Filozofia wychowania PP-EE-SJ10P>FILWYCH
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Problematyka wykładów obejmuje zagadnienia związane z istotą filozofii wychowania/pedagogiki filozoficznej, wybranych reprezentatywnych podstawowych doktryn pedagogicznych, ich proweniencji, kontekstów i uwarunkowań filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, antropologicznych i psychologicznych. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Jaworska-Witkowska M., Witkowski L., Pedagogika filozoficzna, relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010, s. 1-43.
- Sztobryn S., Śliwerski B. (red.): Seria: Pedagogika filozoficzna, t. 1, Idee pedagogiki filozoficznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.
- Sztobryn S., Miksza M. (red.): Seria: Pedagogika filozoficzna, t. 2, Tradycja i współczesność filozofii wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
- Sztobryn S., Łatacz E., Bochomulska J. (red.): Seria: Pedagogika filozoficzna, t. 3, Filozofia wychowania w XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
- Sztobryn S., Wasilewski M., Rojek M. (red.): Seria: Pedagogika filozoficzna, t. 4, Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Sztobryn S., Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.
- Filozofia pedagogice. Pedagogika filozofii, „Colloquia Communia” 2003, nr 2.
- Smołalski A., Paradygmaty i historiozofia pedagogiki, Teson Agencja Poligraficzno-Wydawnicza Tekieli Andrzej, Wrocław 2009.
- Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
- „Pedagogika Filozoficzna on-line” passim, Towarzystwo Pedagogiki Filozoficznej.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna podstawowe terminy używane na gruncie filozofii wychowania oraz zagadnienia w jej ramach analizowane
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Wiedza
posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat rozwoju i wychowania człowieka, a także ich kontekstów społecznych, kulturowych, antropologicznych, historycznych; posiada również wiedzę dotyczącą roli wychowawcy w obszarze wychowania oraz procesów komunikacji społecznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W03, PD2P_W04, PD2P_W07
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
potrafi analizować konteksty społeczne, kulturowe, antropologiczne i historyczne w wychowaniu z wykorzystaniem wyuczonych pojęć; potrafi na wybranych przykładach wskazać podstawowe aspekty wychowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
identyfikuje procesy zachodzące w wychowaniu; dokonuje analizy problemów edukacyjnych oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kompetencje społeczne
rozumie znaczenie kontekstów wychowania; rozumie mechanizmy kształtujące człowieka i ma świadomość potrzeby pogłębiania kwalifikacji w celu osiągnięcia jak największej efektywności zawodowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny