Antropologia filozoficzna PD-R-SL6P>ANTRFIL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia związane z „namysłem nad człowiekiem”. Podejmuje problem czynienia możliwym przejścia, w postrzeganiu człowieka, między ujęciem „fizjologicznym” (biologiczną klasyfikacją gatunku, z religią, kulturą, narodowością itd.) a „pragmatycznym” (praktyczną powinnością bycia ludzkim). Problematyka zajęć koncentruje się wokół pytania: Czym czyni siebie człowiek jako istota wolna? Skupia się też na pojęciach, które określają umysłowe i intelektualne cechy człowieka (duch, cielesność, umysł, myśl). |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2020/2021-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Buber M., Problem człowieka, tłum. K. Doktór, PWN, Warszawa 1993.
- Czerniak , Rolewski J. (red.), Studia z filozofii niemieckiej. Antropologia filozoficzna, tom IV, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2004.
- Foucault M., Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, ALETHEIA, Warszawa 1998.
- Girard R., Kozioł ofiarny, tłum. M. Goszczyńska, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991.
- Plessner H., Śmiech i płacz. Badania nad granicami ludzkich zachowań, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2004.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Baudrillard J., Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
- Böhme G., Antropologia filozoficzna, tłum. P. Domański, IFiS PAN, Warszawa 1998.
- Krasnodębskiego (red.), Pytanie o conditio humana, PIW, Warszawa 1988.
- Scheler M., Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, tłum. S. Czerniak, A. Węgrzecki, PWN, Warszawa 1987.
- Thomas L.-V., Od biologii do antropologii, tłum. K. Kocjan, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1991.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada podstawową wiedzę o człowieku z zakresu antropologii filozoficznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Zadania domowe:praca pisemna
Wiedza
posiada podstawową wiedzę z zakresu definiowania pojęć i analizy problemów antropologii filozoficznej
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
potrafi posługiwać się wiedzą w celu analizowania i interpretowania problemów antropologiczno – filozoficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
potrafi opracować materiał tekstowy i wyprowadzić własne wnioski w formie refleksji
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
potrafi wypowiadać się i analizować wybrane zagadnienia dotyczące człowieka i jego funkcjonowania w społeczeństwie, kulturze i świecie, w oparciu o wiedzę z zakresu antropologii filozoficznej; potrafi dokonać analizy, oceny i ewaluacji własnych działań w celu podniesienia efektywności działań pedagogicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
potrafi posługiwać się wiedzą w celu analizowania i interpretowania problemów antropologiczno – filozoficznych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K02, PD1P_K05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
rozumie istotę podejmowania działań pedagogicznych oraz aktywnie realizuje wyzwania związane z rozwiązywaniem problemów w danym obszarze wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium
Zadania domowe:praca pisemna