Pedagogika dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PP-EE-SJ10P>PEDDZSPE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z pracą z uczniem i wychowankiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Umożliwiają zdobycie wiedzy na temat endogennych i egzogennych źródeł SPE oraz poznanie możliwości wspierania ich rozwoju, a także możliwości opieki, wychowania i edukacji w środowisku rodzinnym, szkolnym i szerszym środowisku społecznym. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogiczne, Warszawa 2009
- Brzezińska A., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk 2009
- Michilewicz S. (red.), Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
- Gordzelewska B., Malinowska–Kenyeres Cz., Przyczyny niepowodzeń szkolnych, [w:] E.M. Skorek (red), Terapia pedagogiczna, Tom I, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2004.
- Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2008.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• zna terminologię z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych i sytuacji trudnych zagrażających rozwojowi dzieci i młodzieży
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Wiedza
• zna aktualne podstawy prawne i potrafi omówić zastosowanie ich w różnych formach kształcenia ucznia niepełnosprawnego
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Wiedza
• posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą zasad organizowania oraz metod i technik udzielania pomocy psychopedagogicznej we współpracy różnych podmiotów
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
• potrafi zidentyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży i ich źródła
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
• jest zdolny określić przebieg działań w zakresie psychologicznej i pedagogicznej pomocy dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U05, PD2P_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
• umie zaprojektować oraz zrealizować działania z zakresu pomocy dzieciom i młodzieży, w tym opracować IPET i PDW (z zastosowaniem zasad, odpowiednich metod i technik oraz we współpracy różnych podmiotów)
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
• ma przekonanie o potrzebie i sensie podejmowania działań z zakresu pomocy psychopedagogicznej dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w sytuacji zagrożenia rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02, PD2P_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna