Pedagogika rodziny PP-EE-SJ10P>PEDRODZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Tematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące pedagogiki rodziny - teoretycznych i praktycznych podstaw pomocy rodzinie. Porusza problem szeroko rozumianych prawidłowości i zaburzeń w funkcjonowaniu rodziny, małżeństwa, relacji pomiędzy dzieckiem a rodzicem. Pozwala nabyć świadomość o współczesnych kontekstach zagrożeń rodziny i formach jej pomocy. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Tematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące pedagogiki rodziny - teoretycznych i praktycznych podstaw pomocy rodzinie. Porusza problem szeroko rozumianych prawidłowości i zaburzeń w funkcjonowaniu rodziny, małżeństwa, relacji pomiędzy dzieckiem a rodzicem. Pozwala nabyć świadomość o współczesnych kontekstach zagrożeń rodziny i formach jej pomocy. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2019/2020-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Minczanowska A. (red.), Edukacja małego dziecka. Przemiany rodziny i jej funkcje, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
- Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
- Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Wydawnictwo "Wiedza Powszechna", Warszawa 2009
- Błasiak A., Dybowska E. (red.), Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Adamski F., Wychowanie w rodzinie, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2010
- Machaczek G., Rodzina jako źródło zaburzenia zachowania u dziecka w kontekście przemian społeczno-kulturowych, (w:) Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Minczanowska A. (red.), Edukacja małego dziecka. Przemiany rodziny i jej funkcje, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
- Duda M., Rodzina wobec zagrożeń, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2008.
- Forward S., Toksyczni rodzice, Wyd. Jacek Santorski, Warszawa 2010.
- Madanes C., Przemoc w rodzinie, GWP, Gdańsk 2004.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada elementarną wiedzę na temat pedagogiki rodziny jako nauki oraz wiedzę na temat podstawowych funkcji rodziny, jej struktury, typologii, postaw rodzicielskich i stylów wychowania w rodzinie
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę dotyczącą wybranych form pomocy rodzinie, specyfiki pracy terapeutycznej z rodziną
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
• potrafi samodzielnie przewidywać następstwa psychospołeczne i wychowawczo-rozwojowe u poszczególnych członków rodziny, na podstawie rozpoznania problemów rodziny i ich uwarunkowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
• potrafi samodzielnie zaplanować i opracować zindywidualizowany program pomocy rodzinie
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U03, PD2P_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kompetencje społeczne
• jest przygotowany do krytycznego namysłu nad efektywnością projektów wychowawczych napotykanych w pracy zawodowej, na bazie uzyskanej wiedzy i zgodnie z zasadami etycznymi potrafi zaprojektować i wykonać zindywidualizowane działania pedagogiczne
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02, PD2P_K05, PD2P_K06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny