Historia myśli pedagogicznej PP-EE-NJ10P>HISMPED
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Przedmiot „Historia myśli pedagogicznej” ma wprowadzić studenta w historyczną ewolucję myśli pedagogicznej, a także w kierunki rozwoju polskich badań w tym zakresie w XX wieku. Cele poznawcze realizowane w ramach tego przedmiotu koncentrują się wokół poznania klasycznych i współczesnych poglądów na istotę człowieka i jego wychowania. Celem zajęć z tego przedmiotu jest również wprowadzenie studenta w obszar metodologii badań dotyczących historii i metahistorii myśli pedagogicznej. Student na podstawie wykładu i samodzielnej pracy powinien być zdolny do porównawczej i krytycznej analizy współczesnych problemów wychowania. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Sztobryn S., Historia wychowania, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
- Sztobryn S., Historiografia edukacyjna i jej metodologia. Wybrane zagadnienia, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
- Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1963.
- Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1, 2, 3 – ks. 1 i 2, wyboru dokonał i opracował S. Wołoszyn, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce 1995-1998.
- Hejnicka-Bezwińska T., Zarys historii wychowania (1945-1989), (oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami), cz. IV, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1996.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- Litak S., Historia wychowania. Do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
- Draus J., Terlecki R., Historia wychowania. Wiek XIX i XX, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.
- Drynda D. (red.), Historia wychowania. Skrypt dla studentów pedagogiki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2006.
- Kupisiewicz Cz. (red.), Myśliciele o wychowaniu, I i II, „Graf-Punkt”, Warszawa 2000.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki, rozumie specyfikę historiografii pedagogicznej, potrafi umiejscowić w niej historię myśli pedagogicznej, potrafi nazwać twórców wybranych koncepcji pedagogicznych i umiejscowić ich w czasie i przestrzeni
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Wiedza
potrafi wyjaśnić źródła oraz kulturowe, społeczne i filozoficzne konteksty poszczególnych stanowisk, kierunków oraz prądów pedagogicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_W01, PD2P_W06, PD2P_W09
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi zaimplementować wyniki badań nauk współpracujących z pedagogiką do interpretacji problemów pedagogiki historycznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
rozumie jakie korzyści płyną ze znajomości różnorodnych teorii pedagogicznych, realizowanych w minionych okresach historycznych. Rozumie potrzebę kształcenia permanentnego
Powiązane efekty kierunkowe:
PD2P_K04, PD2P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja multimedialna