Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach resocjalizacyjnych PD-R-SL6P>METPOWPR
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej i jej metodyki. Tematyka przedmiotu koncentruje się na podstawach teoretycznych i praktycznych pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym na jej klasycznych formach, metodach oraz zasadach pracy. Poruszane zagadnienia podkreślają istotną rolę opiekuna- wychowawcy, jego niezbędne umiejętności i kompetencje warunkujące efektywne i sprawne działanie w pracy opiekuńczej i wychowawczej. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Brągiel J., Badora (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.
- Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Wybrane zagadnienia teorii, metodyki i praktyki opiekuńczo-wychowawczej, PEKW „GAJA”, Zielona Góra 2004.
- Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.
- Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
- Sowisło M., Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela wychowawcy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2003.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
- Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000.
- Rosiński M., Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicach, Centrum Psychologiczno- Pedagogiczne, Szczecin 1997.
- Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 2003.
- Zieja Z. (red.), Poradnik metodyczny dla wychowawców, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2003
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę z zakresu zagadnień teoretycznych dotyczących opieki i wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, w tym środowiskach resocjalizacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W03
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki przedmiotu z uwzględnieniem pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i szkolnym
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W03
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Umiejętności
• potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu teorii i metodyki przedmiotu w celu analizowania i interpretowania działalności opiekuńczo-wychowawczej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U03
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:materiały metodyczne
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Umiejętności
• potrafi analizować i właściwie dobierać rozwiązania metodyczne, aby osiągnąć założone cele oraz projektować działania pedagogiczne; potrafi opracować materiał dydaktyczny np.: konspekty zajęć świetlicowych, zajęć wychowawczych, spotkania z rodzicami oraz samodzielnie poszukiwać niezbędnych źródeł informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U02, PD1P_U05, PD1P_U07
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:materiały metodyczne
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu metodyki przedmiotu oraz ma świadomość konieczności ustawicznego ich rozwijania poprzez samokształcenie w związku z wykonywaniem zawodu pedagoga
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K03, PD1P_K05
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu:materiały metodyczne
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:referat