Antropologiczne podstawy edukacji PP-EE-SJ10P>ANPODED
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Problematyka wykładów obejmuje kwestie definiowania, opisu, typologii oraz funkcji zjawisk z zakresu antropologii kulturowej w kontekście edukacji. Tematyka zajęć koncentruje się na rozważaniach dotyczących kwestii enkulturacji, tworzenia norm społecznych, hierarchii wartości, a także genezy ludzkości, transformacji społeczeństw i gospodarki, budowania wyobrażeń o świecie, norm i obyczajowości oraz różnorodnych form życia społeczno-kulturowego. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, "Impuls", Kraków 2008.
- Godlewski G., Mencwel A., Sulima (oprac.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003.
- Krawczak E., Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.
- Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2003.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Buchowski M., Magia i rytuał, Instytut Kultury, Warszawa 1993.
- Elias N., Przemiany obyczajowe w cywilizacji Zachodu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1980.
- Harris M., Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury, przeł. K. Szerer, Wydawnictwo "Książnica", Katowice 2007.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna terminy używane na gruncie antropologii kulturowej, wybrane stanowiska teoretyczne oraz zagadnienia w jej ramach rozważane, w kontekście edukacji
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:praca pisemna
Wiedza
ma pogłębioną wiedzę na temat społeczno-kulturowego rozwoju człowieka, w tym procesów enkulturacji, kształtowania norm i hierarchii wartości
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
potrafi analizować zjawiska społeczno-kulturowe z wykorzystaniem wyuczonych pojęć; potrafi na wybranych przykładach wskazać podstawowe zależności łączące poszczególne zjawiska społeczno-kulturowe; dostrzega analogie między elementami kultury własnej i obcej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
posiada rozwinięte umiejętności rozpoznawania mechanizmów społeczno-kulturowych obecnych w życiu codziennym i potrafi wykorzystać tę umiejętność do interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
rozumie znaczenie zjawisk kulturowych w kontekście egzystencji jednostki; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata; ma świadomość potrzeby pogłębiania kwalifikacji w celu osiągnięcia jak największej efektywności zawodowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K03, PD2P_K05, PD2P_K06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna