Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania PP-EE-SJ10P>BIOMPRIW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Założenia przedmiotu obejmują zapoznanie studentów z kształtowaniem się oraz przebiegiem rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych etapów rozwoju oraz uwarunkowaniami rozwoju przez czynniki endo- i egzogenne, które determinują zachowanie człowieka. Celem przedmiotu jest zrozumienie istoty zmienności człowieka oraz jego relacji ze środowiskiem przyrodniczym i społecznym. Jednym z ważnych aspektów nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwojowymi, zaburzeniami w rozwoju oraz nabycie umiejętności oceny prawidłowości funkcjonowania fizycznego i motorycznego człowieka. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
- Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania – koncepcja przedmiotu, prekursorzy.
- Rozwój biologiczny człowieka:
- rozwój osobniczy (ontogenetyczny)
- rozwój fizyczny i jego procesy
- Rozwój motoryczny człowieka:
- przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie,
- czynniki wpływające na rozwój motoryczny,
- charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego.
- Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia.
- Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się: spostrzeganie, uczenie się, pamięć, rytm pracy i odpoczynku, stres.
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Woynarowska B., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
- Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
- Jaczewski A., (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
- Świderska M., Budzyńska-Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź 2008
- Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Jopkiewicz A., Suliga E. (red.), Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Kielce 2011.
- Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007.
- Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat biologicznych determinantów funkcjonowania człowieka w jego filo- i ontogenezie oraz w różnych etapach rozwojowych, edukacyjnych oraz wychowawczych, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w odniesieniu do pedagogiki dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, analizuje i porównuje zakresy pojęć związanych z holistycznym funkcjonowaniem człowieka.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kolokwium
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz powiązanych z nią dyscyplin w zakresie analizowania i interpretowania problemów zdrowotnych dziecka w celu osiągnięcia prawidłowego rozwoju fizycznego i motorycznego dziecka.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi samodzielnie dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk związanych z rozwojem fizycznym i motorycznym dziecka, przewiduje ich skutki dla dalszego postępowania pedagogicznego.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03, PD2P_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania i doskonalenia umiejętności w tym zakresie.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach:prezentacja multimedialna