Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania z elementami pomocy przedmedycznej PD-ST-SL6P>BMPRWZPP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założenia przedmiotu obejmują zapoznanie studentów z kształtowaniem się oraz przebiegiem rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych etapów rozwoju oraz uwarunkowaniami rozwoju przez czynniki endo- i egzogenne, które determinują zachowanie człowieka. Jednym z ważnych aspektów nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwojowymi, zaburzeniami w rozwoju oraz nabycie umiejętności oceny prawidłowości funkcjonowania fizycznego i motorycznego człowieka. Innym aspektem jest przygotowanie studenta do interpretowania i rozumienia wiedzy dotyczącej istoty pierwszej pomocy, stanów zagrożenia życia i zdrowia oraz zasad i standardów udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Założenia przedmiotu obejmują zapoznanie studentów z kształtowaniem się oraz przebiegiem rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych etapów rozwoju oraz uwarunkowaniami rozwoju przez czynniki endo- i egzogenne, które determinują zachowanie człowieka. Jednym z ważnych aspektów nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwojowymi, zaburzeniami w rozwoju oraz nabycie umiejętności oceny prawidłowości funkcjonowania fizycznego i motorycznego człowieka. Innym aspektem jest przygotowanie studenta do interpretowania i rozumienia wiedzy dotyczącej istoty pierwszej pomocy, stanów zagrożenia życia i zdrowia oraz zasad i standardów udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i zdrowia. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Woynarowska B., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
- Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
- Jaczewski A., (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
- Świderska M., Budzyńska-Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo WSHE w Łodzi, Łódź 2008.
- Andres J. (red.), Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa: podręcznik dla studentów, Polska Rada Resuscytacji, Kraków 2011.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Jopkiewicz A., Suliga E. (red.), Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Kielce 2011.
- Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
- Campbell J. E., International Trauma Life Support – Ratownictwo przedszpitalne w urazach, Medycyna Praktyczna, Kraków 2009.
- Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005.
- Buchfelder A., Buchfelder M., Podręcznik pierwszej pomocy, PZWL, Warszawa 2005.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat biologicznych determinantów funkcjonowania człowieka w jego filo- i ontogenezie oraz w różnych etapach rozwojowych, edukacyjnych oraz wychowawczych, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w odniesieniu do pedagogiki dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, analizuje i porównuje zakresy pojęć związanych z holistycznym funkcjonowaniem człowieka
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Wiedza
posiada podstawową wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W08
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz powiązanych z nią dyscyplin w zakresie analizowania i interpretowania problemów zdrowotnych dziecka w celu osiągnięcia prawidłowego rozwoju fizycznego i motorycznego dziecka.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
potrafi samodzielnie dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk związanych z rozwojem fizycznym i motorycznym dziecka, przewiduje ich skutki dla dalszego postępowania pedagogicznego
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U03, PD1P_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna
Umiejętności
stosuje w praktyce wiedzę dotyczącą udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U12
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:zaliczenie w formie praktycznej
Kompetencje społeczne
rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania i doskonalenia umiejętności w tym zakresie
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K01, PD1P_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach:zaliczenie w formie praktycznej
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja multimedialna