Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej PP-EE-NJ10P>PPEDWSZK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Założeniem prowadzącego przedmiot jest zapoznanie studentów ze specyfiką pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki i przedstawienie rysu historycznego jej rozwoju, a także wskazanie na związek pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dziedzinami wiedzy oraz zrozumienie istoty funkcji kształcenia propedeutycznego dla harmonijnego rozwoju dziecka. Student poznaje, w toku kształcenia, metody i formy pracy z uczniem w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Adamek I., Pedagogika wczesnoszkolna. Podstawowe problemy, Wyd. Libron, Kraków 2017.
- Bonar J., Buła A. (red.), Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego przygotowania nauczyciela wczesnej edukacji, Impuls, Kraków 2011.
- Klus-Stańska, D., Szczepska-Pustkowska M.(red). Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
- Klus - Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa, 2005.
- Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych, Tom 1, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2014.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bałachowicz J., Kowalska A. (red.), Wczesna edukacja dziecka - stan obecny - perspektywy - potrzeby, WSP TWP, Warszawa 2006.
- Kochanowska E., Wojciechowska J., Edukacyjne konteksty wspierania rozwoju dziecka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2012.
- Kochanowska E., Wybrane problemy adaptacji społeczno-emocjonalnej dziecka sześci Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2012.
- Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Impuls, Kraków 2004.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
ma pogłębioną wiedzę na temat pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki, obejmującą jej terminologię oraz najważniejsze tradycyjne i współczesne teorie i koncepcje pedagogiki wczesnoszkolnej, rozumie ich historyczne, społeczno-kulturowe, biologiczne i psychologiczne uwarunkowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Wiedza
posiada uporządkowaną wiedzę na temat procesów wychowania, uczenia się, nauczania i opieki nad dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, ich specyfiki i uwarunkowań
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W04, PD2P_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:referat
Umiejętności
potrafi posługiwać się pogłębioną wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań edukacyjnych podejmowanych wobec dziecka w młodszym wieku szkolnym
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Zadania domowe:referat
Umiejętności
• potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań posługując się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz dostrzega i analizuje dylematy etyczne i przewiduje skutki działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych podejmowanych w związku z kształcenie, wychowaniem i opieka nad dzieckiem w klasach I-III szkoły podstawowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U05, PD2P_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
• podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań w zakresie zaznajamiania się, analizowania i projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci w młodszym wieku szkolnym przestrzegając zasad etycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
• przestrzega zasad etyki zawodowej w trakcie planowania i realizacji badań pedagogicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna