Praca pedagogiczna z dzieckiem z zaburzeniami zachowania PP-EE-NJ10P>PPZDZZZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną w zakresie podstaw diagnozy zaburzeń zachowania u dzieci, ich przyczyn, rodzajów i uwarunkowań oraz pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Ponadto tematyka zakłada doskonalenie umiejętności doboru narzędzi diagnostycznych do potrzeb badanego problemu oraz próby samodzielnego tworzenia programów terapeutycznych. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Borecka –Biernat D. (red.), Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, Oficyna Wydawnicza"Impuls", Kraków 2011.
- Jagieła J., Trudny uczeń w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
- Kołakowski A., ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej, GWP, Gdańsk 2007.
- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane problemy badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Deptuła M. (red.), Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.
- Łysek J. (red.), Niepowodzenia szkolne: praca zbiorowa, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998
- Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2007.
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo akademickie "Żak", Warszawa 2006.
- Machaczek G., Rodzina jako źródło zaburzenia zachowania u dziecka w kontekście przemian społeczno-kulturowych, (w:) Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Minczanowska A. (red.), Edukacja małego dziecka. Przemiany rodziny i jej funkcje, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• student ma elementarną wiedzę na temat zaburzeń zachowania u dzieci - ich przyczyn, rodzajów i uwarunkowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:materiały metodyczne
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę w zakresie diagnozy, terapii i prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi z zaburzeniami zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:materiały metodyczne
Umiejętności
• potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu identyfikowania i pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U04, PD2P_U05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:materiały metodyczne
Umiejętności
• potrafi projektować i prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, uwzględniające specjalne potrzeby dzieci z zaburzeniami zachowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:materiały metodyczne
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu terapii dzieci z zaburzeniami zachowania w związku z wykonywaniem pracy pedagoga
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:materiały metodyczne
Kompetencje społeczne
• przestrzega zasad etyki zawodowej w trakcie planowania i realizacji badań pedagogicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:materiały metodyczne