Metodyka pedagogiki wczesnoszkolnej PP-EE-NJ10P>METPEDW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot obejmuje teoretyczne oraz metodyczne podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Problematyka wykładów i ćwiczeń dotyczy planowania działań dydaktycznych i wychowawczych uwzględniających prawidłowości rozwojowe dziecka w młodszym wieku szkolnym. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/2020-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, IMPULS, Kraków 1997.
- Klus-Stańska M. Szczepska-Pustkowska., Pedagogika wczesnoszkolna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
- Kochanowska E., Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, IMPULS, Kraków 2018.
- Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej, WSiP, Warszawa 1992.
- Skibska J., Mnemotechniki jako czynnik optymalizacji nabywania przez dzieci umiejętności czytania i pisania, IMPULS, Kraków 2012.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problemy i diagnozowanie, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2002.
- Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 1994.
- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.): Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2003.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada pogłębioną wiedzę z zakresu metodyki przedmiotu z uwzględnieniem założeń pedagogiki wczesnoszkolnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02, PD2P_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kolokwium:kolokwium / pisemna praca zaliczeniowa
Wiedza
• posiada pogłębioną wiedzę z zakresu pracy z uczniem w młodszym wieku szkolnym, z uwzględnieniem procesu diagnostycznego oraz pracy z dzieckiem zdolnym i z zaburzeniami rozwojowymi;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W02, PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kolokwium:kolokwium / pisemna praca zaliczeniowa
Umiejętności
• samodzielnie planuje zajęcia zintegrowane dla klas I-III z uwzględnieniem metodyki przedmiotu;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:materiały metodyczne
Umiejętności
• analizuje i właściwie dobiera rozwiązania metodyczne, aby osiągnąć założone cele oraz samodzielnie projektuje działania pedagogiczne;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium / pisemna praca zaliczeniowa
Zadania domowe:materiały metodyczne
Umiejętności
• opracowuje materiały dydaktyczne oraz dokumentację szkolną z wykorzystaniem technologii informacyjnej do przygotowania np.: kart pracy, scenariuszy zajęć, zestawów ćwiczeń, ocen opisowych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U03, PD2P_U10
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:materiały metodyczne
Umiejętności
• dostosowuje wymagania edukacyjny do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka z uwzględnieniem analizy dokumentacji szkolnej, podstawy programowej oraz obowiązujących przepisów prawa, z uwzględnieniem i zastosowaniem norm etycznych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium / pisemna praca zaliczeniowa
Ocena umiejętności praktycznych
Zadania domowe:materiały metodyczne
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu kształcenia zintegrowanego oraz ustawicznego ich rozwijania, w tym problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z praca z małym dzieckiem;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K02, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:materiały metodyczne
Kompetencje społeczne
• potrafi argumentować słuszność przyjętych założeń edukacyjnych oraz uzasadniać podejmowane działania, w tym indywidualizować i dostosowywać pracę z dzieckiem do jego potrzeb i możliwości;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K03
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:materiały metodyczne