Pedagogika specjalna
PD-ST-SL6P>PEDSPECJ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe terminy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter. Treści koncentrują się także na pomocy dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku zamieszkania i placówkach stacjonarnych. Uwzględnione zostały wybrane kategorie niepełnosprawności
|
W cyklu 2022/2023-Z:
Tematyka wykładów obejmuje podstawowe terminy z zakresu pedagogiki specjalnej oraz jej interdyscyplinarny charakter. Treści koncentrują się także na pomocy dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin w środowisku zamieszkania i placówkach stacjonarnych. Uwzględnione zostały wybrane kategorie niepełnosprawności
|
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
egzamin ustny - 18 pkt.- składający się z trzech pytań. Odpowiedź na każde pytanie oceniana jest w skali punktowej od 0-6. Ocena końcowa jest oceną sumaryczną (18 pkt. – 3 pytania / 0-6 pkt. każde).
1. Pojęcia, cele, zadania pedagogiki specjalnej.
2. Założenia i cele poszczególnych dziedzin pedagogiki specjalnej.
3. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej – pedagogika specjalna a:
a. medycyna
b. psychologia
c. socjologia
d. prawo
4. Charakterystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie.
5. Wychowanie w rodzinie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
6. Edukacja i rehabilitacja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
7. Edukacja i rehabilitacja dzieci z dysfunkcjami narządu wzroku.
8. Rodzaje uszkodzenia słuchu, klasyfikacje osób z wadą słuchu.
9. Metody nauczania osób z uszkodzonym słuchem.
10. CODA - słyszące dzieci niesłyszących rodziców.
11. Charakterystyka zaburzeń motorycznych.
12. Rewalidacja dziecka o obniżonej sprawności ruchowej.
13. Terapia i wspomaganie dziecka przewlekle chorego.
14. Etiologia autyzmu.
15. Charakterystyka dziecka autystycznego.
16. Różnice między autyzmem a schizofrenią u dzieci.
17. Zespół Borderline.
18. Dziecko z zaburzeniami przystosowania społecznego.
19. Edukacja dzieci zdolnych i uzdolnionych.
20. Rola rodziny w procesie usprawniania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
21. Postawy rodzicielskie wobec dziecka niepełnosprawnego. Relacje z rodzeństwem, rówieśnikami, krewnymi.
22. Szkolnictwo specjalne – założenia i cele.
23. Kształcenie integracyjne oraz włączające.
24. Konsekwencje indywidualne niepełnej sprawności.
25. Konsekwencje dla rodziny w przypadku niepełnej sprawności dziecka.
26. Instytucje rządowe działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
27. Stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych.
28. Działalność sportowa oraz artystyczna osób niepełnosprawnych.
Skala ocen:
liczba punktów ocena
18-17 bardzo dobry (5,0)
16-15 dobry plus (4,5)
14-13 dobry (4,0)
12-11 dostateczny plus (3,5)
10-9 dostateczny (3,0)
<b>Wymagania wstępne</b>
znajomość podstawowych zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki
<b>Literatura podstawowa</b>
1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
2. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i
praktyka ( z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami
niepełnosprawnymi), Poznańskie Towarzystwo Pedagogiczne, Poznań 2010.
3. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
im. Adama Mickiewicza, Poznań 2007.
4. Wyczesany J. (red.), Krakowska pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.
5. Żukowska T., I. Ramik-Mażewska, Pedagogika specjalna: nowe obszary teorii i
praktyki, Uniwersytet Szczeciński. Wydział Humanistyczny. Instytut Pedagogiki.
Katedra Pedagogiki, Szczecin 2017.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
1. Bielska-Łach M. (red.), Pedagogika specjalna : różne poszukiwania - wspólna
misja, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej,
Warszawa 2009.
2. Palak Z., Bujnowska A. (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego: aktualne
wyzwania teorii i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,
Lublin, | 2008.
3. Palak Z., Wójcik , (red.) Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi : nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej,
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
4. Przybyliński S. (red.), Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas
tajemnicą: studia zadedykowane profesorowi Czesławowi Kosakowskiemu,
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2010.
5. Smith D.; Firkowska-Mankiewicz A., Szumski G. (red. nauk.); [tł. T.Hołówka ,
A.P. Zakrzewski], Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki. 1,
Wydawnictwo ASP, Warszawa 2008.
Smith D.; Frikowska-Mankiewicz A., Szumski G. (red. nauk.); [tł. J.A.Krobel ,
Z. Saba-Litwińska , M.E. Litwiński], Pedagogika specjalna: podręcznik
akademicki. 2, Wydawnictwo ASP, Warszawa 2008.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w odniesieniu do różnych typów niepełnosprawności i pojęć związanych z przedmiotem
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Wiedza
ma pogłębioną wiedzę na temat zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów wynikających z niepełnej sprawności oraz w zakresie dostosowywania zadań rozwojowych, terapeutycznych, edukacyjnych do określonego rodzaju niepełnosprawności
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej w pracy dydaktycznej i wychowawczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U02, PD1P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
diagnozuje potrzeby, możliwości dziecka/ucznia niepełnosprawnego, potrafi dostosować wymagania do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka/ucznia oraz zaplanować zindywidualizowany program kształcenia i wychowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U03, PD1P_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, dzięki temu wykorzystuje w pracy z dzieckiem/uczniem informacje uzyskane na jego temat od rodziców/prawnych opiekunów i specjalistów w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kompetencje społeczne
rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej oraz ustawiczne doskonalenie kompetencji pedagogicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Kompetencje społeczne
posługuje się normami etycznymi w pracy zawodowej mając na względzie szacunek dla praw dziecka
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K03, PD1P_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny