Wspieranie rozwoju dziecka zdolnego PP-EE-NJ10P>WRDZDOL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot obejmuje prezentację teoretycznych oraz metodycznych zagadnień związanych z pracą z wychowankami wykazującymi uzdolnienia na różnych etapach edukacyjnych. Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie słuchacza w wiedzę i praktyczne umiejętności będące podstawą do podejmowania samodzielnych działań związanych z identyfikacją szczególnych zdolności dzieci i młodzieży oraz kształtowanie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć z dziećmi młodzieżą szczególnie uzdolnioną. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Braun M., Mach M., Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
- Dyrda B., W poszukiwaniu standardów kształcenia uczniów zdolnych [w:] J. Łaszczyk, Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008.
- Dyrda B., Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
- Hłobił A., Działalność szkoły we wspomaganiu ucznia zdolnego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Eby J.W., Smutny, J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1998.
- Karwowski, M. (red.), Identyfikacja potencjału twórczego, Teoria. Metodologia. Diagnostyka, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009.
- Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Poznań 2005.
- Matczak, A., Diagnoza intelektu, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1994.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student: charakteryzuje funkcjonowanie poznawcze, społeczno-emocjonalne i fizyczne dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W03
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu
Wiedza
• posiada wiedzę na temat metodyki pracy z uczniami szczególnie uzdolnionym
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu
Umiejętności
Student: potrafi diagnozować uczniów zdolnych oraz identyfikować trudności związane z pracą z uczniami uzdolnionymi
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U04, PD2P_U05
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• dostosowuje ćwiczenia, scenariusze zajęć do potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U05, PD2P_U11
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności w trakcie organizowania zajęć dla dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02, PD2P_K04
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu