Metodyka edukacji matematycznej PP-EE-NJ10P>METEDMAT
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot obejmuje prezentację teoretycznych oraz metodycznych podstaw edukacji matematycznej, z uwzględnieniem specyfiki i prawidłowości organizacyjnych procesu dydaktycznego, w którym uczestniczy dziecko w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. Problematyka wykładów i ćwiczeń koncentruje się wokół metodyki matematyki na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w odniesieniu do węzłowych zagadnień programowych, planowania działań dydaktycznych z tego zakresu, w tym ustalania i formułowaniem celów kształcenia, doboru metod, form, środków z uwzględnieniem prawidłowości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Przedmiot obejmuje prezentację teoretycznych oraz metodycznych podstaw edukacji matematycznej, z uwzględnieniem specyfiki i prawidłowości organizacyjnych procesu dydaktycznego, w którym uczestniczy dziecko w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. Problematyka wykładów i ćwiczeń koncentruje się wokół metodyki matematyki na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w odniesieniu do węzłowych zagadnień programowych, planowania działań dydaktycznych z tego zakresu, w tym ustalania i formułowaniem celów kształcenia, doboru metod, form, środków z uwzględnieniem prawidłowości rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa, 2009.
- Gruszczyk–Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa 1997.
- Semadeni Z. (red.) Nauczanie początkowe matematyki, t. I (1991), II (1984), III (1986), IV (1988), WSiP, Warszawa.
- Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna,Ped. ZNP,Warszawa 2015.
- Treliński G., Trelińska U., Kształtowanie pojęć geometrycznych na etapie przeddefinicyjnym, Mat&Mat, Kielce 1996.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Fiedler M., Matematyka już w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1991.
- Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.
- Nowak Z., „Bariera oczywistości” w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej. Bielsko-Biała 2016, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
- Nowak Z.,I konkretnie i abstrakcyjnie. O edukacji matematycznej dzieci, [w:] J. Skibska, J. Wojciechowska (red.), Współczesna Edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań, Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2016
- Stasica J., 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Matematyka., Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2001.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student: zna podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki edukacji matematycznej w przedszkolu,
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W02, PD2P_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Przygotowanie projektu
Wiedza
• zna główne zagadnienia z zakresu metodyki wczesnoszkolnej edukacji matematycznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W02, PD2P_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Przygotowanie projektu
Wiedza
• zapoznał się ze wskazaniami dotyczącymi efektywnego organizowania działań matematycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W02, PD2P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• formułuje cele kształcenia oraz prawidłowo dobiera metody, formy i środki dydaktyczne w czasie konstruowania scenariuszy zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Przygotowanie projektu
Weryfikacja na podstawie sprawozdania
Umiejętności
• opracowuje materiały dydaktyczne, np.: kart pracy, scenariusze zajęć oraz samodzielnie konstruuje środki dydaktyczne do nauczania matematyki
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U02, PD2P_U03, PD2P_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin
Przygotowanie projektu
Weryfikacja na podstawie sprawozdania
Umiejętności
• potrafi poddawać ewaluacji własne działania z dziećmi i wprowadzać w nie stosowne modyfikacje
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U02, PD2P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Weryfikacja na podstawie sprawozdania
Umiejętności
• potrafi zaplanować i przeprowadzić badania diagnostyczne oraz analizować ich wyniki
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01, PD2P_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Weryfikacja na podstawie sprawozdania
Kompetencje społeczne
• rozumie i afirmuje znaczenie zdobytej wiedzy oraz umiejętności z zakresu edukacji matematycznej dla prawidłowego organizowania i realizacji zajęć z dziećmi dla ich dalszej kariery szkolnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K03, PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Weryfikacja na podstawie sprawozdania
Kompetencje społeczne
• rozumie i akceptuje konieczność indywidualizacji podejścia do uczniów oraz ich emocjonalnego wsparcia w doświadczanych trudnościach
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K01, PD2P_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Weryfikacja na podstawie sprawozdania