Teoretyczne podstawy wychowania PD-R-SL6P>TPWYCH
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie studenta we współczesne dyskusje teoretyków wychowania pogłębiające znajomość specyfiki przedmiotu badań teorii wychowania, wzbogacenie refleksji dotyczącej aksjologicznych i teleologicznych podstaw wychowania, pogłębienie znajomości struktury procesu wychowania oraz teoretycznych podstaw metod wychowania. Student winien zetknąć się ze współczesnymi dyskusjami dotyczącymi teorii wychowania jako subdyscypliny pedagogicznej i kształtować wobec nich własne stanowisko. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2020/2021-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.
- Kubiak-Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006.
- Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
- Kubiak-Szymborska E., Zając D., Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008.
- Piotrowski P., Idea rozwoju moralnego w badaniach teorii wychowania, Centrum Badań Europy Wschodniej, Olsztyn 2010.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Rutkowski J., Zmierzch kształcenia? Wybrane implikacje pedagogiczne filozofii Leo Straussa i Erica Voegelina, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.
- Tchorzewski A. M. de, Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Wydawnictwo Wers, Bydgoszcz 2002.
- Pelcova N., Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2014.
- Szkudlarek T., Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
- Giroux H., Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę z zakresu filozoficznych i społeczno-kulturowych założeń i uwarunkowań, wraz z ich pedagogicznymi implikacjami; zna również wybrane teorie i koncepcje wychowania wraz z ich praktycznymi odniesieniami
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę dotyczącą głównych problemów wychowawczych; posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę na temat wychowania, współczesnych nurtów i teorii pedagogicznych oraz rozumie ich historyczne, kulturowe powiązania z innymi naukami i procesami edukacyjnymi;
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin ustny
Umiejętności
• potrafi refleksyjnie wykorzystywać i weryfikować własne poglądy pedagogiczne, potrafi stosować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, subdyscyplin pedagogicznych oraz nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania złożonych problemów wychowawczych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:prezentacja multimedialna
Umiejętności
• potrafi samodzielnie i w sposób uporządkowany, spójny oraz precyzyjny wypowiadać się na tematy dotyczące różnych zagadnień z zakresu teoretycznych podstaw wychowania
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:prezentacja multimedialna
Kompetencje społeczne
• posiada pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i własnych umiejętności. Ponadto przygotowany jest do krytycznego namysłu nad efektywnością działań wychowawczych, a także postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i potrafi zaprojektować działania pedagogiczne
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K01, PD1P_K04
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:prezentacja multimedialna