Diagnoza pedagogiczna w edukacji elementarnej PP-EE-SJ10P>DPWEDEL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną w zakresie podstaw diagnozy pedagogicznej oraz w umiejętności związane z planowaniem działań diagnostycznych, jako podstawy działań profilaktycznych i terapeutycznych tj. ustalania i formułowania celów takich zajęć, metod, form, środków i warunków działania nauczyciela i ucznia z uwzględnieniem prawidłowości rozwojowych oraz praw i potrzeb dziecka z trudnościami w uczeniu się lub z zaburzeniami zachowania. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną w zakresie podstaw diagnozy pedagogicznej oraz w umiejętności związane z planowaniem działań diagnostycznych, jako podstawy działań profilaktycznych i terapeutycznych tj. ustalania i formułowania celów takich zajęć, metod, form, środków i warunków działania nauczyciela i ucznia z uwzględnieniem prawidłowości rozwojowych oraz praw i potrzeb dziecka z trudnościami w uczeniu się lub z zaburzeniami zachowania. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, Akademickie ŻAK, Warszawa 2006.
- Kołakowski A., ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej, GWP, Gdańsk 2007.
- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane problemy badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Deptuła M. (red.), Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.
- Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007.
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo akademickie "Żak", Warszawa 2006.
- Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2009.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę z zakresu prawidłowości rozwojowych dziecka typowych dla wieku
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Weryfikacja na podstawie sprawozdania
Wiedza
• posiada wiedzę dotyczącą diagnozy psychopedagogicznej, zaburzeń i dysfunkcji występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Weryfikacja na podstawie sprawozdania
Umiejętności
• posiada umiejętność obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań z uwzględnieniem zasad i norm etycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U04, PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• potrafi analizować i właściwie dobierać rozwiązania metodyczne, aby osiągnąć założone cele oraz projektować działania pedagogiczne
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03, PD2P_U05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• posiada umiejętność stosowania i konstruowania narzędzi badawczych oraz projektowania działań diagnostycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U06, PD2P_U07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu diagnozy pedagogicznej oraz ustawicznego ich rozwijania w związku wykonywaniem zawodu nauczyciela stosuje się w swojej pracy do zasad i norm diagnozy pedagogicznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Weryfikacja na podstawie sprawozdania