Podstawy edukacji matematycznej PP-EE-SJ10P>PEDUMAT
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii mnogości, arytmetyki liczb naturalnych i geometrii wraz z ich zastosowaniami w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Przypomnienie i pogłębienie rozumienia praw działań arytmetycznych oraz istoty i sposobów rozwiązywania zadań z treścią. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii mnogości, arytmetyki liczb naturalnych i geometrii wraz z ich zastosowaniami w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Przypomnienie i pogłębienie rozumienia praw działań arytmetycznych oraz istoty i sposobów rozwiązywania zadań z treścią. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Cackowska M., Rozwiązywanie zadań w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1993.
- , Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2000.
- Sawicki T., Reclik R. Nowik J., Tonauczyciel klas początkowych wiedzieć powinien, Wydawnictwo Nowik, Opole 1997.
- Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki, WSiP, Warszawa, t. I - 1991, t. II - 1984, t. III - 1986, t. IV – 1988.
- Semadeni Z., Matematyka współczesna w nauczaniu dzieci, WSiP, Warszawa 1995.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Nowak Z., Błędy i trudności w nauczaniu geometrii na poziomie elementarnym. [w:] J. Gucaga, Z. Takac, (red.), Matematyka w skole dnes a zajtra. Zbornik 8. rocnika konferencje s medzinarodnou ucast’ou, Ruzomberok 2007, Wydawnictwo Katolicka Univerzita w Rużomberoku, Rużomberok 2007, wersja elektroniczna w dyspozycji autora.
- Nowak Z., Wielopoziomowość rozwiązywania zadań z treścią jako odpowiedź na zróżnicowanie dzieci. [w:] : Tomkowa, M. Mokris, (red.), Matematika v primárnej škole. Rôzne cesty, rovnaké ciele: zbornik príspekov z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou , Wydawnictwo Prešovská univerzita, Prešov 2013, s. 156-161.
- Nowak Z., Edukacja matematyczna dzieci jako nauka czytania "księgi świata" [w:] K. Gąsiorek, I. Paśko (red.) Poznawanie świata w edukacji dziecka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2012, s. 419 - 433.
- Sawyer W., Myślenie obrazowe w matematyce elementarnej, KiW, Warszawa 1986.
- Zaremba D., Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom, WNT, Warszawa 2006.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie elementów logiki i teorii mnogości
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Wiedza
• ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie arytmetyki liczb naturalnych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Wiedza
• ma uporządkowaną elementarną wiedzę w zakresie planimetrii i stereometrii oraz
z zakresu miar i wag
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
• umie posługiwać się regułami logiki matematycznej w zastosowaniach matematycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
• umie wykonywać podstawowe działania arytmetyczne i rozwiązywać równania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
• umie rozwiązywać i zawiązywać zadania z treścią związane z podstawowymi działaniami algebraicznymi i równaniami oraz konstruować i odczytywać tabele
i wykresy
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
• umie klasyfikować figury płaskie i przestrzenne, obliczać obwody i pola figur płaskich oraz pola i objętości brył
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
• rozumie znaczenie zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu podstaw kształcenia pojęć matematycznych w szkole dla prawidłowego organizowania zajęć z dziećmi i dobrego przygotowania ich do systematycznej edukacji matematycznej w dalszych klasach
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
• jest krytyczny wobec swojej wiedzy i umiejętności, rozumie znaczenia jej weryfikacji, uzupełnienia i pogłębienia dla swojej profesjonalizacji
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach