pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne PI-SL6P>Ped4
Poznanie rozwoju fizycznego i psychoruchowego dziecka od niemowlęcia do okresu dojrzewania. Zasady działań profilaktycznych w medycynie wieku rozwojowego. Zasady żywienia w aspekcie chorób cywilizacyjnych. Opanowanie wiedzy na temat podstawowych objawów chorobowych. Umiejętność postawienia rozpoznania wstępnego, możliwości diagnostycznych i terapeutycznych schorzeń hemato-onkologicznych oraz układu pokarmowego, oddechowego, neurologicznego, wydalniczego. Rozpoznanie stanów zagrożenia życia w pediatrii (odwodnienie z zaburzeniami gospodarki wodno-elektrolitowej, napady drgawek, duszność). Ostre zatrucia u dzieci: postępowanie w stanach zagrożenia związanych ze spożyciem substancji żrących, zatrucie sromotnikiem, zatrucia lekami, pogryzienia przez psa, udaru cieplnego oraz niepożądanych objawów związanych z alergią pokarmową, wziewną. Powikłania poszczepienne. Wyposażenie studenta w podstawowe informacje dotyczące opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem zdrowym i chorym, roli pielęgniarki pediatrycznej w zespole terapeutycznym oraz przygotowanie do roli nauczyciela zachowań sprzyjających zdrowiu dziecka i jego rodziny w oparciu o podstawy naukowe zweryfikowane doświadczeniem. Wyposażenie w wiedzę dotyczącą sposobów zapewniania dziecku bezpieczeństwa w środowisku szpitalnym, umiejętności konstruowania planów opieki pielęgniarskiej w typowych schorzeniach wieku dziecięcego, wiedzę z jakimi problemami się spotka pielęgniarka w przypadku opieki nad dzieckiem przewlekle chorym.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Badanie przedmiotowe i podmiotowe w pediatrii. red. A. Obuchowicz. Warszawa; Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2007.
- Pediatria T. Lissauer, Graham Clayden – red. wyd. pol. Andrzej Malinowski – Elsevier Urban & Partner; Wrocław 2013; wyd.2
- Pediatria. Rojat Kapoor, Katy Barnes- red. wyd. pol. .Mieczysława Czerwionka- Szaflarska- Elsevier Urban & Partner; Wrocław 2016
- Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Mary Muscari. red. nauk. wyd. pol. Krystyna Bernat; Warszawa: PZWL;2010
- Pielęgniarstwo pediatryczne: podręcznik dla studiów medycznych. red. nauk. Bogusław Pawlaczyk. wyd 1; Warszawa; Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2011
- Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne; wybrane zagadnienia: praca zbiorowa pod red. M. Kaczmarskiego i Krystyny Piskorz- Ogórek; Kraków, Wydawnictwo Help- Med.; 2014.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Propedeutyka pediatrii. Marian Krawczyński. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2003
- Renata Łukasik. Postawy i wiedza nauczycieli na temat problemów zdrowotnych dzieci chorych na astmę oskrzelową w środowisku nauczania. Rozprawa na stopień doktora nauk medycznych. Katowice: Śląski Uniwersytet Medyczny, Wydział Opieki Zdrowotnej 19.05.2011r.
- Wioletta Pollok- Waksmańska. Nawyki żywieniowe i elementy stylu życia wpływające na stan odżywienia dzieci i młodzieży zamieszkującej tereny wiejskie. Bielsko-Biała, wydawnictwo ATH 2020.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Umiejętności
Potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U01D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U02D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U03D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U04D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi oceniać rozwój psychofizyczny dziecka, wykonywać testy przesiewowe i wykrywać zaburzenia w rozwoju;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U05D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać powikłania po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i zabiegach operacyjnych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U08D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U09D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U12D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U15D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi uczyć pacjenta i jego opiekuna doboru i użytkowania sprzętu pielęgnacyjno-rehabilitacyjnego i wyrobów medycznych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U16D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi prowadzić u dorosłych i dzieci żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) oraz żywienie pozajelitowe;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U17D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U18D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką intubacyjną i tracheotomijną;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U19D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U20D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U22D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U23D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U24D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Umiejętności
Potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_U26D
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Kompetencje społeczne
Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_K01
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Kompetencje społeczne
Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_K02
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Kompetencje społeczne
Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_K03
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Kompetencje społeczne
Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_K04
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Kompetencje społeczne
Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_K05
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Kompetencje społeczne
Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na relacje własne i pacjenta;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_K06
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Kompetencje społeczne
Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
PL1P_K07
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych