Wychowanie społecznie niedostosowanych PD-R-SL6P>WYCHSPND
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą oddziaływań wychowawczych wobec niedostosowanych społecznie; form, metod i technik wychowania resocjalizacyjnego. Problematyka zajęć koncentruje się wokół zagadnień teoretycznych dotyczących istoty niedostosowania społecznego, jego typologii i współczesnych objawów oraz możliwości przeciwdziałania. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Albański L., Kowalski M. (red.), Wspomaganie pedagogiczne niedostosowanych społecznie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.
- Bartkowicz Z., Węgliński A., Lewicka A. (red.), Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie, Wydawnictwo UMC-S, Lublin 2010.
- Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2008.
- Opora T., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010.
- Szymański A., Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Wybrane problemy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2010.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bębas S. (red.), Współczesne determinanty profilaktyki i resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwo WSH, Radom 2010.
- Jaworska A. (red.), Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2009.
- Paszkiewicz A., Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym, Wydawnictwo WSAP, Białystok 2010.
- Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005.
- Siemionow J., Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę o procesie wychowania niedostosowanych społecznie, o warunkach sprzyjających i ograniczających rozwój wychowanków
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W04, PD1P_W05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę na temat głównych problemów wychowawczych w rodzinie i innych środowiskach wychowawczych; posiada wiedzę z zakresu metod i technik wspomagania rozwoju dziecka
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Umiejętności
• potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną przedmiotu w celu analizowania i interpretowania działalności wychowawczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Umiejętności
• potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną przedmiotu w celu analizowania i interpretowania działalności wychowawczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U02, PD1P_U03
Metody weryfikacji:
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu tematyki przedmiotu oraz ustawicznego ich rozwijania poprzez samokształcenie w związku wykonywaniem zawodu pedagoga
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K03, PD1P_K05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat