Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej PP-EE-NJ10P>PEDUSP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot obejmuje prezentację teoretycznych podstaw kształcenia środowiskowego z uwzględnieniem specyfiki i prawidłowości organizacyjnych procesu dydaktycznego, w którym uczestniczy dziecko w przedszkolu oraz młodszym wieku szkolnym. Problematyka wykładów koncentruje się wokół zagadnień związanych z edukacją społeczno – przyrodniczą z planowaniem i prowadzeniem działań dydaktycznych z tego zakresu oraz dokonywaniem ich ewaluacji. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Baranowska M., Janecki T., Szkolna encyklopedia przyrodniczo-krajoznawcza, Wydawnictwo Publicat, Poznań 2007.
- Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
- Dymara B., Michałowski S. C., Woltman-Mazurkiewicz L., Dziecko w świecie przyrody. Książka do wychowania proekologicznego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”’ Kraków 2010.
- Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów klas początkowych w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Lelonek M., Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1985.
- Lelonek M., Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo WSHE, Pabianice 2006.
- Spadzińska-Żak E., Parki narodowe i krajoznawcze w Polsce, „Drogowiec”, Kielce 2007.
- Szadzińska E., Dydaktyczne „tropy” zrównoważonego rozwoju w edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”’ Kraków 2013.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• opanował treści z zakresu edukacji ekologicznej, edukacji społeczno – przyrodniczej ujęte w podstawie programowej dla edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Wiedza
• posiada uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania i kształcenia społeczno-przyrodniczego
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Umiejętności
• potrafi stosować wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej oraz poddawać ewaluacji własne działania z dziećmi i wprowadzać w nie stosowne modyfikacje,
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
• nabył umiejętności w zakresie analizowania treści przyrodniczych pod kątem ich znaczenia dla edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
• rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób, sam projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna