Podstawy andragogiki PD-R-SL6O>PODANDRAG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką deontologii pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogiki i przedstawienie rysu historycznego jej rozwoju, wskazanie na jej związek z innymi dziedzinami wiedzy oraz zrozumienie istoty funkcji kształcenia wychowania i opieki nad dorosłym człowiekiem niepełnosprawnym. Student poznaje w toku kształcenia zasady, metody i formy pracy z uczniem dorosłym niepełnosprawnym. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Aleksander T., Andragogika : podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom - Kraków 2013.
- Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. WSHE, Łódź 2007.
- Horyń W., Maciejewski J.(red.), Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.
- Turos L., Andragogika ogólna, Wyd. Żak, Warszawa 2004.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Aleksander T., Barwińska D.(red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych, UJ, Kraków – Radom 2007.
- Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki, Wyd. WSHE, Łódź 2000.
- Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wyd. Centrum Kształcenia Ustawicznego, Toruń 2005.
- Solarczyk - Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej, naukowe UAM, Poznań 2004.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• ma elementarną uporządkowaną wiedzę na temat andragogiki i deontologii pedagogiki specjalnej jako dyscyplin naukowych z uwzględnieniem jej terminologii, funkcji, metodologii badań
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Wiedza
• posiada wiedzę dotyczącą swoistości uczenia, samokształcenia, samowychowania, form i metod kształcenia dorosłych, w tym osób niepełnosprawnych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W05
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Umiejętności
• wyjaśnia podstawowe stanowiska andragogów na temat kluczowych zagadnień w andragogice: dorosłości, dojrzałości, faz życia i potrafi wykorzystywać tę wiedzę do budowania profesjonalnych relacji z dorosłymi (klientami, współpracownikami)
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:recenzja książki
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:esej
Umiejętności
• potrafi dostrzegać i uzasadniać związek pomiędzy ustawiczną edukacją dorosłych a walką z marginalizacją i wykluczeniem społecznym, ukazać związek pomiędzy potrzebami jednostki i potrzebami społecznymi a potrzebami rynku i inwestycjami edukacyjnymi a także wyjaśnia podstawowe stanowiska andragogów na temat kluczowych zagadnień w andragogice: dorosłości, dojrzałości, faz życia i potrafi wykorzystywać tę wiedzę do budowania profesjonalnych relacji z dorosłymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U05
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:recenzja książki
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:esej
Kompetencje społeczne
• podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań w zakresie zaznajamiania się, analizowania i projektowania działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych wobec człowieka dorosłego oraz rozumie jaka odpowiedzialność spoczywa na nauczycielu dorosłych.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K01
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:recenzja książki
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:zaliczenie ustne
Zadania domowe:esej