Pedagogika społeczna
PD-ST-SL6P>PEDSPOL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Wprowadzenie studentów w problematykę obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej, w szczególności środowisko wychowawcze człowieka (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, środowisko lokalne, środki masowego komunikowania się). W ramach zajęć podjęte zostaną także wybrane zagadnienia dotyczące pracy społeczno-edukacyjnej w środowisku otwartym (animacja kulturalna, praca z dziećmi „ulicy”) i aktualnych problemów społecznych. Treści koncentrują się także na zagospodarowaniu czasu wolnego i procesach starzenia się i starości.
|
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
egzamin ustny – 18 pkt. – składający się z trzech pytań; odpowiedź na każde pytanie oceniana jest w skali punktowej od 0-6; ocena końcowa jest oceną sumaryczną (18 pkt. – 3 pytania / 0-6 pkt. każde).
1. Rozwój pedagogiki społecznej – okres działań praktycznych, okres prekursorski.
2. Rozwój pedagogiki społecznej – okres działalności teoretycznej.
3. Czołowi reprezentanci pedagogiki społecznej w Polsce i ich główne założenia.
4. Socjalizacja a wychowanie.
5. Alternatywne modele życia rodzinnego.
6. Pojęcie „rodzina” w dobie przemian.
7. Współczesne zagrożenia dla funkcji rodziny.
8. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze – dawniej i aktualnie.
9. Kwestia nierówności edukacyjnych.
10. Przemiany środowiska lokalnego, struktura, funkcje.
11. Rola mass mediów w życiu społecznym, w tym w edukacji w skali makro.
12. Środki masowego przekazu a edukacja w skali mikro.
13. Odziaływanie telewizji i Internetu na zachowanie i postawy dzieci i młodzieży.
14. Rola i zadania animatora w społecznościach lokalnych.
15. Typologia dzieci ulicy.
16. Pomoc dzieciom ulicy. Możliwość zapobiegania zjawisku.
17. Zróżnicowanie kulturowe a edukacja. Międzykulturowość.
18. Zróżnicowanie kulturowe a edukacja. Wielokulturowość.
19. Uczestnictwo oraz aspiracje do uczestnictwa w trzecim i drugim układzie kultury.
20. Rodzina pochodzenia a realizacja czasu wolnego.
21. Aktywność edukacyjna seniorów.
22. Międzypokoleniowe relacje komunikacyjne.
23. Komunikacja międzypokoleniowa a określone kompetencje kluczowe.
Skala ocen:
liczba punktów ocena
18-17 bardzo dobry (5,0)
16-15 dobry plus (4,5)
14-13 dobry (4,0)
12-11 dostateczny plus (3,5)
10-9 dostateczny (3,0)
<b>Wymagania wstępne</b>
podstawowa wiedza na temat środowiska wychowawczego człowieka
<b>Literatura podstawowa</b>
1. Cichosz M., Pedagogika społeczna: zarys problematyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.
2. Czajkowska-Ziobrowska D. (red.), Pedagogika społeczna: wybrane zagadnienia: podręcznik dla studentów, Wyższa Szkoła Techniczno-Humanistyczna „Kadry dla Europy w Poznaniu”, Poznań 2015.
3. Kawula S., Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012.
4. Kawula S., (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
5. Marynowicz-Hetka E., Skoczylas-Namielska E. (red.), Pedagogika społeczna: wstępy i kontynuacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
1. Kawula S., Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2012.
2. Kawula S., Brągiel J., A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.
3. Knocińska A., Frąckowiak P., Jabłońska S., Pedagogika społeczna wobec problemu wykluczenia społecznego: diagnoza, fenomenologia, rozwiązania, Poligrafia KMB, Gniezno 2016.
4. Sobecki M. (red.), Pedagogika wobec wyzwań współczesności: humanistyczny wymiar kapitału ludzkiego, Wyższa Szkoła Zarzadzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego, Łomża 2010.
5. Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna podstawowe pojęcia używane w pedagogice społecznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Wiedza
posiada podstawową uporządkowaną wiedzę na temat głównych elementów środowiska wychowawczego człowieka
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Wiedza
ma wiedzę na temat aktualnych problemów społecznych, specyfiki funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami oraz na temat prowadzenia działań naprawczych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
wykorzystując zdobytą wiedzę diagnozuje i ocenia problemy społeczne występujące w środowisku wychowawczym człowieka
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
potrafi opracować projekty działań profilaktycznych, naprawczych oraz animacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U04, PD1P_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
korzysta w sposób twórczy i krytyczny z literatury przedmiotu
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kompetencje społeczne
potrafi komunikatywnie i rzeczowo przedstawić własny punkt widzenia w kwestii pomocy potrzebującym
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kompetencje społeczne
w swojej działalności posługuje się normami etycznymi kierując się przede wszystkim szacunkiem do wszystkich osób potrzebujących wsparcia
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kompetencje społeczne
posiada umiejętności interpersonalne, współpracuje z osobami i instytucjami działającymi na rzecz potrzebujących oraz animacji kulturalnej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny