pielęgniarstwo wielokulturowe PI-NM4P>PielWiel
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami oraz wiedzą na temat podstawowych zagadnień z zakresu kultury i religii oraz pielęgniarstwa międzykulturowego. Relacje między strukturami i funkcjami różnych grup społecznych a stanem zdrowia i przyczynami chorób; zachowania zdrowotne i styl życia uwarunkowany religijnie; wyznaczniki jakości życia osób przewlekle chorych, niepełnosprawnych i w starszym wieku uwarunkowane kulturowo; uwarunkowania biologiczne, społeczne i kulturowe związane z umieraniem i śmiercią.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Schreiber H. Świadomość międzykulturowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013
- Majda A., Ogórek- Tęcza B., Zalewska- Puchała J. Pielęgniarstwo Transkulturowe Podręcznik dla studiów medycznych, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2020
- Bednarczyk M., Glondys D. Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu. Wydawnictwo Uniwersytetu agielońskiego, Kraków 2020
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Jaksz-Recmanik E., Puzoń I., Zachowania zdrowotne dotyczące diety zależne od wyznania religijnego na przykładzie wyznawców Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, islamu oraz judaizmu, Problemy Pielęgniarstwa, Tom 22, Nr 3 (2014)
- Tarkowska, „Kultura i Społeczeństwo”, Wydanie I, PAN, Warszawa 2016
- Jaksz-Recmanik E., Predstavleniâ o zdorovom obraze žizni v iudaizme i islame = Zachowania prozdrowotne w judaizmie i islamie W: Psihologičeskaâ studiâ : sbornik naučnyh trudov molodyh issledovatelej, aspirantov i studentov kafedry psihologii TylGu. - Vyp.7 / pod red. E.E. Sapogovoj. - Tula: Izd-vo TulGU, 2012. - 251 s. - ISBN 978-5-7679-2169-0 . - 154-157 bibliogr.
- Jaksz-Recmanik E., Michalik A., Krawczyk B; Styl życia seniorów w kontekście kulturowo-religijnym na przykładzie Kościoła Adwnetystów Dnia Siódmego; W: Społeczny kontekst życia w okresie senioralnym / pod red. nauk. Angeliki Barczyk-Nessel. - Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kard. Augusta Hlonda, 2013. - 114 s.: ISBN 978-83-89032-77-5
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie teorię pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL2P_W27A
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Wiedza
Zna i rozumie kulturowe uwarunkowania zapewnienia opieki z uwzględnieniem zachowań zdrowotnych i podejścia do leczenia;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL2P_W28A
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Wiedza
Zna i rozumie różnice kulturowe i religijne w postrzeganiu człowieka i w komunikacji międzykulturowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
PL2P_W29A
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać w pracy zróżnicowanie w zakresie komunikacji interpersonalnej wynikające z uwarunkowań kulturowych, etnicznych, religijnych i społecznych;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL2P_U17A
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:Opracowanie planu opieki
Umiejętności
Potrafi stosować w praktyce założenia teorii pielęgniarstwa wielokulturowego Madeleine Leininger;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL2P_U18A
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:Opracowanie planu opieki
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać kulturowe uwarunkowania żywieniowe i transfuzjologiczne;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL2P_U19A
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:Opracowanie planu opieki
Umiejętności
Potrafi uwzględniać uwarunkowania religijne i kulturowe potrzeb pacjentów w opiece zdrowotnej;
Powiązane efekty kierunkowe:
PL2P_U20A
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:Opracowanie planu opieki