Metodyka edukacji polonistycznej PP-EE-SJ10P>METEDPOL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot prezentuje teoretyczne i metodyczne podstawy edukacji polonistycznej dziecka w młodszym wieku szkolnym. Przedmiot uwzględnia zagadnienia z zakresu metodyki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji polonistycznej. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Przedmiot prezentuje teoretyczne i metodyczne podstawy edukacji polonistycznej dziecka w młodszym wieku szkolnym. Przedmiot uwzględnia zagadnienia z zakresu metodyki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem edukacji polonistycznej. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2010.
- Częścik J., Wesoła gramatyka, HARMONIA, Gdańsk 2001.
- Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, PIW, Warszawa 2005.
- Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
- Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizacji nabywania przez dzieci umiejętności czytania i pisania, IMPULS, Kraków 2012.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problemy i diagnozowanie, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2002.
- Częścik A. i J., Ortografia co do głowy trafia, HARMONIA, Gdańsk 1999.
- Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1994.
- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.): Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2003.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki przedmiotu z uwzględnieniem założeń pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02, PD2P_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Wiedza
• posiada pogłębioną wiedzę z zakresu pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, z uwzględnieniem procesu diagnostycznego oraz pracy z dzieckiem zdolnym i z zaburzeniami rozwojowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02, PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Umiejętności
• samodzielnie planuje zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym z uwzględnieniem metodyki przedmiotu oraz dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka w oparciu o analizę dokumentacji szkolnej, obowiązujących przepisów prawa oraz norm etycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U02, PD2P_U04
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• analizuje i właściwie dobiera rozwiązania metodyczne, aby osiągnąć założone cele oraz samodzielnie projektuje działania pedagogiczne
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• opracowuje materiały dydaktyczne oraz dokumentację szkolną z wykorzystaniem technologii informacyjnej do przygotowania np.: kart pracy, scenariuszy zajęć, zestawów ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03, PD2P_U10
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej w przedszkolu oraz klasach edukacji wczesnoszkolnej oraz ustawicznego ich rozwijania i doskonalenia
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu
Kompetencje społeczne
• potrafi argumentować słuszność przyjętych założeń edukacyjnych oraz uzasadniać podejmowane działania, w tym indywidualizować i dostosowywać pracę z dzieckiem do jego potrzeb i możliwości
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K03
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu