Socjologia ogólna
PD-ST-SL6P>SOCOGOLN
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające badanie, opisywanie i interpretowanie zjawisk zachodzących w różnych obszarach rzeczywistości społecznej. Problematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi pojęciami i teoriami obecnymi w dyskursie socjologicznym, pogłębioną analizą zjawisk społecznych oraz typowymi dla socjologii metodami badawczymi. Tematyka zajęć koncentruje się na relacji jednostka – społeczeństwo, zjawisku kultury i jego roli w życiu społecznym, funkcjonowaniu grup i innych zbiorowości społecznych.
|
W cyklu 2022/2023-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności umożliwiające badanie, opisywanie i interpretowanie zjawisk zachodzących w różnych obszarach rzeczywistości społecznej. Problematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi pojęciami i teoriami obecnymi w dyskursie socjologicznym, pogłębioną analizą zjawisk społecznych oraz typowymi dla socjologii metodami badawczymi. Tematyka zajęć koncentruje się na relacji jednostka – społeczeństwo, zjawisku kultury i jego roli w życiu społecznym, funkcjonowaniu grup i innych zbiorowości społecznych.
|
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
wykład:
egzamin pisemny (24 pkt. – 24 pytania / 0-1 pkt. każde).
Zagadnienia egzaminacyjne
1.Socjologia
a) przedmiot i funkcje
b) socjologiczna wyobraźnia – definicja, znaczenie
c) podstawowe pojęcia - definicja
d) metody i techniki badań społecznych – wymień, omów
2. Stanowiska teoretyczne
a) funkcjonalizm
b) teoria konfliktu
c) teoria wymiany
d) interakcjonizm symboliczny
e) fenomenologia
f) etnometodologia
g) socjobiologia
3. Jednostka a społeczeństwo
a) socjalizacja – definicja, zakres oddziaływania
b) typy zachowań konformistycznych – wymień, omów
c) elementarne składniki osobowości – wymień, omów
d) kulturowy ideał osobowości
e) postawy społeczne- komponenty
f) rola społeczna
g) jaźń subiektywna – jaźń odzwierciedlona
4. Kultura i jej rola w życiu społecznym
a) kultura – definicja, cechy, znaczenie
b) zakresy znaczeniowe pojęcia kultura, wymień i omów wybrane jej rodzaje
c) wartości i normy społeczne
d) kontrkultura a subkultura
e) mechanizmy oddziaływania kultury na życie społeczne
f) etnocentryzm – ksenofobia
g) mniejszość etniczna
5. Grupy i zbiorowości społeczne
a) grupa społeczna – definicja, cechy, struktura
b) rodzaje grup społecznych
c) wspólnota – zrzeszenie
d) masy społeczne – wymień, omów
e) społeczeństwo – definicja, cechy, rodzaje
f) naród – charakterystyka
g) małe struktury społeczne – wielkie struktury społeczne
Skala ocen:
liczba punktów ocena
18-17 bardzo dobry (5,0)
16-15 dobry plus (4,5)
14-13 dobry (4,0)
12-11 dostateczny plus (3,5)
10-9 dostateczny (3,0)
ćwiczenia:
prezentacja multimedialna (20 pkt.), aktywność na zajęciach (2 pkt.).
Skala ocen:
liczba punktów ocena
22-21 bardzo dobry (5,0)
20-19 dobry plus (4,5)
18-17 dobry (4,0)
16-15 dostateczny plus (3,5)
14-13 dostateczny (3,0)
<b>Wymagania wstępne</b>
brak
<b>Literatura podstawowa</b>
1. Giddens A., Sutton P.W., Socjologia, przeł. O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, „Oficyna Naukowa”, Warszawa 2008.
3. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
4. Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
5. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
2. Marshall G., (red.), red. naukowa polskiego wydania M. Tabin, Słownik socjologii i nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
3. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
4. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, TNKUL, Lublin 2001; Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, TNKUL, Lublin 2000.
5. Wasilewski J., (red.) Współczesne społeczeństwo polskie: dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna podstawowe terminy używane na gruncie socjologii oraz zagadnienia w jej ramach rozważane
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Wiedza
posiada podstawową uporządkowaną wiedzę na temat społeczno-kulturowego aspektu rozwoju człowieka, struktur społecznych oraz procesów komunikacji społecznej i międzykulturowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W07
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi analizować konteksty społeczne w życiu jednostki z wykorzystaniem wyuczonych pojęć; potrafi na wybranych przykładach wskazać podstawowe zależności w relacji jednostka – społeczeństwo
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
identyfikuje zjawiska i procesy zachodzące w społeczeństwie, ich przyczyny i skutki oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
rozumie znaczenie zjawisk społecznych w kontekście egzystencji jednostki; rozumie mechanizmy kształtujące człowieka i ma świadomość potrzeby pogłębiania kwalifikacji w celu osiągnięcia jak największej efektywności zawodowej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna