Etyka w pracy pedagogicznej PD-R-SL6P>ETWPPED
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności umożliwiające pełnienie funkcji wychowawczej w placówkach oświatowych, opiekuńczych a zwłaszcza roli wychowawcy zgodnie z normami moralnymi i kodeksem etycznym nauczyciela. Student poznaje system norm i wartości, jakie powszechnie przyjmuje się za obowiązujące w zawodzie nauczyciela. Celem przedmiotu jest także wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności związane z określaniem modelu postępowania moralnego, traktowania relacji międzyludzkich, zwłaszcza relacji uczeń-nauczyciel jako głębokie, a także rozumienia konieczności świadomego podejmowania odpowiedzialności. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Brühlmeier A., Kształcenie człowieka. 27 kamyczków jednej mozaiki. Impulsy do kształtowania modelu edukacji zgodnie z zasadami sformułowanymi przez Johanna Heinricha Pestalozziego, Kraków 2011.
- Carr D., Professionalism and Ethics in Teaching, Routledge, London-New York 2000.
- Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
- Kwieciński Z., Wstęp [w:] Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, t. 1, PWN, Warszawa 2005.
- Kwieciński Z., 30 grzechów głównych w kształceniu nauczycieli [w:] tegoż, Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Edytor, Toruń-Olsztyn 2000
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Kaniowski A., Zagubiony wymiar etyki, Oficyna naukowa, Warszawa 1999.
- Kwieciński Z., Wykluczanie, UMK, Toruń 2002.
- Peters R.S., Ethics and Education, George Allen & Unwin, London 1974.
- Russ J., Współczesna myśl etyczna, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• ma elementarną uporządkowaną wiedzę na temat etyki zawodowej nauczyciela, kodeksu etycznego i jego zastosowania w pracy nauczycielskiej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:zagadnienia teoretyczne obejmujące materiał z wykładów oraz własne opracowanie wybranego zagadnienia wraz z opisem problemowym dylematu moralnego nauczyciela/wychowawcy/opiekuna
Wiedza
• posiada podstawową wiedzę dotyczącą postrzegania i rozumienia człowieka oraz posiada podstawową uporządkowaną wiedzę na temat świadomego i odpowiedzialnego postrzegania dylematów moralnych w pracy nauczyciela
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W03
Metody weryfikacji:
Kolokwium:zagadnienia teoretyczne obejmujące materiał z wykładów oraz własne opracowanie wybranego zagadnienia wraz z opisem problemowym dylematu moralnego nauczyciela/wychowawcy/opiekuna
Umiejętności
• potrafi analizować i interpretować problemy z kręgu filozoficznego myślenia o człowieku i jego wychowaniu oraz potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:zagadnienia teoretyczne obejmujące materiał z wykładów oraz własne opracowanie wybranego zagadnienia wraz z opisem problemowym dylematu moralnego nauczyciela/wychowawcy/opiekuna
Umiejętności
• samodzielnie potrafi opracować materiał tekstowy i wyprowadzić wnioski w formie refleksji
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:zagadnienia teoretyczne obejmujące materiał z wykładów oraz własne opracowanie wybranego zagadnienia wraz z opisem problemowym dylematu moralnego nauczyciela/wychowawcy/opiekuna
Umiejętności
• potrafi samodzielnie zaplanować pracę wychowawczą, ocenić przydatność typowych metod, form i środków wychowawczych do realizacji zadań związanych z osiąganiem celów wychowawczych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U06, PD1P_U10
Metody weryfikacji:
Kolokwium:zagadnienia teoretyczne obejmujące materiał z wykładów oraz własne opracowanie wybranego zagadnienia wraz z opisem problemowym dylematu moralnego nauczyciela/wychowawcy/opiekuna
Kompetencje społeczne
• rozumie znaczenie problemów dotyczących człowieka i świata oraz jest świadom konieczności samodoskonalenia oraz rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności związane z pracą wychowawcy klasy oraz potrzebę ustawicznego ich rozwijania w związku z wykonywaniem zawodu nauczyciela
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium:zagadnienia teoretyczne obejmujące materiał z wykładów oraz własne opracowanie wybranego zagadnienia wraz z opisem problemowym dylematu moralnego nauczyciela/wychowawcy/opiekuna