Pedagogika specjalna PP-EE-SJ10P>PEDSPEC
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe terminy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter. Treści koncentrują się także na pomocy dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku zamieszkania i placówkach stacjonarnych. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe terminy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter. Treści koncentrują się także na pomocy dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku zamieszkania i placówkach stacjonarnych. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
- Pojęcia, cele, zadania pedagogiki specjalnej.
- Założenia i cele poszczególnych dziedzin pedagogiki specjalnej.
- Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej – pedagogika specjalna a:
- medycyna
- psychologia
- socjologia
- prawo
- Charakterystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie.
- Wychowanie w rodzinie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
- Edukacja i rehabilitacja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
- Edukacja i rehabilitacja dzieci z dysfunkcjami narządu wzroku.
- Rodzaje uszkodzenia słuchu, klasyfikacje osób z wadą słuchu.
- Metody nauczania osób z uszkodzonym słuchem.
- CODA - słyszące dzieci niesłyszących rodziców.
- Charakterystyka zaburzeń motorycznych.
- Rewalidacja dziecka o obniżonej sprawności ruchowej.
- Terapia i wspomaganie dziecka przewlekle chorego.
- Etiologia autyzmu.
- Charakterystyka dziecka autystycznego.
- Różnice między autyzmem a schizofrenią u dzieci.
- Zespół Borderline.
- Dziecko z zaburzeniami przystosowania społecznego.
- Edukacja dzieci zdolnych i uzdolnionych.
- Rola rodziny w procesie usprawniania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
- Postawy rodzicielskie wobec dziecka niepełnosprawnego. Relacje z rodzeństwem, rówieśnikami, krewnymi.
- Szkolnictwo specjalne – założenia i cele.
- Kształcenie integracyjne oraz włączające.
- Konsekwencje indywidualne niepełnej sprawności.
- Konsekwencje dla rodziny w przypadku niepełnej sprawności dziecka.
- Instytucje rządowe działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Działalność sportowa oraz artystyczna osób niepełnosprawnych.
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna
- Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i
- Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
Adama Mickiewicza, Poznań 2007.
Wyczesany J. (red.), Krakowska pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe
- Żukowska T., I. Ramik-Mażewska, Pedagogika specjalna: nowe obszary teorii i
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bielska-Łach M. (red.), Pedagogika specjalna : różne poszukiwania - wspólna
- Palak Z., Bujnowska A. (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego: aktualne
- Palak Z., Wójcik , (red.) Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami
- Przybyliński S. (red.), Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas
- Smith D.; Firkowska-Mankiewicz A., Szumski G. (red. nauk.); [tł. T.Hołówka ,
- Saba-Litwińska , M.E. Litwiński], Pedagogika specjalna: podręcznik
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w odniesieniu do różnych typów niepełnosprawności i pojęć związanych z przedmiotem
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Wiedza
• ma pogłębioną wiedzę na temat zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów wynikających z niepełnej sprawności oraz w zakresie dostosowywania zadań rozwojowych, terapeutycznych, edukacyjnych do określonego rodzaju niepełnosprawności;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
• potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w pracy dydaktycznej i wychowawczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
• diagnozuje potrzeby, możliwości dziecka/ucznia niepełnosprawnego, potrafi dostosować wymagania do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka/ucznia oraz zaplanować zindywidualizowany program kształcenia i wychowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
• wykorzystuje w pracy z dzieckiem/uczniem informacje uzyskane na jego temat od rodziców/prawnych opiekunów i specjalistów w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kompetencje społeczne
• posługuje się normami etycznymi w pracy zawodowej mając na względzie szacunek dla praw dziecka
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej oraz ustawiczne doskonalenie kompetencji pedagogicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin