Pedagogika specjalna PP-EE-NJ10P>PEDSPEC
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe terminy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter. Treści koncentrują się także na pomocy dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku zamieszkania i placówkach stacjonarnych. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe terminy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter. Treści koncentrują się także na pomocy dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku zamieszkania i placówkach stacjonarnych. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
- Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka ( z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami niepełnosprawnymi), Poznańskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań 2010.
- Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
Adama Mickiewicza, Poznań 2007.
Wyczesany J. (red.), Krakowska pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.
- Żukowska T., I. Ramik-Mażewska, Pedagogika specjalna: nowe obszary teorii i praktyki, Uniwersytet Szczeciński. Wydział Humanistyczny. Instytut Pedagogiki. Katedra Pedagogiki, Szczecin 2017.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Palak Z., Bujnowska A. (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego: aktualne wyzwania teorii i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, | 2008.
- Palak Z., Wójcik , (red.) Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi : nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
- Przybyliński S. (red.), Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą: studia zadedykowane profesorowi Czesławowi Kosakowskiemu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2010.
- Smith D.; Firkowska-Mankiewicz A., Szumski G. (red. nauk.); [tł. T.Hołówka , A.P. Zakrzewski], Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki. 1,
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w odniesieniu do różnych typów niepełnosprawności i pojęć związanych z przedmiotem
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Wiedza
• ma pogłębioną wiedzę na temat zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów wynikających z niepełnej sprawności oraz w zakresie dostosowywania zadań rozwojowych, terapeutycznych, edukacyjnych do określonego rodzaju niepełnosprawności;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
• potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w pracy dydaktycznej i wychowawczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
• diagnozuje potrzeby, możliwości dziecka/ucznia niepełnosprawnego, potrafi dostosować wymagania do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka/ucznia oraz zaplanować zindywidualizowany program kształcenia i wychowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
• wykorzystuje w pracy z dzieckiem/uczniem informacje uzyskane na jego temat od rodziców/prawnych opiekunów i specjalistów w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kompetencje społeczne
• posługuje się normami etycznymi w pracy zawodowej mając na względzie szacunek dla praw dziecka
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej oraz ustawiczne doskonalenie kompetencji pedagogicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin