Podstawy edukacji polonistycznej PP-EE-SJ10P>PEDUPOL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2018/2019-Z:
Przedmiot prezentuje teoretyczne i metodyczne podstawy edukacji polonistycznej dziecka w młodszym wieku szkolnym. Przedmiot uwzględnia zagadnienia z podstawowego zakresu metodyki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji polonistycznej. Zakładane efekty kształcenia ściśle korelują z podstawą programową zatwierdzoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2018/2019-Z: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2000.
- Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON ,Gdynia 2004.
- Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2010.
- Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
- Słodownik-Rycaj E., Rozwijanie mowy komunikatywnej dziecka, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1998.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 2005.
- Klus-Stańska D., Dagiel M., (red.), Edukacja polonistyczna na rozdrożach. Spotkania z językiem polskim w klasach I-III, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 1999.
- Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin 2004.
- Szmidt K., Pedagogika twórczości, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2007.
- Węglińska M., Jak pracować z obrazkiem, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2000.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• ma pogłębioną wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i metodyk szczegółowych zapewniającą samodzielne przygotowanie, realizację i ewaluację programu nauczania oraz zajęć w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, z uwzględnieniem jej praktycznego zastosowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:materiały metodyczne
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Wiedza
• ma wiedzę na temat innowacji pedagogicznych oraz roli nauczyciela/wychowawcy w procesie kształcenia i wychowania dzieci/uczniów w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W04, PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:materiały metodyczne
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
• adekwatnie do celów wychowania i kształcenia dobiera, stosuje i ocenia rozwiązania z zakresu metodyki wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej oraz projektuje alternatywne rozwiązania i innowacje pedagogiczne
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:materiały metodyczne
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
• wykorzystuje w codziennej praktyce edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów oraz tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą, a także analizuje ich skuteczność
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:materiały metodyczne
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
• dokonuje oceny i wykazuje autentyczną troskę o harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci/uczniów/wychowanków rozwijając ich kompetencje kluczowe
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:materiały metodyczne
Zadania domowe:prezentacja multimedialna