Metodyka edukacji plastycznej PP-EE-SJ10P>METEDPLA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu edukacji plastycznej dzieci, koncentrując się na kryteriach doboru treści, form i metod nauczania. Podstawę zajęć stanowi nauka podstawowych technik plastycznych, poznanie środków wyrazu plastycznego i umiejętność zastosowania ich w praktyce. Tematyka zajęć wiąże się z zaznajomieniem studentów z pomocami dydaktycznymi, podręcznikami i multimediami. Ogół problemów koncentruje się na kwestiach związanych z edukacją plastyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, samodzielnym planowaniem zajęć plastycznych. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu edukacji plastycznej dzieci, koncentrując się na kryteriach doboru treści, form i metod nauczania. Podstawę zajęć stanowi nauka podstawowych technik plastycznych, poznanie środków wyrazu plastycznego i umiejętność zastosowania ich w praktyce. Tematyka zajęć wiąże się z zaznajomieniem studentów z pomocami dydaktycznymi, podręcznikami i multimediami. Ogół problemów koncentruje się na kwestiach związanych z edukacją plastyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, samodzielnym planowaniem zajęć plastycznych. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.
- Król T., Nauka malowania- ucz się od polskich mistrzów, PWN, Warszawa 2010.
- Natorff A., Wasiluk K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
- Popek S. (red.), Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1984.
- Zawada E., Nauka rysunku-ucz się od polskich mistrzów, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2007.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Buchalter S. I., Terapia sztuką, Zysk i S-ka, Poznań 2006.
- Kościelecki S., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa 1977.
- Rzepińska M., Historia koloru, Wydawnictwo ,,Arkady", Warszawa 1989.
- Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.
- Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wyd. UŚ, Katowice 2006.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• zna podstawowe terminy używane na gruncie sztuki oraz zagadnienia w jej ramach rozważane
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Przygotowanie projektu
Wiedza
• posiada pogłębioną uporządkowaną wiedzę na temat wykorzystania sztuk plastycznych w pracy przedszkolnej i na poziomie edukacji wczesnoszkolnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W04
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• potrafi projektować i realizować działania związane z rozwijaniem kompetencji artystycznych u dzieci w zakresie edukacji elementarnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• potrafi rozbudzać zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U07
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Przygotowanie projektu
Kompetencje społeczne
• rozumie znaczenie wrażliwości, kreatywności i podmiotowości w pracy z dzieckiem; rozumie mechanizmy kształtujące człowieka i ma świadomość potrzeby pogłębiania kwalifikacji w celu osiągnięcia jak największej efektywności zawodowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Przygotowanie projektu