Teoretyczne podstawy wychowania PP-EE-NJ10P>TPODWYCH
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie studenta we współczesne dyskusje teoretyków wychowania pogłębiające znajomość specyfiki przedmiotu badań teorii wychowania, wzbogacenie refleksji dotyczącej aksjologicznych i teleologicznych podstaw wychowania, pogłębienie znajomości struktury procesu wychowania oraz teoretycznych podstaw metod wychowania. Student winien zetknąć się ze współczesnymi dyskusjami dotyczącymi teorii wychowania jako subdyscypliny pedagogicznej i kształtować wobec nich własne stanowisko. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.
- Kubiak-Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006.
- Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
- Kubiak-Szymborska E., Zając D., Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008.
- Piotrowski P., Idea rozwoju moralnego w badaniach teorii wychowania, Centrum Badań Europy Wschodniej, Olsztyn 2010.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Rutkowski J., Zmierzch kształcenia? Wybrane implikacje pedagogiczne filozofii Leo Straussa i Erica Voegelina, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
- Tchorzewski A. M. de, Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Wydawnictwo Wers, Bydgoszcz 2002.
- Pelcova N., Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2014.
- Szkudlarek T., Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
- Giroux H., Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
· zna podstawowe terminy używane na gruncie teorii wychowania oraz zagadnienia w jej ramach rozważane
Powiązane efekty kierunkowe:
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Wiedza
· posiada podstawową uporządkowaną wiedzę na temat społeczno-kulturowego aspektu rozwoju człowieka, struktur społecznych oraz procesów komunikacji społecznej i międzykulturowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W03, PD2P_W07
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
· potrafi analizować konteksty społeczne w życiu jednostki z wykorzystaniem wyuczonych pojęć; potrafi na wybranych przykładach wskazać podstawowe zależności w relacji jednostka – społeczeństwo
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
· identyfikuje zjawiska i procesy zachodzące w społeczeństwie, ich przyczyny i skutki oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
· rozumie znaczenie zjawisk społecznych w kontekście egzystencji jednostki; rozumie mechanizmy kształtujące człowieka i ma świadomość potrzeby pogłębiania kwalifikacji w celu osiągnięcia jak największej efektywności zawodowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna