rekrutacji https://rekrutacja.ath.bielsko.pl/zasady-przyjec Informacja dla cudzoziemców: zasady przyjęcia na studia cudzoziemców Opłata rekrutacyjna Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. 2023, poz. 2787) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł. Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności. Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata. Wymagane dokumenty do Komisji Rekrutacyjnej - po zaklasyfikowaniu kandydata na studia https://rekrutacja.ath.bielsko.pl/wazne-informacje/wymagane-dokumenty-studia-i-stopnia Uwaga: Opłatę za legitymacje należy dokonać na inny nr konta. PKO S.A. Skompletowane dokumenty należy składaćw białej wiązanej teczce. Informacja dla cudzoziemców: wymagane dokumenty studia I stopnia (inżynierskie) Cudzoziemcy - opłaty na studiach stacjonarnych w języku polskim https://studia.ubb.edu.pl/oplaty_r_ak_2024_2025_cudzoziemcy.pdf Program studiów (do wglądu) Program studiów dla specjalności: agroturystyka i rolnictwo ekologiczne |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla kierunku ochrona środowiska, prowadzonego na studiach I stopnia o profilu kształcenia ogólnoakademickim, zgodne z uchwałą Senatu Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej nr 1047/01/V/2015 z dnia 27 stycznia 2015 roku w sprawie zmian efektów kształcenia na kierunku ochrona środowiska, studia pierwszego stopnia, profil ogólnoakademicki na Wydziale Nauk o Materiałach i Środowiska. Efekty uczenia się to wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się.
• W zakresie wiedzy, absolwent zna i rozumie:
- ma wiedzę z matematyki i statystyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym oraz pozwalającym na rozumienie i stosowanie technologii ochrony środowiska.
- zna podstawowe wielkości fizyczne oraz definiuje podstawowe zjawiska i procesy fizyczne zachodzące w środowisku.
- zna właściwości pierwiastków, wybranych związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) i stanów materii oraz podstawowe typy reakcji chemicznych i zasady obliczeń chemicznych. Rozpoznaje i wyjaśnia podstawowe zjawiska i procesy fizykochemiczne.
- wymienia i klasyfikuje najważniejsze związki organiczne występujące w przyrodzie oraz zna ich właściwości i funkcje biologiczne; opisuje podstawowe procesy biochemiczne, w tym szlaki metaboliczne.
- rozróżnia i opisuje podstawowe poziomy organizacji biologicznej. Zna najważniejsze procesy biologiczne oraz charakteryzuje podstawowe grupy systematyczne organizmów i zna zasady ich klasyfikacji.
- charakteryzuje wybrane grupy mikroorganizmów występujących w środowisku, w tym drobnoustroje chorobotwórcze oraz zna podstawowe procesy metabolizmu drobnoustrojów i możliwości ich wykorzystania.
- posiada podstawową wiedzę o budowie Ziemi oraz opisuje najważniejsze procesy geologiczne, hydrogeologiczne i geomorfologiczne, w tym antropogeniczne przekształcenia litosfery.
- zna skład i najważniejsze cechy atmosfery i hydrosfery. Opisuje i interpretuje zjawiska i procesy klimatologiczne, meteorologiczne i hydrologiczne w powiązaniu ze stanem środowiska przyrodniczego, w tym opisuje najważniejsze czynniki klimatotwórcze i zjawiska pogodowe oraz obieg wody w przyrodzie.
- zna podstawowe czynniki i procesy glebotwórcze oraz opisuje najważniejsze właściwości gleb i ich podstawowe funkcje użytkowe i ekologiczne. Zna podstawy systematyki i waloryzacji gleb. Opisuje najważniejsze przyczyny degradacji gleb i sposoby ich ochrony.
- zna zakres i podstawowe zasady ekologii oraz metody badań ekologicznych, opisuje czynniki warunkujące rozmieszczenie organizmów na Ziemi, wymienia i charakteryzuje najważniejsze właściwości struktury i zasady funkcjonowania populacji, biocenoz i ekosystemów.
- zna i rozumie zagrożenia we współczesnym świecie. Charakteryzuje główne motywy, cele i kierunki ochrony przyrody oraz opisuje podstawowe metody ochrony żywych zasobów przyrody. Zna strategię ochrony przyrody w Polsce i Unii Europejskiej. Definiuje i wyjaśnia pojęcie zrównoważonego rozwoju oraz podaje przykłady stosowania zasad ekorozwoju w gospodarce.
- ma podstawową wiedzę w zakresie inżynierii procesowej, zna podstawy technologii przemysłowych i analizuje wybrane technologie uciążliwe dla środowiska.
- ma podstawową wiedzę w zakresie technologii ochrony środowiska (w zakresie wody i ścieków, gospodarki odpadami i ochrony powietrza) oraz technologii bioenergetycznych.
- ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i technik odnowy środowiska: rekultywacji, remediacji i renaturyzacji.
- ma podstawową wiedzę w zakresie technologii informacyjnych pozwalającą na opisywanie i interpretowanie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku.
- ma podstawową wiedzę w zakresie instrumentów ochrony środowiska, w tym monitoringu środowiska.
- zna i opisuje najważniejsze mechanizmy ekonomiczne w zakresie ochrony środowiska (w Polsce i na świecie). Ma podstawową wiedzę w zakresie tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
- zna podstawy prawa ochrony środowiska w Polsce i Unii Europejskiej. Zna zasady odpowiedzialności prawnej w zakresie ochrony środowiska.
- ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu ochrony przyrody i ochrony środowiska oraz zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody.
- ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej. Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
• W zakresie umiejętności, absolwent potrafi:
- stosuje proste narzędzia matematyczne i statystyczne do interpretacji wyników oraz oceny ich wiarygodności.
- wykonuje pomiary lub określa podstawowe wielkości fizyczne i fizykochemiczne oraz dokonuje oceny ich wiarygodności.
- potrafi otrzymywać i identyfikować proste związki chemiczne oraz wykonywać obliczenia chemiczne. Posługuje się podstawowymi technikami biochemii. Posiada umiejętność bezpiecznego postępowania z chemikaliami.
- posługuje się podstawowymi metodami pracy laboratoryjnej i terenowej z zakresu biologii, mikrobiologii, ekologii i gleboznawstwa.
- wyznacza podstawowe charakterystyki meteorologiczne i hydrologiczne posługując się prostymi technikami pomiarowymi. Interpretuje dane meteorologiczne i hydrologiczne oraz wykonuje dokumentację hydrologiczną.
- identyfikuje i ocenia zagrożenia litosfery, siedlisk lądowych i wód naturalnych powodowane przez działalność człowieka oraz umie określić niezbędne działania służące ich ochronie biernej i czynnej.
- korzysta z podstawowych map tematycznych oraz rysunków technicznych i potrafi je właściwie interpretować. Samodzielnie konstruuje uproszczone opracowania kartograficzne oraz proste rysunki techniczne.
- korzysta z podstawowych technologii informatycznych do pozyskiwania i przetwarzania informacji z różnych źródeł, w tym korzysta z Systemu Informacji Geograficznej (GIS).
- planuje proste systemy monitoringu środowiska. Interpretuje wyniki pozyskane w ramach monitoringu i ocenia potrzebę podejmowania działań naprawczych.
- korzysta ze schematów technologicznych i wykonuje proste projekty dla pojedynczych procesów jednostkowych. Dokonuje wyboru urządzeń wchodzących w skład instalacji. Przeprowadza bilanse materiałowe i energetyczne prostych procesów przemysłowych. Dokonuje wyboru operacji jednostkowej odpowiedniej dla rozwiązania prostego problemu technologicznego.
- proponuje rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w ochronie i oczyszczaniu poszczególnych elementów środowiska. Ocenia środowiskowe aspekty stosowania tych rozwiązań. Dokonuje wyboru rozwiązań optymalnych.
- dokonuje przyrodniczo-ekonomicznej oceny przydatności odnawialnych źródeł energii, zwłaszcza biomasy, w gospodarce i rolnictwie. Wyznacza wartość opałową wybranych rodzajów biomasy.
- dokonuje racjonalnego planowania przedsięwzięć odnowy środowiska uwzględniających potrzeby przyrodnicze oraz ograniczenia gospodarcze. Dokonuje optymalnego wyboru metod i technik odnowy środowiska.
- potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko oraz ocenić planowane przedsięwzięcia pod kątem ich zgodności z zasadami trwałego i zrównoważonego rozwoju. Potrafi wykorzystać w tym zakresie specjalistyczną wiedzę, zdobytą na zajęciach w ramach modułów specjalnościowych.
- potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym).
- stosuje i interpretuje przepisy prawa w rozwiązywaniu problemów ochrony środowiska. Posługuje się odpowiednią terminologią. Potrafi zaplanować i podjąć działania wymagające decyzji organów ochrony środowiska. Potrafi powiązać regulacje prawne funkcjonujące na różnych szczeblach administracji.
- pozyskuje informacje z różnych źródeł (literatury, baz danych, Internetu itp.). Potrafi ocenić, interpretować i integrować uzyskane informacje, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać własne opinie.
- potrafi przygotować pracę pisemną i wystąpienie ustne dotyczące zagadnień z zakresu ochrony środowiska, z wykorzystaniem różnych źródeł i zastosowaniem nowoczesnych technik prezentacji.
- ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
- potrafi samodzielnie planować i realizować uczenie się przez całe życie.
• W zakresie kompetencji społecznych, absolwent jest gotów do:
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz rozumie potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w zakresie ochrony środowiska; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu jest gotów do zasięgania opinii ekspertów.
- jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia.
- odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, w tym sprawę przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Jest gotów inicjować działania na rzecz interesu publicznego w tym zakresie.
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.