Dydaktyka ogólna PP-EE-SJ10P>DYDOGOL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot nawiązuje do historii oraz współczesnego obrazu dydaktyki ogólnej jako działu pedagogiki. Ma na celu zaznajomienie studentów z elementarnymi kategoriami używanymi w dydaktyce oraz kształtowanie umiejętności ich zastosowania w analizie i interpretacji procesów dydaktycznych. Daje wstępną orientację we współczesnych teoriach i koncepcjach dydaktycznych. Umożliwia nabycie kompetencji w zakresie współpracy oraz wytrwałości w realizacji zadań. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
- Znajomość elementarnych pojęć używanych w naukach pedagogicznych i umiejętność ich zastosowania w opisie, analizie i interpretacji procesów edukacyjnych.
- Elementarna wiedza na temat filozoficznych, socjologicznych i psychologicznych podstaw procesów edukacyjnych.
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Arends R., Uczymy się nauczać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
- Fenstermacher G.D., Soltis J.F., Style nauczania, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.
- Gagne R.M., Briggs L.J., Wager W.W., Zasady projektowania dydaktycznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.
- Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2007.
- Walker D.F., Soltis J.F., Program i cele kształcenia, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
ma pogłębioną uporządkowaną wiedzę na temat dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogiki, obejmującą jej terminologię oraz tradycyjne i współczesne teorie dotyczące procesu nauczania i uczenia się, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02, PD2P_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Wiedza
wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie nauczania-uczenia się w ujęciu tradycyjnym i współczesnym, przedstawia ich filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne i psychologiczne podstawy
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02, PD2P_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw kształcenia w celu analizowania i interpretowania problemów dydaktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U04, PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi zastosować i ocenić przydatność typowych metod, form
i środków kształcenia do realizacji zadań związanych z osiąganiem różnych celów kształcenia oraz posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących planowania działalności dydaktycznej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U04, PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań w zakresie zaznajamiania się, analizowania i projektowania działań dydaktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
przestrzega zasad etyki zawodowej w trakcie planowania i realizacji działań dydaktycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna